1

حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو

شناخت انسان ها کار سختی است. انسان ها را به دلیل این که برای پوشش دادن ضعف هایش، علاقه مند می باشد مشکل بتوان شناخت. وقتی با تو روبرو می شود چنان عرض ارادت می کند و چنان در وصف تو کلمات را پشت سر هم ردیف می نماید و آن چنان از دلبستگی و عشق خود به تو سخن می گوید که تردیدی برای ساده دلی چون من باقی نمی گذارد که باید حرف هایش را باور کرده و به او اعتماد بکنم.

از این قبیل انسان ها وقتی پای منافع شخصی و باندی به میان می آید رفتار های غیر قابل کنترل مشاهده می شود. انسان وقتی زیاده خواه باشد و زمانی که رسیدن به هدف مهم ترین کارش تلقی شود به هر وسیله ای متوسل می شود و از دست زدن به روش های مذموم و ناپسند و غیر قابل قبول نیز ترسی به دل راه نمی دهد و اگر لازم باشد با آبروی افراد هم بازی می کند.

رویت جامه های تزویر در تن افرادی که دست یابی به اهداف شخصی را مهم می پندارند بسیار تحقیر کننده است. تزویر را می توان دورویی و چند شخصیتی نیز معنی کرد. در لغت نامه دهخدا، تزویر به معنای آراستن و  نیکو کردن موضوعی و هم چنین آراستن و تزئین دروغ و مکر و فریب کردن و یا نفاق و دورنگی و فریب و حیله و نیرنگ معنی شده است.

متاسفانه تزویر و دروغ گویی این روزها برای برخی از افراد بیمار به عادی ترین مساله تبدیل شده است. با استفاده از فضای مجازی و در زیر نقاب، دروغگویی و دورنگی را در پیش می گیرند و هرآنچه از دل بیمار و مغز کوچک شان برمی خیزد، می گویند و می نویسند و از خداوند ترسی به دل راه نداده و در پیشگاه وجدان نیز احساس شرمندگی نمی کنند.

تزویر و ریا ریشه در عواملی چون سودجویی، ترس و خلاصه عدم ایمان و اعتقاد دارد. کسی که در قلبش نور ایمان باشد نیازی به ترفند ها و حقه بازی ها ندارد. ایمان به آفریدگار قادر و منان به انسان اطمینانی می دهد که نیاز به نقش بازی کردن نخواهد داشت. آنها که راه تزویر و ریا برگزیده اند از ضعف ایمان است که به این مسیر کشیده می شوند.

کسانی که تزویر و دروغگویی و تهمت زدن را پیشه خود ساخته و از دست زدن به هر عمل زشت و ناپسند ترسی به دل راه نمی دهند امیدواریم در ماه حسین(ع) و ماه حریت و آزادگی نور ایمان بر دلشان جای بگیرد و با آرامش ناشی از ایمان به یک زندگی سالم و سرشار از نشاط و پاکی روی آورند.

به قول مولانا:

حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو
واندر دل آتش درآ پروانه شو پروانه شو