1

حاشیه ها و دستاوردهای سفر تاج به استان(۳)

دیدار با تاج

علی رغم محدودیت های زیاد ، نگارنده این سطور موفق شد برای دقایقی رئیس فدراسیون را ملاقات بکند . در هوای خوب و دلپذیر و مطبوع سرعین و در حالی که پاسی از شب گذشته بود در برابر تاج قرار گرفتم تا شاید بتوانم گوشه ای از حقایق و واقعیت های فوتبال اردبیل را به سمع و نظر او برسانم.

 در این ملاقات افتخار داشتم که به همراه تنی چند از بزرگان ، تاج را در جریان امور فوتبال منطقه قرار بدهم. اموری که در بسیاری از موارد کمتر به آن ها پرداخته شده و بیشتر بر روی آنها گرد و غبار  فراموشی نشسته است.

تاج با حوصله و سعه صدر به حرف های ما گوش کرد و بیشتر مطالب مطرح شده توسط ما را تایید کرد و از شنیدن برخی از آنها نیز تعجب نمود و زمانی که با برهان و ادله لازم مواجه شد جز قبول و پذیرش آنها چاره ای دیگر مشاهده نکرد.

در جریان ملاقات با رئیس فدراسیون به خوبی بر من حقیر روشن و آشکار شد که بحث فوتبال اردبیل و ادامه دار شدن ریاست بر آن و برگزار نشدن مجامع سالیانه و انتخاباتی و دیگر مواردی که می تواند با فوتبال مطرح شود با راهنمایی های استان و از داخل فدراسیون هدایت می شود.

در این سفر گوشه ای از حقایق به تاج روشن شد و متوجه گردید که برخی ها برای حمایت از بعضی ها چه کارهایی که انجام نمی دهند  و این امر می تواند بزرگ ترین دستاورد تلقی گردد. اگر وی در کوتاه کردن و از بین بردن این اقدامات اراده بکند می تواند بسیاری از مشکلات فوتبال کشور و استان ها را برطرف نماید.

بزرگ نمایی دوم شدن هیات استان در کشور

از تاج سؤال شد که آیا با بودن استان هایی چون اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، البرز و … شما می توانید بپذیرید که هیات فوتبال استان اردبیل در سطح کشور در جای دوم قرار بگیرد؟ تاج با سکوت خود جواب ما را داد و وقتی شنید که ساکت نامه را امضاء کرده است گفت که وی دو روز نیست که مسؤولیت دبیر کلی را بر عهده گرفته است و گفتیم حالا شما باید بررسی بکنید و ببینید که در فدراسیون تحت مدیریت شما چه می گذرد و چگونه با خواست عده ای به حقایق لباس جعل و تحریف پوشیده می شود؟

مشخص است که نامه توسط امور استان های فدراسیون تنظیم شده است و به امضای دبیر کل فدراسیون رسیده است. مسؤول امور استان های فدراسیون ، طالقانی رئیس هیات فوتبال استان خوزستان است. به نظر می رسد رؤسای هیات های استانی که در سال های اخیر با وحدت و تصمیمات هماهنگ توانسته اند در فدراسیون تاثیر گذار باشند به هیچ وجه دوست ندارند رؤسای همسوی خود در استان ها را از دست بدهند و بنابر این تلاش می کنند با توسل به برخی از رفتارها و حرکت های غیر منطقی عملکرد هیات های دوست، برادر و همسو را بزرگ جلوه بدهند و به نوعی از متزلزل شدن موقعیت آنها ممانعت کنند.

رهبری هیات های استانی نیز در این جریان ها با طالقانی رئیس هیات فوتبال استان خوزستان و مسؤول امور استان های فدراسیون و بهار وند رئیس هیات فوتبال استان لرستان و رئیس سازمان لیگ  می باشد. در سفر تاج به اردبیل طالقانی او را همراهی می کرد و گفته ها حاکی از حمایت تمام قد و بی قید و شرط وی از هیات استان می باشد و بهاروند نیز که در زمان مسؤولیت کفاشیان در فدراسیون به اردبیل مسافرت کرد  در گزارشی وابستگی خود به هیات استان اردبیل را نشان داده است.

حال با این وضعیت و فضای حاکم در مدیریت فدراسیون و این که آقایان مسؤول در کمیته های مختلف دوست ندارند و نمی خواهند موقعیت به دست آمده را از دست بدهند همه توانایی ها و امکانات را بسیج می کنند تا دوستانشان را در هیات های استانی ابقا بکنند که نمونه ای از این ادعا ، نامه دوم شدن فوتبال اردبیل در سطح کشور می باشد.

استان های برخوردار و کم برخوردار

در جریان سفر و بنا به گفته تاج مشخص گردید که هیات های استانی در دو گروه برخوردار و کم برخوردار مورد ارزیابی قرار می گیرند و استان اردبیل در گروه هیات های کم برخوردار بعد از استان لرستان( که رئیس هیاتش رئیس سازمان لیگ است) در سکوی دوم قرار گرفته است و از استان هایی مانند ایلام، کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان ، کهکیلویه و بویر احمد ، آذربایجان غربی و … پیشی گرفته است ولی در نامه ای که تنظیم شده و به اداره کل ورزش و جوانان استان ارسال شده است امور استان های فدراسیون به بحث استان های کم برخوردار اشاره نکرده و به نوعی با تحریف واقعیت ها در راستای انحراف افکار عمومی و گول زدن و فریفتن آنها اقدام کرده است.

این کار با چه قصد و هدفی انجام پذیرفته است؟ مگر نه این است که مسؤولین و کسانی که در نظام مقدس در هر پست و مسؤولیتی که هستند امانتدار به شمار می روند و باید از امانتی که در اختیار آنها می باشد به درستی و با تمام وجود حفاظت بکنند پس چرا آقایان به راحتی واقعیت ها را زیر پا می گذارند و به جای این که به صراحت اعلام نمایند که اردبیل در گروه استان های کم برخوردار در جای دوم قرار گرفته است این هیات را در سطح کشور دوم معرفی می کنند؟ آیا این اقدام آقایان قابل پیگیری نیست؟ آیا افرادی که به این قبیل کارها دست می زنند و برای تثبیت موقعیت دوستان و همسویان واقعیت ها را وارونه جلوه داده و حقایق را در زیر پاهایشان پایمال می کنند می توانند قابل اعتماد باشند؟

حال که رئیس فدراسیون به رفتارهای حساب شده و جانبدارانه و خارج از عرف همکارانش در امور استان ها آگاهی یافته است در قبال آنها باید چگونه رفتار نماید و با کسانی که جمعی را به تمسخر می گیرند و به دور از واقعیت موردی را به آنها تحمیل می نمایند به چه نحو تصمیم گیری می کنند.

آیا افرادی که به عنوان امور استان های فدراسیون انجام وظیفه می کنند و آگاهانه با تحریف واقعیت ها صلاح فوتبال استان ها را نادیده گرفته و نفع خود و دوستانشان را مقدم بر هر چیزی می پندارند صلاحیت ادامه فعالیت در چنین پست مهمی را دارند؟ نحوه عملکرد گروهی و حساب شده آنها به نفع خود نیازمند یک بررسی علمی است تا مشخص شود حضرات برای این که خود باشند و موقعیت شان با خطری مواجه نباشد به چه کارهایی دست زده و احیانا چگونه و به چه نحوی فوتبال را قربانی نموده اند.

حالا که کم کم رفتارهای جانبدارانه برخی ها آشکار می شود این بار نوبت رئیس فدراسیون فرا می رسد که با قاطعیت به این داستان ها پایان بدهد و کسانی را که می خواهند حق و واقعیت را در زیر پای بودن، ماندن و کرسی را ازدست ندادن قربانی کنند با قاطعیت برخورد بکند و تلاش را بر این استوار سازد که حق را به حقدار برساند و از هرگونه تحریف و توهین به افکار عمومی جلوگیری بکند.

تاج باید بداند با نامه ای که متن آن جعلی است به شعور ورزشکاران و ورزشدوستان و جامعه فوتبالی اردبیل توهین شده است و عاملین این اقدام نابخردانه باید از مردم و ورزشی های همیشه قهرمان و حسینی این استان عذرخواهی بکنند.