1

رویای آکادمی برای فوتبال اردبیل

دوستدار ورزش از هر گامی که در راستای توسعه ورزش در سطح استان برداشته شود استقبال می کند. توجه به رده های سنی پایه در هر یک از رشته های ورزشی توسط دست اندرکاران مربوطه در استان می تواند نوید روزهای خوش و آفتابی برای ورزش به دنبال داشته باشد.

هر کسی که بتواند برای ورزش استان امکانات جدیدی ایجاد نماید و گفته ها و وعده های خود را عملی نماید برای همیشه یادش در تاریخ این دیار ماندنی می شود.. عکس این قضیه نیز صادق است یعنی آنهایی که برای دادن وعده های بی اساس و دروغ عادت بکنند به مرور در بین ورزشی ها به یک چهره منفور تبدیل می گردند. این امر فقط در ارتباط با منطقه ما نبوده بلکه بحثی است که در سطح کشور می مواردی از آن به وضوح قابل مشاهده است.

راه اندازی آکادمی ها در تمامی رشته ها می تواند ایده آل ترین اقدام برای پشتوانه سازی به شمار برود. آکادمی ها به عنوان یک مرکز آموزشی، پژوهشی، علمی، فرهنگی و فنی در پرورش استعدادها و معرفی آینده سازان رشته های ورزشی، بالاتر ین، مؤثرترین و اساسی ترین نقش ها را می توانند داشته باشند و ناگفته پیداست که در میان همه رشته های ورزشی ، آکادمی فوتبال به دلیل آمار بالای علاقه مندان و استقبال خانواده ها از یادگیری این رشته توسط قرزندانشان از جایگاه والایی برخوردار می باشد.

احداث آکادمی فوتبال در هر یک از شهرها و استان ها تابع یک سری قوانین و مقررات خاصی است و اگر متقاضیان در تامین شرایط مورد نیاز موفق نشوند و یا امکان آن را نداشته باشند حرف زدن و شعار دادن در این ارتباط می تواند آب در هاون کوبیدن باشد.

فدراسیون فوتبال و آکادمی ملی فوتبال آئین نامه راه اندازی آکادمی های فوتبال در سطح کشور را تنظیم کرده است. در این آئین نامه احداث آکادمی ها بر عهده باشگاه های لیگ کشور محول شده است.

در مقدمه این آئین نامه آمده است: در راستای تحقق این هدف، آکادمی ملی فوتبال ایران در نظر دارد از طریق تاسیس و توسعه آکادمی فوتبال تیم های حاضر در لیگ کشوری نسبت به توسعه و پیشرفت پایدار فوتبال پایه اقدام نماید.

در فصل 4 این آئین نامه شرایط احداث آکادمی بیان شده است که تصویب برنامه توسعه جوانان و حضور حداقل چهار تیم در رده های سنی پایه در ساختار قانونی باشگاه یا نهاد های وابسته و شرایط و امکانات مورد نیاز در 14 مورد ذکر شده است.

این که آیا هیات های فوتبال استان و شهرستان ها می توانند نسبت به این کار اقدام نمایند در آئین نامه هیچ اشاره ای نشده است. داشتن زمین های چمن طبیعی و مصنوعی، کلاس های آموزشی، فضای اداری مناسب، خوابگاه و سالن غذاخوری هر کدام به ظرفیت حداقل 50 نفر، کتابخانه و یک سالن سرپوشیده با کفپوش مناسب و … از جمله امکاناتی است که برخورداری از حداقل آنها برای صدور مجوز موقت دوساله لازم و ضروری است.

آئین نامه دیگری نیز با عنوان آئین نامه تاسیس و فعالیت آکادمی های بین المللی فوتبال در ایران تدوین شده است که بر اساس آن به هیات فوتبال استان ها اجازه داده شده است که با همکاری یک باشگاه خارجی نسبت به تشکیل آکادمی اقدام نماید.

شرایطی که برای این قبیل آکادمی ها در نظر گرفته شده شرایطی است که در خوشبینانه ترین حالت تحقق آن برای منطقه ما کمی تا اندازه ای بعید به نظر می رسد.

در آستانه برگزاری مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان به مانند انتخابات عرصه های سیاسی و اجتماعی و ورزشی بازار وعده ها داغ داغ خواهد شد. در این راه اقداماتی که تحقق آنها از درصد بیشتری برخوردار باشد و صرفا برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی مطرح نشود مورد اقبال قرار می گیرند. کافی است فیلم مجمع انتخاباتی شش سال قبل هیات فوتبال استان در اختیار رسانه ها قرار بگیرد تا مشخص گردد چه درصدی از وعده های داده شده تحقق یافته اند.

همه کاندیداهایی که برای خدمت به فوتبال اردبیل اعلام آمادگی کرده و منت بر سر ورزش منطقه گذاشته اند برای اثبات عشق و علاقه خود به این رشته وعده هایی در حد امکانات و زیر ساخت های موجود بدهند و همه چیز را فدای انتخاب شدن و رای آوردن در مجمع نکنند.