1

میزبانی مسابقات ورزشی بین المللی آری یا نه؟!!!

میزبانی اردبیل برای رقابت های انتخابی جهانی والیبال آسیا این روزها به یکی از بحث های روز استان تبدیل شده است.
عده ای  از این اقدام مسؤولین به گرمی استقبال کرده و خواستار ادامه سیاست میزبانی اردبیل از مسابقات مهم بین المللی شده اند. این گروه معتقدند که استاندار و دست اندرکاران ورزش استان باید میزبانی رقابت های فوتسال جهانی و کشتی فرنگی جام جهانی را به جد پیگیری بکنند و در مقابل این گروه، عده ای نیز هستند که اعتقاد دارند صرف توجه به میزبانی مسابقات و تمرکز همه توان و قدرت در آن مسیر نمی تواند جوابگوی همه نیازهای ورزش استان باشد.
این ها اعتقاد بر این دارند که استاندار و دیگر دست اندرکاران در حالی می توانند دین کامل خود نسبت به ورزش استان را ادا کنند که ورزش را از همه جنبه های آن مورد توجه قرار داده و با یک برنامه ریزی و زمان بندی برای رساندن آن به اوج اقدام نمایند
استاندار خدابخش و ورزش اردبیل
از زمانی که خدابخش مسؤولیت استانداری اردبیل را بر عهده گرفت به طرق مختلف در نشریه از لزوم توجه وی به ورزش سخن گفتیم و بخصوص در جریان حضور تیم فوتبال شهرداری در لیگ یک تا سقوط آن به دسته سوم از وی خواسته شد که به کمک فوتبال بیاید و اجازه ندهد این سرمایه ورزش اردبیل با تصمیم گیری های مساله دار ، جانبدارانه و هدف دار از دست برود.
متاسفانه برای یک بار هم که شده از وی در این ارتباط جوابی دریافت نشد . حال اگر در پشت صحنه حرف هایی زده می شد و تصمیماتی اتخاذ گردیده افکار عمومی و رسانه ها را از آن بی خبر گذاشتند و در نهایت عدم حمایت و توجه نتیجه اش چیزی جز نابودی  یکی از تیم های ریشه دار و شناسنامه فوتبال اردبیل چیزی دیگری نشد.
خوشبختانه در یک سال اخیر و به دنبال مطرح شدن مساله میزبانی اردبیل برای قهرمانی والیبال امیدهای آسیا به یکباره حمایت های همه جانبه او از ورزش و این رقابت ها چهره خود را نشان داد و نتایج مثبت و قابل توجه وی به ورزش از جمله زیرساخت های مورد نیاز کاملا مشهود و قابل لمس گردید.
اینک نیز همچنان شاهد بر آن هستیم که استاندار با اقدامات لازم، پیگیر ادامه میزبانی اردبیل برای مسابقات مختلف بوده و بدون اشاره با تاثیرات این قبیل رویدادها در ورزش استان بیشتر تاثیر میزبانی ها بر توسعه گردشگری استان را مورد توجه قرار می دهد.
خدابخش به مناسبت های مختلف و در سخنرانی ها و گردهمایی های انجام یافته در روزهای اخیر تاثیر میزبانی مسابقات بر گردشگری استان را مورد تاکید قرار داده است. وی در یازدهمین نشست با اساتید دانشگاه های استان با موضوع گردشگری اردبیل بار دیگر به این مساله اشاره کرده و گفته است: “میزبانی مسابقات مهم ورزشی خصوصا در سطح بین المللی به توسعه گردشگری استان کمک خواهد کرد”.
وی در ادامه گفته است: “در حال حاضر توانایی برگزاری مسابقات منطقه ای و جهانی کشتی را نیز داریم و پیرو رایزنی های انجام یافته امیدواریم این مهم در استان اتفاق بیافتد”.
این همت و اراده استاندار ستودنی است و این نگاه وی از دید توسعه گردشگری به ورزش می تواند به نوبه خود منافع بسیار زیاد و قابل توجهی برای ورزش استان به همراه داشته باشد که نمونه هایی از آن را می توان در حین و بعد از رقابت های والیبال امیدهای آسیا در سطح استان مشاهده کرد.
اما آیا بحث تاثیر ورزش بر توسعه گردشگری فقط در میزبانی مسابقات مهم بین المللی خلاصه می شود و یا دیگر رویدادهای ورزشی داخلی نیز می توانند در آن مؤثر باشند؟
اندیشمندان حوزه مدیریت ورزشی و گردشگری برای گردشگری ورزشی تعاریف مختلفی ارائه کرده اند . یکی از آن تعاریف که مورد قبول بیشتر صاحب نظران می تواند باشد این است که : “گردشگر ورزشی بازدید کننده موقتی است که حداقل 24 ساعت می تواند در محل رویداد اقامت کند و هدف او شرکت در رویداد ورزشی باشد”.
پس با توجه به تعریف فوق در استان ما هر رویداد ورزشی که اتفاق بیافتد و جمعی به خاطر آن رویداد به استان مسافرت نمایند می تواند در توسعه گردشگری این استان نقش مهم و بسزایی داشته باشد. حال این سؤال می تواند مطرح بشود که آیا نقش ورزش در توسعه گردشگری استان فقط بستگی به گردشگران خارجی دارد و یا گردشگران داخلی نیز در این میان می توانند نقش قابل توجهی داشته باشند؟
بدون شک در توسعه گردشگری استان گردشگران داخلی و افزایش سالانه آنها و بالا بردن طول مدت اقامت گردشگران مورد توجه بوده و هست. امروزه اگر ادعا می شود که مثلا در طول تعطیلات عید فطر تعداد  قابل توجهی خودرو  از جاده های اردبیل عبور کرده اند باید بپذیریم که بیشتر و اکثریت این خودروها عبوری بوده و بدون توقف در اردبیل به مسیر خود ادامه داده اند در صورتی که ورزش و رویدادهای ورزشی با گردشگرانی که اقامت در استان دارند مواجه است و این نقطه روشن و مثبتی برای تاثیر ورزش در امر گسترش و توسعه گردشگری می باشد.
بنابر این لازم است به همان اندازه که مسؤولین استان و بخصوص استاندار اردبیل به بحث میزبانی رقابت های بین المللی ورزشی برای گسترش گردشگری استان اهمیت قائل هستند در کنار آن توجه به رقابت های داخلی و بخصوص لیگ های مختلف داشته باشند و نمایندگان استان در مسابقات ورزشی در رده های مختلف لیگ را با توجه به سطح رقابت ها و اهمیت لیگ مورد حمایت قرار بدهند.
نقش فوتبال در گردشگری ورزشی
در میان رشته های ورزشی ، فوتبال و حضور یک تیم قدرتمند از استان در سطح لیگ حرفه ای می تواند نقش بسیار اساسی در توسعه گردشگری استان داشته باشد. نادیده گرفتن این امر منجر به از دست دادن تاثیر فوتبال در گردشگری استان است. یک تیم فوتبال در رقابت های دسته یک و یا برتر می تواندهفته ها، اردبیل را در کانون توجه طرفداران فوتبال و تیم ها قرار بدهد و در دیدارهای خانگی تعداد قابل توجهی از هواداران تیم رقیب را جذب استان کرده و بدین ترتیب در رسیدن به هدف، مسؤولین استان را مورد یاری قرار بدهد.
ساوالان یوردوم مشگین شهر
به عنوان مثال حضور تیم ساوالان یوردوم مشگین شهر در رقابت های لیگ دسته سوم تا چه اندازه می تواند در معرفی مشگین شهر به دیگر نقاط کشور مؤثر باشد؟ چرا نباید این تیم به توسط مسؤولین شهر و مدیران مراکز اقامتی، تفریحی و تاریخی مورد حمایت قرار بگیرد؟ این تیم قادر خواهد بود که با آغاز رقابت ها پای نمایندگان فوتبال سایر شهرها به همراه هوادارانشان را به مشگین شهر باز بکند و مسلما در صورت بهره برداری درست مسؤولین از این فرصت در آینده ای نزدیک تاثیر آن در رشد گردشگری مشگین شهر را شاهد خواهند بود.
کمپ تیم های ملی
می توان ادعا کرد به همان اندازه که میزبانی رقابت های مهم در بحث گردشگری استان می توانند تاثیر گذار باشند احداث و وجود یک کمپ مجهز برای تمرینات تیم های مختلف نیز می تواند نقش خود را ایفا نماید. چند سالی است که این امر در اثر بی توجهی ها، سهل انگاری ها، عدم پیگیری ها و دهها و د هها دلیل دیگر آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. ولی اگر به درستی مطالعه شود و مشاوره ای که به استاندار داده می شود جامع و بدون نقص باشد باید این کار از همان سال اول حضور خدابخش کلید می خورد . وقتی استاندار تشکیل اردوی آمادگی تیم زیر 16 سال قایقرانی در دریاچه گیلارلوی گرمی را در بحث گردشگری و معرفی استان و گرمی مؤثر بداند باید با تمام وجود در جهت احداث کمپ های تیم ملی در استان اقدام نماید. چرا که نقش چنین کمپی به طور مستمر و در طول سال در ارتقای سطح گردشگری استان غیر قابل انکار می تواند باشد.
کلام آخر
اقدام مسؤولین در اخذ میزبانی رقابت های مهم بین المللی اقدامی در خور توجه، قابل تحسین و بسیار مثبت و تاثیر گذار در بحث گردشگری و رشد ورزش استان می باشد. اما خلاصه کردن همه اقدامات فقط در جهت مسابقات مهم و چشم پوشیدن از اهمیت رقابت های داخلی و عدم حمایت از تیم های ورزشی استان عمل و اقدامی مغایر با اهداف پیش بینی شده از جمله تاثیر ورزش و میزبانی رقابت ها در بحث گردشگری می باشد.
پس انتظار می رود استاندار اردبیل این مساله یعنی توجه به رویدادهای داخلی و حمایت از نمایندگان استان در لیگ های مختلف کشوری را نیز در دستور کار قرار بدهد و در دفترچه یادداشت پیگیری های خود برای این امر نیز صفحه جداگانه ای اختصاص بدهد.