1

غلبه حاشیه بر متن در فوتبال اردبیل


رشته های مختلف ورزشی و فوتبال برای پیشرفت و موفقیت و جلب رضایت مردم و علاقه مندان به ابزارهای مختلفی نیاز دارند که فراهم کردن آنها می تواند در رسیدن به هدف راهگشا و تعیین کننده باشند.
سرمایه گذاری،آموزش،استفاده از مدیران لایق،کارآمد،باسابقه و مورد قبول جامعه و فعالیت باشگاه های دارای استخوان بندی قوی و برخوردار از حداقل امکانات و مدیریت قوی از مهم ترین آنها می تواند به شمار آید.
اگر به سرنوشت فوتبال استان در سال های اخیر با یک نگرش کلان نگاه شود و مسایل مربوط به آن مورد بررسی قرار بگیرد بدون شک غلبه مسایل حاشیه ای به مسائل اصلی و متن فوتبال چهره خود را نشان خواهد داد.
این که در رشته پرطرفداری چون فوتبال مسائل اصلی و متن فراموش شود و تلاش برای حاشیه سازی و پرداختن به آن در اولویت قرار بگیرد جز تاسف نمی توان کار دیگری انجام داد.
حاشیه سازان چه کسانی هستند؟ و برای رسیدن به چه هدفی حاضرند سند نابودی فوتبال را امضا کنند ولی گامی از خواست ها ،اهداف و برنامه های خود کوتاه نیایند؟
حاشیه سازان برای آن که بتوانند گردانندگان فوتبال و بخصوص مدیریت آن را تحت تاثیر قرار داده و در زیر لوای حمایت مدیر گام به گام جلو بروند و یکی پس از دیگری اهداف پیش بینی شده را تصرف کرده و به آمال و آرزوی خود برسند همیشه در تلاش هستند که خود را در این عرصه کاردان، لایق،کارشناس و صاحب رای و نظر و کرسی نشان بدهند. آنها طوری رفتار می کنند که بتولنند نیت خیرخود را از هر اقدامشان به اطرافیان القا بکنند.
آنهایی که از نزدیک با چهره های حاشیه ساز در تماس بوده  و با رفتار و کردار آنها آشنایی دارند به خوبی می دانند که طرح مسایل و جانبداری آنها از فوتبال و مدیریت آن تنها ظاهر مسئله است و در پس این ظاهر و نظرات به اصطلاح خیرخواهانه هدفی جز رسیدن به اهداف شخصی و باندی نداشت و موردی جز این در نظر ندارند.
این قبیل افراد که فوتبال را پله ای برای ترقی و صعود خود تلقی می کنند از وارد کردن هرگونه خسارت به این رشته خودداری نمی کنند. فوتبال در اردبیل اگر بمیرد و اثری از آن نباشد باکی نیست ، اهداف آنها دستخوش تغییر نشوند و آسیبی به موقعیت کذایی شان در فدراسیون و فلان کمیته و بهمان تشکیلات فوتبالی وارد نشود.
جا به جایی مسائل اصلی و فرعی یکی دیگر از شگردهای حاشیه سازان محسوب می شود. مثلا وقتی کسی بپرسد که در فصل گذشته چرا در رقابت های مختلف پایه بیشتر تیم های استان با ناکامی مواجه شده و نتایج قابل قبولی در رقابت های کشوری به دست نیاورده اند با حالتی طلبکارانه مطرح می کنند که برد و باخت در ورزش امری طبیعی است و بنابر این در عادی جلوه دادن این کار تلاش کرده و به نوعی دامن اربابان خود را از هر تقصیری در این ارتباط پاک و منزه جلوه می دهند.
یکی دیگر از شگردهای این افراد بزرگنمایی موضوع است. حاشیه سازان برای این که بتوانند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده و تشکیلات تحت نظر دوستان و اربابانشان را موفق و کارآمد جلوه بدهند از کاه کوهی ساخته و در اطراف موضوع کوچک و کم اهمیتی به حد کافی مانور می دهند تا بتوانند بهره برداری مطلوب را داشته باشند. به عنوان مثال حضور یک فرد در یک کلاس نه چندان مهم را آب و تاب می دهند و بزرگش می کنند و در صدر موفقیت های فوتبال استان قرار می دهند . این شگرد یعنی بزرگنمایی موضوع در فوتبال استان رواج بسیار دارد و از معمولی ترین روش هایی است که حاشیه سازان برای رسیدن به هدف آن را مورد استفاده قرار می دهند.
ضرورت برخورد با حاشیه سازان
فوتبال استان برای رسیدن به ساحل آرامش و برای قرار گرفتن در مسیر پیشرفت در سایه وحدت و یکدلی همه اعضای  خانواده این رشته نیاز به برخورد با حاشیه سازان و معرفی آنها به جامعه و پرده برداشتن از چهره کریه و فرصت طلبانه آنها دارد. عدم معرفی حاشیه سازان به جامعه و افکار عمومی برای آنها حاشیه امنیتی ایجاد کرده و این فَضای امن موجب می شود که آنها با آرامش نسبی که برای خود ایجاد کرده اند به شکل خزنده اهداف خود را عملی کنند . اگر همه دست به دست هم بدهند و میدان را برای حاشیه سازان تنگ و تنگ تر بکنند حاشیه امنیتی آنها از بین خواهد رفت. برخورد قاطع با حاشیه سازان ضامن نجات فوتبال از مسائل فرعی است. مدیران فوتبال و ورزش استان با مدرک و ادله باحاشیه سازان و کسانی که منافع خود را در هرچه بیشتر مسموم کردن فضای فوتبال جستجو می کنند برخورد نمایند ،آنها را به جامعه معرفی کرده و برای همیشه پرونده حضور و یکه تازی آنها را در فوتبال استان ببندند.
فوتبال اردبیل و مدیر و دست اندرکاران آن اگر بتوانند حاشیه سازان را بشناسند و برخورد با آنها را در دستور کار قرار بدهند و منافع فوتبال را فدای رودربایستی،هم محلی و هم ولایتی بودن و وابستگی های سببی و نسبی نکنند برگشت آرامش و هوای مطبوع و دوست داشتنی به فضای فوتبال این استان دور از دسترس نمی تواند باشد.