1

نیاز فوتبال اردبیل؛ مدیریتی صادق، راستگو و عملگرا

فدراسیون فوتبال برای خود عالمی دارد. تعلیق و اساسنامه را برای رسیدن  به اهداف خوب و بد وسیله قرار می دهند و تا حرفی زده می شود که چرا چنین کاری انجام می پذیرد فریاد وامصیبتای خیلی ها بلند می شود که اگر ادامه بدهید چماق تعلیق بر سر فوتبال ایران فرود آمدنی است.

فدراسیون نشین ها و دوستان و دست نشاندگان آنها در سراسر کشور در مورد برخی از اهداف کاملا حساب شده و هماهنگ عمل می کنند و در نهایت با همه تلاش و برنامه ریزی ها اجازه نمی دهند در دایره حکومت و دیوان آنها غیر از خودی ها کس دیگری وارد بشود.

تعجب در آن است آنهایی که در فدراسیون سنگ اساسنامه را به سینه می زنند در مواردی که منافع ایجاد بکند از زیر پا گذاشتن آن ابایی  نداشته و در حالیکه مدعی قانون مداری و پایبندی به تک تک مواد آن هستند به راحتی بخش هایی از آن را زیر پا گذاشته و خم به ابرو نمی آورند.

ناج به عنوان رئیس فدراسیون آمار و ارقامی را در مشت دارد که همواره سعی می کند با تکیه بر آنها چهره ایده آلی از وضعیت فوتبال ارائه بدهد. این سیاست در بیشتر موارد به استان ها و مجموعه های تحت پوشش نیز نفوذ کرده است. می توان نمونه های زیادی را بر شمرد که برای نوعی کلاه گذاشتن بر سر افکار عمومی اطلاعات غلطی چه در رابطه با فوتبال کشور و چه استان ها ارائه شده است. نمونه آن را می توان در نامه فدراسیون مبنی بر دوم شدن هیات فوتبال استان اردبیل در سطح کشور مشاهده کرد.

برای یک دوستدار فوتبال در استان بسیار خوشحال کننده و شادی بخش است که بشنود هیات فوتبال منطقه اش در کشور و در ارزیابی های انجام یافته به مقام دوم دست یافته است. اما هر ادعایی و هر کسب افتخاری و موقعیتی باید بر اساس واقعیت ها و زیر ساخت های موجود در منطقه اتفاق بیافتد . نمی توان باور کرد فوتبالی که در حال حاضر در بند بسیاری از مشکلات، کمبودها و نیازهای اولیه و ابتدایی است و حتی از نعمت برخورداری از یک باشگاه نیم بند محروم بوده و از نظر داشتن یک دوره مسابقه با نام لیگ با حداقل استانداردهای مورد نیاز بی بهره است ادعای برتر بودنش را بکنند و آن گاه بر خلاف حقیقت نامه ای تنظیم بکنند و عنوانی را به دروغ به فوتبال یک استان محروم نسبت بدهند.

یک مجموعه اجرائی با ارائه گزارش های صحیح و درست و بیان واقعی هرآنچه در حوزه مدیریت آن است می تواند اعتماد افکار عمومی و جامعه را جلب بکند. انتشار گزارشی غلط و دروغ از مجموعه ای، بی احترامی به شعور مخاطب است. برملا شدن یک گزارش و عملکرد غلط و دهان پرکن غیر واقعی باید عواقبی را برای بانیان و عوامل آن به دنبال داشته باشد. چیزی که در فدراسیون فوتبال به دلیل عملکرد باندی کم تر به چشم می خورد.

تاج رئیس فدراسیون فوتبال در سفر به اردبیل وقتی خبر دوم شدن فوتبال استان در سطح کشور را شنید از تعجب تا مرحله شوک کامل پیش رفت و چون با رونوشت نامه ای که به امضای یار و دوست دیرینه اش ساکت رسیده بود مواجه گردید جز نشستن خنده ای تلخ بر لبانش کار دیگری انجام نداد . وی با سکوت در مقابل یک کار غیر قانونی و خلاف واقع، آن عمل را تائید کرد و در وقوع آن اتفاق نامیمون شریک جرم شد.

آمارهای غلط و دروغین که بلایی برای ورزش به شمار می روند  به یک عادت و سنت غیر قابل قبولی تبدیل شده است که برخی از دست اندرکاران ورزش و هیات های ورزشی در استان برای جلوگیری از افزایش فشار افکار عمومی دست به دامن آن می شوند که جز بازی با کلمات و بزرگ جلوه دادن عملکردهای ضعیف چیز دیگری در دل خود نمی توانند داشته باشند.

گفته می شود مسابقات فوتبال لیگ پایه استان برگزار شد . هیچ وقت به روشنی و به طور واضح و کامل بیان نمی شود که در این رقابت ها چند تیم و در کدام مقاطع و با برخورداری از چه امکانات حضور داشته اند. سهم شهرستان های استان در این رقابت ها چه بوده است؟ نحوه برگزاری، میزبانی و ارائه امکانات به تیم ها در قبال ورودیه اخذ شده چگونه بوده است؟ برای تاثیر گذاری بر افکار و سرپوش گذاشتن به کاستی ها و کمبودها فقط به ذکر عناوین می پردازند و به این ترتیب می خواهند درصد کارآیی و موفقیت خود را بالا نشان بدهند.

فوتبال ما در حال حاضر بیش از هر چیز به اعمال صحیح مدیریت نیاز دارد. مدیریتی که مرد عمل باشد و کم تر به حرف زدن و شعار دادن بپردازد. مدیریتی کاربلد که برنامه های دراز مدت و کوتاه مدت ارائه بکند. مدیریتی که واقعیت فوتبال را بشناسد و به حقایق موجود در آن احاطه کامل داشته  و بالاتر از این ها صادق و روراست و اهل تعامل و بدون حاشیه باشد، در وغ نگوید و همه چیز را فدای خواست های غیر فوتبالی نکند.، ریاست طلب نباشد و خود را خادم فوتبال و جوانان بداند.

 فوتبال برای اصلاح و حرکت در مسیر پیشرفت و تعالی به مدیری احتیاج دارد که باندباز نباشد و همه چیز را در یک یا دو نفر خلاصه نکند.

دل بستن به آمارهای کذایی و دم از موفقیت کامل زدن، خودفریبی و دورشدن از واقعیات روشن و البته تلخی است که این روزها بر فوتبال ما سایه افکنده است. امید می رود با تیزبینی و انتخاب صحیح و اصولی، مدیر فوتبال در آینده بتواند فوتبال منطقه را از روزهای ناخوش و دربدری نجات بدهد.