1

عدم تشکیل مجمع سالیانه مهم ترین ضعف هیات فوتبال استان

علی کفاشیان رئیس قبلی و نائب رئیس فعلی فدراسیون فوتبال  یکی از مهم ترین عوامل بروز اختلاف در فوتبال استان و گستردگی و ادامه دار بودن آن می باشد.
کفاشیان بعد از انتخاب رئیس قبلی هیات فوتبال استان به طرق مختلف از حضور در اردبیل و جوابگویی به برخی از ابهامات و حل و رفع مشکلات خودداری کرد و این رفتار غیر معقول وی دامنه اختلافات را وسیع تر کرد.
هیات فوتبال استان که حمایت رئیس وقت فدراسیون را کاملا احساس می کرد در مقابل هر خواسته و یا تصمیم اداره کل ایستادگی کرد و ساز مخالف نواخت تا کار هر روز بیشتر از روز قبل گره بخورد و با گذشت زمان باز کردن این گره ها به کاری سخت تبدیل شود.
بیشتر مشکلات هیات فوتبال استان و حرف و حدیث های موجود در اطراف آن از زمانی شروع شد که کفاشیان علی رغم اعلام قبلی در مجمع عادی سالیانه هیات فوتبال استان در آخرین روزهای اسفند سال 91 حضور نیافت و یکی از اعضای هیات رئیسه را که بر اساس اساسنامه هیچ سمتی نمی توانست داشته باشد به اردبیل فرستاد.
بند 4 ماده 9 اساسنامه هیات های استانی می کوید: “مجمع عمومی سالی یک بار تشکیل می شود” و در تبصره یک ماده 8 نیز به صراحت آمده است: “رئیس فدراسیون رئیس مجمع می باشد که در صورت عدم حضور شخص مدیر کل تربیت بدنی ریاست مجمع را به عهده خواهد داشت”. بعد از این که مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان در مهر ماه سال 1390 به ریاست کفاشیان تشکیل شد و با رای مجمع رئیس سابق هیات به مدیریت فوتبال استان به مدت چهار سال انتخاب گردید تا به امروز که نزدیک به شش سال از آن تاریخ گذشته است متاسفانه مجمع عمومی برای یک بار هم که شده به طور رسمی تشکیل نیافته و این بزرگ ترین ضعف و اساسی ترین نقطه سیاه در کارنامه هیات فوتبال استان می باشد.
در اساسنامه هیات های استانی آمده است که بودجه سالانه و برنامه های پیشنهادی در پایان هر سال باید به تصویب مجمع برسد تا آنها بتوانند اجرایی بشوند. در حالی که در شش سال گذشته مجمع عمومی تشکیل نشده آیا اقدامات ، برنامه ها و بودجه آن می تواند صورت قانونی داشته باشد؟
در 21 اسفند ماه سال 1391 سایت فدراسیون فوتبال در خبری اعلام کرد که تا پایان سال کفاشیان برای حضور در مجامع سالیانه استان های اردبیل و هرمزگان به این استان ها مسافرت می کند. تاریخ حضور کفاشیان در اردبیل 27 اسفند ماه اعلام شده بود. متاسفانه کفاشیان به قول خود عمل نکرد و از حضور در اردبیل خودداری نمود و بعد از آن نیز به هر دلیل و علتی که بود به تشکیل مجمع عمومی رضایت نداد و در نهایت با عنایت شخص علی کفاشیان در طول شش سال گذشته هیات فوتبال فقط یک بار مزه تشکیل مجمع قانونی را چشید که آن هم مجمع انتخاباتی بود..
متاسفانه علی رغم پیگیری های متعددی که در طول شش سال گذشته انجام شد فدراسیون نشین های با مرام، اردبیل را برای تشکیل مجمع دارای صلاحیت تشخیص ندادند و امور آن بر اساس هماهنگی رئیس سابق با فدراسیون انجام پذیرفت و همه این کارها در حالی انجام پذیرفته است که همیشه عمل به قانون و اساسنامه مورد ادعای کفاشیان و رئیس سابق هیات فوتبال استان بوده است.
اگر فوتبال اردبیل در شش سال گذشته ضرر و زیانی را متحمل شده است در بین مقصرین این امر، علی کفاشیان در صف اول قرار می گیرد. او اگر به موقع مجامع را تشکیل می داد و موارد مختلف در آن مورد بحث و بررسی قرار می گرفت ای بسا که الآن هیات فوتبال استان به جای قرار گرفتن در جایگاه دوم کشوری در صدر قرار می گرفت. تحقق نیافتن این امر، قسمتی مربوط به بی تفاوتی کفاشیان به استان و مجمع عمومی و همکاری هیات استان با فدراسیون بدون توجه به مجمع بوده است.
یکی از دوستان به شوخی می گفت که چون کفاشیان احساس کرده بود که هیات فوتبال استان می تواند مقام اول فوتبال کشور را کسب کرده و بر جای زادگاهش اصفهان تکیه بزند،  تشکیل مجامع سالانه استان را به وقفه انداخته تا اصفهان همچنان در همه زمینه ها به فوتبال ایران آقایی کند!!!!
بعد از آن که در اسفند ماه 91 مجمع عمومی تشکیل یافت این جلسه به دنبال ترک آن توسط احد پازاج مدیر کل وقت ورزش و جوانان از رسمیت افتاد و  نقل و قول های مختلفی در ارتباط با مجمع صورت پذیرفت.
احد پازاج در یک مصاحبه مطبوعاتی که در خرداد ماه سال 92 انجام گرفت صراحتا غیر قانونی بودن فعالیت هیات فوتبال استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: انتخابات مجمع هیات فوتبال استان ناقص برگزار شده که بعد از اجرای ناقص انتخابات به دلیل معطلی در انتخاب اعضای هیات رئیسه فعالیت این هیات غیر قانونی است و کفاشیان باید هر چه سریع تر تکلیف هیات فوتبال استان را مشخص بکند.
وی گفت: در حالی که قرار بود دو عضو هیات رئیسه با برگزاری انتخابات بعد از دو ماه انتخاب شوند اما با گذشت دو سال هنوز اعضای هیات رئیسه انتخاب نشده اند و سرپرستی در این حوزه نیز بی معنی است.
پازاج انتخاب نشدن اعضای هیئت رئیسه فوتبال استان را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد و ادامه داد:‌ قرار بود در مجمع فوق‌العاه با حضور رئیس فدراسیون این کار به سرعت انجام شود اما ماه‌هاست کفاشیان بر قانونی بودن روند پافشاری می‌کند و حاضر به برگزاری این مجمع فوق‌العاده نیست.
این مسئول تصریح کرد: خود رئیس فدراسیون بر غیر‌قانونی بودن کار صحه می‌گذارد و در حالی که اسفند ماه قرار بود این مجمع برگزار شود کفاشیان در جلسه حاضر نشد و نماینده وی نیز که حق رای و حضور در جلسه را نداشت بدون داشتن نامه کتبی در مجمع حضور یافته بود.
مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل ابراز داشت: در حالی که فدراسیون فوتبال به خواسته غیر‌قانونی خود پافشاری می‌کند ما نیز فعالیت هیئت فوتبال استان را غیر‌قانونی می‌دانیم .
حال که تاج قرار است به اردبیل مسافرت نماید در اولین گام باید تکلیف هیات فوتبال را مشخص بکند و به صراحت بیان نماید که چگونه بر اساس اساسنامه در شش سال گذشته برای تشکیل مجامع سالیانه در استان اردبیل اقدام نشده است؟ و آیا با تشکیل نشدن مجامع و عدم تصویب برنامه ها و بودجه هیات اقدامات انجام یافته قانونی بوده است یا نه؟