1

کشتی اردبیل و گذر از پیچ و خم ها

کشتی اردبیل گام به گام از پیچ و خم ها گذر می کند و به روزهای خوش گذشته وآفتابی چشمک می زند. نتایج کشتی اردبیل در سال های اخیر چنگی به دل نمی زد. رشته اول ورزش استان چنان در دام بی توجهی ها اسیر شده بود که برخی از اوقات توان اعزام یک تیم کامل به مسابقات قهرمانی کشور را نداشت. رها شدن تیم های پایه و اهمیت ندادن به مقاطع سنی پایه در کم ترین زمان ممکن اثر گذار شد. حاصل این رفتار غلط و نسنجیده به ته دیگ خوردن کفگیر کشتی استان بود .
کشتی اردبیل علی رغم همه ادعاها و مانورها جایگاه خود در سطح کشور و بین استان ها را از دست داده بود و زمانی که داور جدی با رای مجمع به عنوان رئیس هیات کشتی استان انتخاب شد برخی از عزیزان با تردید و دو دلی به این قضیه فکر می کردند و موفقیت وی را در این کار بعید می دانستند.

داور جدی از چند مزیت و برتری برخوردار بود. از خانواده کشتی و آشنا به رمز و رموز آن بود. از سکوهای قهرمانی این رشته بالا رفته و به طور کامل به فضای آن آشنائی داشت. تحصیلکرده ورزش و معلمی تلاشگر و دارای کارنامه بود . در مکتب ورزش و کشتی به خوبی پرورش یافته و از نظر رعایت اخلاق و پایبندی به اصول اخلاقی و رفتاری این رشته زبانزد بود. او اعتقاد به این که بگوید “من” نداشت و معتقد بود که کشتی در سایه یک کار دسته جمعی و حضور همه اعضای خانواده آن در صحنه می تواند جایگاه گذشته اش را به دست آورد.
جدی چون به بزرگ ترین درد و مشکل کشتی آشنایی داشت از همان روز اول آغاز فعالیت توجه به کشتی پایه و تلاش برای جذب علاقه مندان و ایجاد ارتباط صمیمی بین اولیاء و هیات و مربیان را در دستور کار قرار داد و در کم ترین زمان ممکن موفق شد در همه رده های پایه تمرینات منظم را پایه ریزی کرده و مربیان علاقه مند و کارآ در این مقطع را دعوت به کار بکند.
پشتوانه سازی علاج درد کشتی اردبیل محسوب می شد که خوشبختانه جدی و همکارانش به خوبی آن را شناسایی و برای برطرف کردن  مشکلات اقدام نمودند.
در سه سال گذشته برگزاری رقابت های مختلف در سنین پایه و برپایی اردوهای متعدد در شهرهای استان از مهم ترین کارهایی است که انجام پذیرفته و ناگفته پیداست که اثرات این توجه به مرور در کشتی استان چهره خود را نشان خواهد داد. سرمایه گذاری در کشتی زودبازده نبوده و نیست و باید حوصله به خرج داد تا به مرور درخشش آینده سازان کشتی استان در ر قابت های مهم را شاهد شد.
در حال حاضر کشتی فرنگی و هم کشتی آزاد فصل جدیدی از حیات خود را آغاز کرده اند. در مسابقات کشتی آزاد جوانان قهرمانی کشور، کشتی گیران لایق اردبیل نشان دادند که می توانند در آینده نزدیک حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.
برای اردبیلی که سال ها بر کشتی فرنگی ایران و آسیا آقایی کرده است قرار گرفتن در گروه ب رقابت های کشتی بسیار دردآور و زجر دهنده بود. از این که امسال جوانان غیور و مربیان لایق استان با قهرمانی در گروه ب، صعود به گروه الف را حتمی کردند شادی اهال کشتی را موجب شدند.
باید بپذیریم و قبول بکنیم که نزول و سقوط کشتی فرنگی استان در سال های اخیر در دل هیچکس بذر شادی و سرور نکاشت ولی از کنار غفلت و بی توجهی تمام عیار کسانی که باعث و بانی کاشت نهال شکست در زمین بکر کشتی فرنگی اردبیل شدند نمی توان بی تفاوت عبور کرد. ظلمی را که کشتی فرنگی ما در این چند سال تحمل کرده زخم های عمیقی را بر پیکر نحیف آن ایجاد نموده که مراقبت و توجه جدی و همه جانبه می تواند در رسیدن آن به روزهای خوش گذشته مؤثر باشد.
موفقیت کشتی گیران فرنگی کار اردبیل در قم و شکست دادن میزبان رقابت ها در فینال با آن همه سابقه و در خشش در کشتی فرنگی برای دوستداران کشتی استان غرور آفرین بود. قهرمانان اردبیلی نشان دادندکه می توان نهال شکست را از جا برکند و به جای آن نهال توجه و مراقبت و امید و پیروزی کاشت. صعود تیم کشتی فرنگی استان به گروه الف آغاز یک حرکت جدید بوده و برای حضوری آبرومندانه برنامه ریزی دقیق و اصولی را طلب می کند. سال آینده کشتی فرنگی اردبیل باید با رقبای همیشگی اش چون خوزستان ، تهران، لرستان و اصفهان مبارزه نماید و ناگفته پیداست که دوستداران کشتی دوست دارند با غلبه براین رقیبان همیشگی یاد و خاطره روزهای خوش کشتی استان زنده شود . این کار مسؤولیت کشتی گیران ، کادر فنی و دست اندرکاران هیات را دوچندان می کند ولی امید آن داریم این بار نیز جوانان اردبیل همچنان در روی نوار موفقیت گام برخواهند داشت .
بیابانگرد در ترکیب تیم اردبیل
افشین بیابانگرد ملی پوش کشتی فرنگی سال ها بود که برای تیم اردبیل کشتی نمی گرفت . دلاور پارس آبادی کشتی فرنگی ایران به دلیل این که مدتی است تمریناتش را در خارج از استان پیگیری می کند به دلایل مختلف با پیراهن استان در رقابت ها حضور پیدا نمی کرد. اوج هنر مسؤولان در یک رشته ورزشی چون کشتی جمع کردن همه سرمایه های استان زیر یک سقف است .

کاری که هیات کشتی با حضور دوباره بیابانگرد در تیم استان انجام داد . زمانی بودکه ما برای پوشش دادن به ضعف های خود دست به دامن کشتی گیران سایر استان ها می شدیم و امروز با کار اصولی و ایجاد جو اعتماد و خوش بینی همه سرمایه های منطقه در اختیار تیم استان قرار می گیرند . درود بر قهرمان ملی کشتی فرنگی افشین بیابانگرد که دراین رقابت ها یک مدال خوش رنگ (طلا) را برای استانش به ارمغان آورد.
خدا قوت قهرمان
مهدی نوری جوان محجوب و مؤدب کشتی استان با درخشش دراین رقابت ها باردیگر توانایی و قدرت خود را به رخ حریفان کشید و زنگ خطر را برای آنها به صدا در آورد.

نوری از جمله کشتی گیرانی است که با ناملایمات و کم محبتی های زیادی در چند سال اخیر مواجه بوده و یکی از بدشانس ترین کشتی گیران ایران به شمار می رود. این جوان شایستهء به گردن آویختن مدال های آسیایی و جهانی است .
متاسفانه در سال های اخیر عوامل متعددی دست به دست همه دادند و او را از رسیدن به قله افتخار و پیروزی بازداشتند.
قهرمانی مهدی نوری در سنگین وزن می تواند احیای دوباره این قهرمان دوست داشتنی را به دنبال داشته باشد. تلاش مربی این کشتی گیر یعنی طاهر مهدیلو برای بازگرداندن وی به اوج نیز ستودنی است.
مهدی اگر بتواند تمرکز کند و از اعتماد فنی به خیلی ها به پرهیزد و از یک کانال برای رسیدن به اوج راهنمایی بگیرد می تواند باردیگر پیراهن تیم ملی را برتن بکند و برای کشور و استان افتخار آفرین باشد. قهرمانی مهدی در دیدار پایانی برابر حریف قمی اش که با ضربه فنی صورت پذیرفت سند قهرمانی تیم اردبیل را امضاء کرد .خدا قوت قهرمان
درخشش کشتی آزاد
در کشتی آزاد نیز جوانان اردبیلی به کاربزرگی دست زدند . این که کشتی آزاد در رقابت های گروه ب جزء چهارتیم مرحله نهایی می شود نشان از آغاز یک حرکت جدید در این رشته ورزشی است. بدون شک با زحمات همه مربیان رشته آزاد و با مدیریت مرد کهنه کار و سرد و گرم چشیده کشتی “کریم اسدی بقال” راه صعود کشتی آزاد به گروه الف هموارتر خواهد شد. موفقیت کشتی آزاد نیز قابل تقدیر است باید برجوانان جویای نام و آزادکاران دلاور و مربیان زحمتکش و بی ادعای این رشته نیز درود فرستاد.