1

حاج محمد باقر تمدنی ستاره ای تابناک در عرصه مداحی

در آستانه ماه محرم قرار است از مداحی عاشق، انسانی وارسته، استادی بی بدیل و نوکری صادق تجلیل به عمل آید.
حاج محمد باقر تمدنی نامی که برای مردم آذربایجان یادآور خاطرات بسیار زیاد از عشق مردم منطقه به سالار و سرور شهیدان می باشد. چهره ای که برای دوستداران و عاشقان اهل بیت)(ع) و ارادتمندان حسین بن علی(ع) فراموش نشدنی است.
در آستانه ماه محرم، ماه عزا و ماه پیروزی خون بر شمشیر و ماه مرهم اشک بر زخم های حسین و ماه شهادت و ماه امر به معروف و نهی از منکر؛ تجلیل از چهره ای که عمر پربرکت خود را در راستای تبیین قیام حسین(ع) و زنده نگهداشتن یاد و خاطره جان برکفان کرب و بلا سپری کرده، اقدامی پسندیده و در خور توجه می باشد.
برای مردم ایران و بخصوص برای اردبیلی های عاشق و ولایتمدار فرا رسیدن ماه محرم معنی و مفهوم دیگری دارد. محرم یادآور عشق و خون و حماسه، محرم ماه ایستادگی، پایداری و محبت ، محرم ماه غلبه سپاه عقل بر جهل، عدل بر ظلم و امانت بر خیانت است. با فرا رسیدن این ماه خون های میلیون ها عاشق در رگ ها به خروش در می آیند و مردم دیار حسینی ، اردبیلی های عاشق، سرافراز و سربلند خدمت در بارگاه پرچمدار بزرگ ارزش ها را افتخاری عظیم برای خود به شمار می آورند و بر نوکری در آستان طلیعه دار عشق و شهادت و سالار فاتحان قله رفیع شهادت و شاهد صبح سعادت و ناصر روز قیامت و یکه تاز عرصه شجاعت افتخار می کنند.
در شهری که عشق به حسین(ع) و خاندانش حرف اول را می زند تجلیل از بزرگمردی که برای برگزاری باشکوه عزاداری ها تلاش کرده و صادقانه همه توانایی هایش را در طبق اخلاص گذاشته و از هیچ کوششی در این راه کوتاهی نکرده است کوچک ترین کاری است که می توان در قبال خدمات فراموش نشدنی مردی توانا و لایق چون حاج محمد باقر تمدنی انجام داد.
در یکی از روزهای شهریور ماه 1325 در خانه مداحی بزرگ و سرشناس و از دامن مادری متقی، پرهیزگار و حسینی پسری چشم به جهان گشود که با گذشت زمان به ستاره ای تابناک در عرصه مداحی تبدیل گردید.
وقتی فرزند مردی بزرگ چون حاج محمد تمدنی بنیانگذار هیات عباسی و یکی از قطب های مداحی در شهر دارالامان اردبیل باشی ناگفته پیداست که از همان روزهای آغاز حیات با نوای حسینیم وای حسینیم وای مادر به وقت لالایی گفتن، عشق حسین را در دل جای بدهی و دل به حسین(ع) ببندی و راه پدر را در رونق بخشیدن به مجالس عزاداری در زندگی برگزینی و از همان دوران نونهالی راه مجالس عزا را بشناسی و در سوگ کسی که خونش درخت رسالت را بارور کرد  و خورشید حقیقت سرخی خود را از آن خون پاک و مطهر گرفت بر سر و سینه بزنی و صوت دلنشینت را وقف درگاه آقا بنمایی.
حاج محمد باقر تمدنی بزرگواری است که در کتاب قطور عشق مردم اردبیل به حسین(ع) صفحات زرینی را به خود اختصاص داده است. او از آن زمانی که تصمیم گرفت راه خدمت به حسین(ع) و حسینیان را انتخاب بکند سعی کرد مایه ننگ برای حسینیان نباشد و چون با عشق و صادقانه در این وادی گام گذاشته بود در پیمودن راه تردیدی به دل راه نداد تا جایی که در سایه رفتاری مطلوب و عملکردی مناسب به یک چهره محبوب، دوست داشتنی و قابل اعتماد در بین مردم اردبیل و حسینیان این دیار تبدیل شد و آوازه وی ایران اسلامی و کشورهای اسلامی را در نوردید.
مقام معظم رهبری می فرمایند:  “مداح کسی است که از زبان و حنجره او امواج نورانی و معطر مدیحه دختر پیغمبر و ائمه هدی علیهم السلام ساطع می شود و در دل مخاطب می نشیند”.
نوحه های تمدنی در بیش از نیم قرن از دل برخاسته و بر دل نشسته است.او ادعای خود مبنی بر نوکری دربار اباعبداله (ع) را در عمل معنی کرده و بدون شک سرگذشت و زندگی نامه وی باید الگویی برای جوانانی باشد که می خواهند در این راه گام بگذارند.
مداح در وجودش باید هم شعور باشد و هم شور حسینی و هم تفکر باشد و هم دشمن ستیزی و هم دفاع از مظلوم ، هم سوز باشد و هم اشک و در یک کلام مداح باید نماد ادب و ایثار باشد و حاج محمد باقر تمدنی نشان داده است که از همه ویژگی های لازم برای یک مداح حسینی برخوردار می باشد و این راز و رمز جاودانگی و محبوبیت و ماندگاری این چهره دوست داشتنی است.
صدای دلنشین و حزن انگیز حاج محمد باقر تمدنی در میان عاشقان حسین(ع) طرفداران زیادی دارد. آنهایی که از دوران نوجوانی پا به پای او در مجالس عزاداری و هیات های رقیه(س) و عباسی حضور یافته اند با سبک خاص او در عرصه مدیحه سرایی انس پیدا نموده اند. سبک سوز و گداز تمدنی سبکی است که سال ها اشک از چشمان محبان اهل بیت(ع) سرازیر کرده و بر عظمت مجالس افزوده است.
نام و یاد حاج محمد باقر تمدنی در تاریخ عاشقان حسین(ع) به بزرگی و صلابت و اقتدار ماندنی می شود. موقعیتی که او در زندگی اجتماعی و فرهنگی و دینی خود به دست آورده است حاصل سال ها زندگی سالم، رفتار مناسب و عملکرد قابل قبولش می باشد.
صرف صدای خوب، سبک مناسب و حضور در مجالس مختلف نمی تواند برای چهره شدن یک مداح و ماندن وی در اوج برای سال های متمادی مؤثر باشد. در کنار ان ویژگی ها یک مداح باید از خصوصیات دیگری که بتواند زمینه اعتماد، دوست داشتن، احترام و بزرگی را فراهم بکند، بهره ببرد و حاج محمد باقر تمدنی به خوبی وظایف بزرگ خود را درک کرده و برای عمل به آنها مصمم شده و بدین ترتیب در قلب حسینی های ایران اسلامی جای خاصی برای خود باز کرده است.
ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد حاج محمد باقر تمدنی آنقدر زیاد است که اشاره به همه آنها در این مجال نمی گنجد و این قلم نیز توانایی پرداختن به آنها را ندارد.
عدم استفاده از اشعار اغراق آمیز و غلو گونه یکی از روش های پسندیده و قابل توجه او در عرصه مداحی بوده است. او در انتخاب اشعار همواره وسواس خاصی را به خرج داده است. مراجعه به آثار وی نشان می دهد که تمدنی همیشه تلاش کرده تا اشعاری که از جهت مضمون دارای پیام بوده و از معنویت برخوردار باشد استفاده نماید.
در هر مجلسی که حاج محمد باقر تمدنی به اجرای برنامه اقدام کرده همیشه با استقبال کم نظیر مواجه شده است. نام او در اطلاعیه های مراسم برای حضور گسترده علاقه مندان عاملی مهم می تواند به شمار آید. با این همه محبوبیت و بهره بردن از جایگاه خاص در بین حسینیان هیچ وقت از عواطف پاک مردم و ارادت آنها به آقا.اباعبداله(ع)سوءاستفاده نکرده است.
تلاش برای ایجادارتباط قلبی افراد جامعه با اهل بیت (ع) یکی از مهم ترین وظایف مداحان می تواند به حساب آید. به راستی که حاج محمد باقر تمدنی از آن دسته مداحانی است که در این ارتباط بسیار موفق عمل کرده است. همه اقدامات وی در راستای شعله ور شدن عشق حسین(ع) در دل مردم و پایبندی آنها به فرامین و دستورات دین بوده است
مدیریت مناسب در مجالس و بخصوص در برنامه های هفتگی هیات عباسی از دیگر خصوصیات قابل توجه وی به شمار می رود. با بازار گرمی رابطه چندانی ندارد .در مجلس عزای حسینی حضور بالاترین مقام ها و معمولی ترین افراد جامعه برای او از اهمیت یکسانی برخوردار می باشد. وی در عزای حسین(ع) کمتر لب  به تحسین این و آن می گشاید و به ندرت و مگر در مواردی استثنایی نام و مشخصات افراد را بر لب جاری می کند. در مجلسی که مدیریت آن با تمدنی باشد از ریا و تزویر در عزا رد پایی نمی توان پبدا کرد.
عزاداری صحیح موجب نگهبانی دین و روشن شدن حقایق دینی و ترویج سنت ها می باشد. تمدنی در تحقق این وظیفه و جلوگیری از وارد شدن آسیب به حقایق دینی و احیای سنت های اصیل در عزاداری می تواند نمره قابل قبولی بگیرد و از افتخارات این پیر غلام دربار آقا اباعبداله(ع) محسوب شود.
محرم در اردبیل آمیزه عشق و آگاهی است در ماه محرم درفضای این دیار حسینی همواره بوی عشق، مردانگی و آزادگی استشمام می شود. رونق بخشیدن به عزای حسینی و استمرار عزاداری ها در طول سال با وجود مداحانی چون حاج محمد باقر تمدنی میسر می شود.
باید از شورای فرهنگ عمومی و از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل قدردانی کرد که بحث تجلیل از خدمات یکی از پیرغلامان افتخار آفرین دیار همیشه سرافراز اردبیل را تصویب کرده اند. باید همت و تلاش اعضای ستاد همایش را ارج نهاد و برای آنها آرزوی توفیق کرد. اعضای ستاد مسلما بر اهمیت مسؤولیتی که بر عهده گرفته اند آگاه بوده و هستند و به خوبی می دانند باید برنامه ای تدارک ببینند که در شاءن و مرتبت مردی بزرگ چون حاج محمد باقر تمدنی باشد.
و در نهایت باید در برابر عظمت، بزرگی، پایمردی، استواری، صلابت، شجاعت، درایت، توانایی،کارآیی ، مدیریت و عشق بی پایان به اهل بیت(ع) مردی چون حاج محمد باقر تمدنی سرتعظیم فرود آورد . از خداوند بزرگ و آفریدگار قادر مسئلت داریم که به این مداح عالیقدر عمری دراز همراه با تاثیر نفس عطا فرماید تا حسینیان ایران زمین و بخصوص مردم قهرمان و ولایتمدار وحسینی اردبیل توفیق آن را داشته باشند تا از حضورش سال های سال فیض ببرند و همراه با وی در عزای حسینی اشک از دیده ها جاری بکنند و روز به روز بر شکوه و عظمت و جلال مجلس عزاداری حسین بن علی(ع) و یاران باوفایش بیفزایند. انشااله.
نادر پرستار