1

چوب خدا هم صدا دارد هم … /صالح بی صلاحیت

این روزها داد اهالی فوتبال استان از بی توجهی، بی مسئولیتی و بی قانونی در فوتبال استان به هوا رفته است. فارغ از سایر حوزه های مرتبط به فوتبال و هیئت فوتبال استان که در این مقال قصد ورود به آنها را نداریم، پروسه انتخابات هیئت فوتبال استان که از دو سال قبل کلید خورده بود، با اعمال نظر شخصی و گروهی رئیس سابق و عوامل زیر مجموعه اش ره به بیراهه برد و 6 سال تنش بین اداره کل ورزش و هیئت فوتبال، عملا فوتبال استان را در لبه پرتگاه سقوط قرار داد.
این روزها بعضا بحث می شود که مقصر این تنش کیست؟ براستی چرا در 6 سال گذشته و با عوض شدن سه مدیرکل با طیف های سیاسی و اجتماعی متفاوت، این هیئت همچنان محل چالش است و کِشتی فوتبال استان به ساحل نجات نمی رسد؟ مگر این هیئت چه چیزی دارد که اینگونه یک عده با چنگ و دندان به آن چسبیده و به قیمت نابودی فوتبال، همه چیز را فدا می کنند؟ مقصر کیست؟ اداره کل ورزش با سه مدیر ورزشی ولی متفاوت یا آقایان در هیئت فوتبال؟
انتخابات هیئت فوتبال استان اردبیل که در مهرماه 94 با اتمام دوره مدیریت 4 ساله رئیس سابق آن باید روی روال عادی و قانونی با برگزاری انتخابات جدید، طی مسیر می کرد، با اقدامات فراقانونی فدراسیون و عوامل آن و اصرار و تاکید آنان مبنی بر ابقای رئیس سابق به عنوان رئیس (که خود نیز کاندیدای مجمع جدید بود) تا برگزاری انتخابات جدید، عملا پروسه انتخابات را وارد بحران و تنش کرد. این در حالیست که طبق مفاد (بند 10 ماده 19)  اساسنامه مورد قبول وزارت ورزش، با اتمام دوره مدیریتی یک رئیس هیئت، باید سرپرست تعیین و انتخابات توسط سرپرست برگزار گردد. این امر جلوی مهندسی انتخابات و تعیین اعضای مجمع از سوی رئیس سابق هیئت که خود نیز کاندیدا ثبت نام کرده است را می گیرد.
اساسنامه هیئت های فوتبال سراسر کشور که مصوبه مجمع، هیئت وزیران و وزارت ورزش فعلی و تربیت بدنی سابق را به همراه دارد، در سالهای اخیر با مصوبات هیئت رئیسه فدراسیون در برخی از بندها و اضافه و کسر برخی مواد و تبصره ها، عملا فضای این رشته ورزشی را به سمت دیکتاتوری و خود محوری سوق داد. مصوباتی که تاییدیه مجمع را نداشته و محل مناقشه بین وزارت ورزش و فدراسیون می باشد. از جمله این مصوبات، عدم قبول رزومه مدیریتی برای کاندیداهایی است که در سایر رشته های ورزشی سابقه مدیریتی دارند. یعنی اگر شما مثلا یک رزومه مدیریتی در هیئت ورزشی مثلا والیبال، هندبال، کشتی و یا … مثلا به مدت 10 سال یا بیشتر داشته باشید، نمی توانید این رزومه را برای ریاست هیئت فوتبال ارائه نمایید. اما مثلا اگر رئیس یا معاون بانک، مدیر یک شرکت غیر ورزشی و یا ارگانهای نظامی و انتظامی یا حتی سرپرست یک اداره در یک شهرستان باشید، می توانید کاندیدا شوید!!! این بند که برای تداوم ریاست افرادی که در یک دوره مسئولیت هیئت فوتبال استان را داشته اند و مورد وثوق فدراسیون هستند تدوین شد تا روسای فعلی فوتبال کشور، رای خود را در مجامع فدراسیون از دست نداده و ریاست و مدیریت آنها مورد تهدید قرار نگیرد.
از سوی دیگر، تعیین هیئت سه نفره در اساسنامه مذکور بمنظور فیلتر افراد و کاندیداها از دیگر موارد این اساسنامه است که در این هیئت سه نفره، دبیر هیئت مستقر، نماینده حقوقی هیئت و معاون ورزشی اداره کل دارای رای هستند. ترکیبی دو به یک به نفع هیئت فوتبال مستقر که به راحتی می توانند هر کسی را دوست داشتند رد صلاحیت کنند و هرکسی را دوست داشتند تایید و عملا موافقت و یا مخالفت معاون ورزشی اداره کل یا نماینده آن هیچ تاثیری در رای سایر افراد کمیته سه نفره ندارد.
در مورد کاندیداهای هیئت فوتبال استان هم دقیقا همین اتفاق افتاد و آقایان دو نفر از افرادی که قوی ترین رزومه مدیریتی را در بین افراد ثبت نام کننده داشتند رد نموده و از انتشار رزومه افراد تایید شده هم خودداری کردند تا عملا نشان دهند هیچ خطر و تهدیدی را برای جایگاه و مقام خود تحمل نمی کنند.
براستی اینان خود صلاحیت خود را از کجا بدست آورده اند؟ دبیر هیئت فوتبال استان در کدامین مجمع برای مسئولیت خود مصوبه گرفته است؟ کدامین مجمع تشکیل نشده هیئت رئیسه، دبیر و خزانه دار هیئت فوتبال استان را تایید و تصویب کرده است؟ ( بندهای مواد 15 – 16 – 17 اساسنامه). چرا مراجع قانونی پیگیر عدم برگزاری مجمع سالانه هیئت فوتبال استان که قانونا باید سالی یکبار تشکیل می شد، نیستند؟ مجوزهای قانونی برای تقویم، بودجه، برنامه ها و تایید عملکردهای این هیئت در کدامین مجمع مصوب و اخذ شده است؟
حال اینانی که خود فاقد صلاحیت هستند و قانونا قابل پیگیرد قضایی، خود در حال تایید یا عدم تایید صلاحیت مدیریتی کاندیداهایی هستند که سالها رزومه مدیریتی ورزشی و غیر ورزشی دارند!! این عدالت و قانونی است؟ کدام مرجع چنین اجازه ای به اینان داده تا رزومه و عملکرد مدیریتی افراد را بررسی کنند حال آنکه خود صلاحیت قرار گرفتن در این مسئولیت را قانونا ندارند. دبیر هیئت فوتبال استان که منصوب (غیر قانونی و بدون مصوبه مجمع هیئت استان) رئیس سابق هیئت است، چگونه با عدالت و بی طرفی در این ماجرا عمل خواهد نمود؟ در حالیکه اقدامات نامبرده کاملا در راستای تامین منافع این فرد قرار دارد؟
بهرحال، سوالات و ابهامات بسیاری در این موضوع وجود دارد و عدم شفافیت در این موارد، کاملا موضوع را به یک بن بست کشانده است. اگر واقعا صداقتی در ایشان هست، رزومه مدیریتی افراد مورد تایید قرار گرفته و نگرفته را منتشر کنند تا افکار عمومی در مورد موضوع قضاوت کند و رسوا شود هر که در او غش باشد.
اگر واقعا به خود اطمینان دارند، علت عدم برگزاری مجامع سالانه، عدم تشکیل هیئت رئیسه، فقدان مصوبه قانونی برای انتصاب دبیر و خزانه دار هیئت و مصوبات تایید عملکرد و تقویم، بودجه و برنامه های هیئت را شفاف سازی نمایند.