1

فوتبال محلاتی،سنتی و کوچه بازاری اردبیل در سال های قبل از ۹۰

مطلبی تحت عنوان “ادعای استانداردسازی لیگ برتر فوتبال” در ۲۴ مهر ماه در سایت نشریه منتشر شد. این مطلب در ارتباط با دفاع از گذشته درخشان فوتبال منطقه،بازیکنان،زحمتکشان و کسانی بود که سال ها عمر خود را در راه اعتلای این ورزش سپری کرده و برای آن گذشته ای قابل افتخار بر جای گذاشته اند.
متاسفانه بعد از انتشار مطلب یاد شده فردی به نام پژمان نهاوندی در برخی از گروه های ورزشی در فضای مجای در مطلبی سرشار از توهین و هتک حرمت که منشایی جز نداشتن ظرفیت کافی برای رویارویی با واقعیت هاست،به نوشته اعتراض کرده و استاندارد مورد ادعای برخی را در مورد فوتبال سال های قبل از ۹۰ را چنین تعریف کرد:”استاندارد سازی یعنی خارج کردن از حالت سنتی و من درآوردی و سر و سامان دادن و رو روتین و اصول قرار دادن و با برنامه منظم برگزار کردن ،استاندارد سازی یعنی ساماندهی بر روی اصول و مقررات سازمانی فدراسیون کشوری و از حالت محلاتی و کوچه بازاری درآوردن.
در این ارتباط یادآوری چند نکته ضروری به نظر می رسد:
-فردی که به نام پژمان نهاوندی در فضای مجازی تمام قد به دفاع از هیات فوتبال استان می پردازد و منتقدین آن را از دم تیغ می گذراند برای جامعه فوتبال استان و اردبیل ناشناخته است. متاسفانه تاکنون کسی او را از نزدیک زیارت ننموده است. حرف هایی که او در فضای مجازی می زند در برخی اوقات خیلی بیشتر از حد و اندازه خودش و حامیانش می باشد.
توهین های وی به برخی از بزرگان فوتبال اردبیل که در دو روز گذشته صورت گرفته است قابل چشم پوشی نیست. آن که مسلم است چنین نامی از دهه ۵۰ تاکنون در فوتبال اردبیل حضور نداشته است. چگونه فردی که تمام قد در حمایت از هیات فوتبال استان بر منتقدین می تازد و در برخی از گروه های ورزشی نیز ادمین بوده است ناشناخته می باشد. این خود می تواند حکمتی داشته باشد که امید است با تلاش های انجام یافته در آینده ای نزدیک این هوادار بزرگ و فراموش نشدنی هیات فوتبال استان برای جامعه ورزشی معرفی شود.
-ادعای وی در تعریف استاندارد سازی لیگ برتر استان از سال۹۰ به بعد توسط هیات فوتبال استان می تواند دل هر علاقه مند به فوتبال را به درد آورد. فوتبال اردبیل مگر در سال های مورد ادعای این آقای مجهول الهویه از مقررات و قوانین رایج فدراسیون تبعیت نمی کرد و یک حالت من درآوردی داشته است؟
آیا فوتبال اردبیل در آن سال ها سر و سامانی نداشته و هر کس به دلخواه ساز خود را می نواخته و به هیچ صراطی مستقیم نبوده اند؟ و آیا های دیگری که از دل این تعریف بیرون می آید خود می تواند در برگیرنده کینه خیلی ها از فوتبال دهه های ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ باشد.
حتما این فرد به همراه حامیانش می داند که همین فوتبال من درآوردی ،سنتی و محلاتی و کوچه بازاری ،بزرگانی چون علی دایی،مرحوم مقصود بایرامی،بهنام دولت،ناصر عروجی، محمد قلیزاده،محمود بایرامی،عزیز گنجگاهی،علی رضا حکیم زاده،قادر نظمی،شاهین آورند،کریم انصاری فر،نادر هوشیار و …. را به فوتبال کشور تحویل داده است و فوتبال مقرراتی،اصولی،روتین و منظم آنها چه ستاره هایی را معرفی کرده است؟
آیا این گونه صحبت کردن و بی گدار به آب زدن ها،توهین به همه بزرگان،علاقه مندان،عاشقان فوتبال و شناسنامه های فوتبال اردبیل نمی باشد؟
چه کسی این جرئت را پیدا می کند که با اسمی جعلی و ساختگی به بزرگان فوتبال اردبیل دهن کجی بکند؟
مسلما موضعگیری و رفتار وی در مورد یکی از چهره های محبوب و دوست داشتنی و بزرگ و شناسنامه فوتبال در گروهی به نام هیات فوتبال استان غیر قابل قبول است. این جسارت قابل بخشش نبوده و نیست و هیچ شک و تردیدی نیست که بعد از شناسایی این آفت بزرگ ورزش باید در قبال رفتارهای خارج از اندازه و به دور از فضای جوانمردی و مردانگی جوابگو باشد.
-حداقل آنهایی که سنگ هیات فوتبال استان را به سینه می زنند و برای دفاع از آن سابقه و پیشینه فوتبال این منطقه را زیر سوال می برند باید به دوستان و همکاران خود در هیات فوتبال استان احترام بگذارند. بهترین مدرک برای رد ادعای قارچ های روئیده در عرصه فوتبال می تواند یکی از بزرگان و افتخارآفرینان فوتبال منطقه که در حال حاضر با هیات فوتبال استان همکاری می کند،باشد.
بهنام دولت مرد بزرگی است که در فوتبال منطقه از اعتبار ،احترام و ویژگی های خاصی برخوردار می باشد. وی از پرچم داران فوتبال نوین و از مطرح کنندگان فوتبال اردبیل در سطح کشور است.
بهنام دولت چهره ای قابل اعتماد و مرد تکنیکی و از یاران تکرار نشدنی فوتبال است. اگر او تائید کند که فوتبال اردبیل تا قبل از روی کارآمدن هیات فعلی و قبل از سال ۹۰ فوتبالی کوچه بازاری،سنتی و من درآوردی بوده است،حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.
آیا چهره هایی که قبل از سال ۹۰ در فوتبال کشور مطرح شده و در تیم های ملی و باشگاهی توپ زده اند و افتخار آفریده اند حاصلی از فوتبال دیمی و بی برنامه بوده است؟
دور از انصاف و مروت است که برخی ها برای سرپوش گذاشتن به ضعف ها در راستای پایمال کردن حق عده ای عاشق گام بردارند و بدتر از آنها کسانی هستند که این قبیل موضعگیری ها،روایت ها و هتک حرمت ها ،بی ادبی ها و خودمحوری ها را می بینند و دم فرو می بندند و از حق دفاع نمی کنند.
آنهایی که در گذشته برای فوتبال اردبیل عرق ریخته و نام آن را پرآوازه کرده اند نباید اجازه بدهند که تازه از راه رسیده های متکبر در زیر لوای اسم های مستعار،روزگار خوش و فراموش نشدنی فوتبال اردبیل را زیر سوال ببرند و تلاش نمایند تا با وارونه جلوه دادن واقعیت ها موقعیت های خود را از دست ندهند.
در این ارتباط باز هم سخن خواهیم گفت.