1

رکود در فوتبال شهرستان اردبیل، مقصر کیست، هیات فوتبال استان یا هیات شهرستان

قصه های فوتبال اردبیل تمام شدنی نیست. مشکلاتی که بر سر راه این رشته پرطرفدار وجود دارد یکی دو تا نبوده و نیست. آنهایی که بانی ایجاد مشکلات در فوتبال هستند هر کدام به نوعی خود را محق ، وطرف مقابل را مستوجب عقوبت و برخورد شدید می دانند ..
در این میان آنهایی که می توانند در کم کردن فاصله ها و کاستن تنش ها مؤثر باشند و دستی در آتش دارند چندان میلی برای پایان دادن به کشمکش ها و بگو مگو ها و خودمحوری ها و بزرگنمایی ها نداشته و ندارند.
فدراسیون فوتبال به عنوان تنها مرجع تصمیم گیرنده در قبال فوتبال کشور می توانست در این ارتباط و نجات فوتبال استان نقش تعیین کننده داشته باشد که صد افسوس دست اندرکاران فدراسیون نیز به طریقی در چند سال اخیر خود آتش بیار معرکه بوده اند و به اختلافات دامن زده و شعله آن را گسترده تر نموده اند.
در روزهای اخیر فوتبال شهرستان اردبیل در کانون توجه برخی ها قرار گرفته است. نوک انتقادات به سوی عوامل هیات فوتبال شهرستان نشانه رفته و به صورتی ملموس این هیات نیز در عقب ماندگی فوتبال استان مؤثر و دخیل قلمداد شده است.
وضعیت آشفته فوتبال در بیشتر شهرستان های استان می تواند موضوع بررسی علاقه مندان به آن قرار بگیرد. نمونه ای از این ادعا را می توان در فوتبال مشگین شهر در روزهای اخیر مشاهده کرد. در حالی که هیات فوتبال استان مدعی ریاست آهنگران بر فوتبال آن سامان می باشد جمعی از ورزشکاران و داوران و خانواده فوتبال آن منطقه گردهم می آیند و برای انتخاب رئیسی جدید تبادل نظر می کنند!!! آیا به نظر آنهایی که خود را از طرفداران فوتبال و مدیریت آن در استان و ما را از دشمنان خونی فوتبال و نابود کننده آن می دانند وجود چنین وضعیتی را چگونه می توان نوجیه کرد؟
آیا این رفتارها نشان از وجود آرامش و مدیریت بی نقص در فوتبال استان می باشد؟ آیا در هیات فوتبالی که توانسته است در سکوی دوم هیات های استانی قرار بگیرد بروز چنین مشکلاتی می تواند قابل قبول باشد؟
به هر حال محمود جعفری یکی از نام آشناهای فوتبال استان و کسی که بیش از چهار سال مسؤولیت کمیته مسابقات هیات استان را بر عهده داشته است در تماس با خبرنگار ما گفت: به مدت نزدیک چهار سال به عنوان رییس کمیته مسابقات هیات فوتبال استان اردبیل انجام وظیفه نموده ام و همواره با خود عهد نموده ام تا در جهت اعتلاي شهر و منطقه تلاش بکنم و ليكن برخي مسايل و مشكلات را مانع توسعه فوتبال اردبيل می دانم.
وی افزود: در مدت یاد شده حتی یک تیم برای نمونه از شهرستان اردبیل به مسابقات استانی معرفی نشده است.در رده فستیوال حداقل بیست تیم در مسابقات شهرستانی شرکت و تیم های سوم و چهارم به استانی معرفی میشدند كه متاسفانه اینچنین نشده و در رده های نونهالان ، نوجوانان ، جوانان ،امید ، بزرگسالان و  پیشکسوتان در فوتبال ، فوتسال آقايان و بانوان، متاسفانه به مسابقات استانی معرفی نشده و حتی درسطح شهرستان هیچگونه  مسابقات انتخابی نیز برگزار نشده است.
وی در ادامه گفت: متاسفانه هیچ تلاش و کوشش و برنامه ای در این خصوص مشاهده نمی شود و با جرات میتوان گفت نام‌ هیات فوتبال شهرستان اردبیل را  باید هیات مسابقات ماه رمضان نامگذاری کرد كه حتي این مسابقات نیز هیچگونه خروجی و سودی برای پیشرفت و ترقی فوتسال در مراحل بالاتر ندارد و فعالیت های مفيد آموزشی و دانش افزایی در سطح مربیان ، سرپرستان، داوران برگزار نشده است.
وی افزود: بنده با مدیرکل محترم اداره ورزش و جوانان استان و رییس هیات فوتبال استان هیچگونه مشکلی نداشته و ندارم و حتی دوست هر دو بزرگوار نیز هستم، ولی مشکلات و موانع باید گفته شود، بخاطر عدم تعامل این دو مسؤول، ضربات و صدمات جبران ناپذیری به فوتبال استان بخصوص شهرستان اردبیل وارد شده است و به جای جبران‌ کم کاری های گذشته و تلاش شبانه روزی متاسفانه به دلیل درگیری و عدم همکاری مناسب  فوتبال استان دچار سردرگمی و تعطیلی بخصوص در مركز استان اردبیل شده است.
در ادامه گزارش برای شنیدن حرف و سخن دل مسؤولان فوتبال شهرستان اردبیل در شش سال گذشته به سراغ حاج مسعود هوشمندی یکی از پیشکسوتان خوشنام و یار دیرین فوتبال منطقه رفتیم. او از تیرماه سال 91 تا نیمه دوم سال 93 مسؤولیت فوتبال شهرستان اردبیل را بر عهده داشته است.
هوشمندی با پوشه ای پر از مدارک و مستندات و مکاتبه های انجام یافته با هیات فوتبال استان در دفتر نشریه حضور یافت  و گفت: در سال 91 به دنبال معرفی اینجانب از سوی اداره ورزش و جوانان به هیات فوتبال استان مدت ها طول کشید تا رئیس سابق هیات استان نسبت به صدور حکم سرپرستی اقدام نماید و در نهایت این امر در دهم تیر ماه انجام پذیرفت.
وی افزود: هیات شهرستان برای برنامه ریزی و تحرک بخشیدن به فوتبال اردبیل همکاران خود را انتخاب نمود. بزرگانی چون دکتر معرفت سیاه کوهیان، فرهنگ رحیمی، اکبر خلیلی نسب، داور مجنون، کرامت جعفری، نصرت خاکپور، اکبر قنبری، سلمان منصوری، حافظ آقاجانی، رضا شریعت، هاشم واحدی، محبوب داوردان، مهدی خدادادی، مهدی نوروزی، جلیل پیشکار، ایرج امین فر، تعارف اسدالهی و سحر خاتمی دعوت هیات فوتبال برای عضویت در کمیته های مختلف را پذیرفتند اما متاسفانه از همان روز امضای حکم سرپرستی هیات شهرستان کارشکنی ها و بی توجهی ها آغاز شد.
وی گفت: مکاتبات متعددی با هیات فوتبال استان برای آغاز یک همکاری صمیمانه ، برنامه ریزی و شروع فعالیت ها آغاز شد ولی متاسفانه هیات فوتبال استان به هیچیک از نامه ها ، درخواست ها و مکاتبات هیات شهرستان جواب نداد.
وی گفت: همه آنهایی که برای همکاری با هیات فو.تبال شهرستان اعلام آمادگی کرده بودند دارای پیشینه دراز مدت در امور اجرایی فوتبال و برگزاری مسابقات در چهل سال اخیر می باشند و بنابر این ساماندهی فوتبال و اجرای مسابقات مختلف دور از دسترس آنها نبوده و نیست ولی وقتی بستر فراهم نباشد و هیات فوتبال استان روی خوش به اجرای برنامه ها نشان نداده و برای نمونه به یک مکاتبه از بین دهها مکاتبه انجام گرفته جواب مثبت یا منفی ندهد چگونه می توان برنامه های مختلف را به مورد اجرا گذاشت؟
وی افزود: طی نامه ای در اولین روز کاری پس از انتصاب از هیات فوتبال استان درخواست شد که هماهنگی های لازم بین دو هیات شهرستان و استان و اعلام نقطه نظرات برای استارت فعالیت ها انجام بشود که متاسفانه این درخواست ما نیز بدون جواب باقی ماند.
هوشمندی در ادامه در ارتباط با فوتسال جام رمضان و این که این رقابت ها خروجی لازم را ندارد گفت:جای بسی تاسف است مسابقاتی که طی 25 شب می تواند هر شب نزدیک به دو هزار تماشاگر مشتاق را به ورزشگاه بکشاند و زمینه ظهور و معرفی استعدادهای جوان و جویای نام را فراهم بکند با چنین عناوینی مورد خطاب قرار می گیرد. اگر فوتسالی در اردبیل وجود دارد و نفس می کشد هیچ شکی نباید داشت که نتیجه برگزاری رقابت های فوتسال جام رمضان می باشد.
با نگاه به اظهارات هر دو چهره زحمت کش فوتبال اردبیل باید گفت که فوتبال استان به یک حرکت جدی و حساب شده نیاز دارد تا فصل جدیدی در حیات این رشته ورزشی در منطقه آغاز شود.