1

اردبیل رو سفید همیشه تاریخ

اردبیل شهر شعر و شیخ و شمشیر و شرف است. پیشینه اش درخشان، فرزندانش پهلوان، زنانش شیر زن، مردانش حماسه ساز، علمایش تاثیر گذار ، روحانیانش نترس و متعهد و در یک کلام ؛ مجموعه این دیار، عاشق ولایت و سرسپرده اسلام و تشیع است و افتخارش نامیده شدن به مهد عاشقان مولا و سرور شهیدان آقا حسین بن علی(ع)ر، سرور آزادگان، پیشوای حق طلبان، مراد حق پرستان و دوستان آزادگی و حریت. اردبیل روسفید همیشه تاریخ است.
مگر می توان دیاری را که در تاریخ شیعه، تاریخ ساز بوده است برای یک مورد کوچک و پیش پاافتاده روسیاهش نامید؟
روسفیدی اردبیل نیاز به اثبات ندارد. تاریخ گواه بر این ادعا می باشد و تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب اسلامی و رشادت ها و دلاور مردی های مردان این دیار در صحنه های مختلف همه مهر تاییدی بر روسفیدی این منطقه می باشد و بس.
اردبیل در میزبانی رقابت های ورزشی هم روسفید است. روسفیدی فقط در حضور تماشاگران خلاصه نمی شود. همه عوامل و پارامترهای مورد نیاز دست به دست هم می دهند تا روسفیدی و موفقیت یک شهر و منطقه ای را در میزبانی رقابت ها مشخص کنند.
امروز دارالارشاد و دارالامان اردبیل که در هزاره های پیش از میلاد مسیح “آرتاویل” و یا “شهر مقدس” نامیده می شد همچنان بزرگی و صلابت خود را حفظ کرده و همچنان یکی ار تاثیر گذار ترین شهرها در تاریخ تشیع و ایران اسلامی است.
اردبیل بزرگ است و بزرگ خواهد ماند و حضور جمعی در یک محل نمی تواند بهانه ای برای زیر سؤال بردن عظمت و روسفیدی آن باشد. فلب این شهر عالم پرور و قهرمان پرور ، در وقار و عظمت از خورشید عالمتاب باج می ستاند و ترنمات دلپذیر مناجات عارفان، از گنبد رفیع الله الله و کاشی های فیروزه ای آن ، همچون قطرات اشک ستاره ها و گلدانه های معطر گل های محمدی بر قدح های تمنای سوته دلان و شیفتگان شعر و عرفان و ادب در حال چکیدن است . اردبیل روسفید همیشه تاریخ بوده و خواهد بود.