1

فوتبال اردبیل بیمار است

فوتبال رشته پرطرفدار استان محسوب می شود. علاقه مندان دوست دارند که این رشته ورزشی را همیشه در اوج ببینند. آرزو بر جوانان عیب نیست. آنها انتظار دارند مسابقات باشگاهی فوتبال در چارچوب اصولی که در سطح کشور مرسوم است در سطح استان انجام بپذیرد. فوتبال ما از بیشتر جهات بیمار است و به جای آن که مشکلات آن حل بشود روز به روز بر گره های آن افزوده می شود.

تشخیص نابسامانی موجود در آن کار خیلی سختی نیست. بگذریم از آنهایی که بر این باورند که فوتبال استان این روزها در بهترین شرایط ممکن به سر برده و افتخاراتش غیر قابل کتمان است. هیچ وقت نمی توان فراموش کرد که رئیس سابق هیات فوتبال استان در سوم آذر ماه سال 93 در دیدار با معاون سیاسی استاندار اردبیل گفت: استان اردبیل جزء 10 استان فوتبالی کشور محسوب می شود. اگر این حرفی که در سال 93 گفته شده صحت داشته و در یک مراسم رسمی رئیس وقت هیات آن را بیان کرده آیا هیات فوتبال این موقعیت را ارتقاء داده و یا حفظ کرده است ؟ آیا الآن هم فوتبال استان در بین 10 استان فوتبالی کشور قرار دارد؟ اگر چنین نیست پس عوامل این همه افت و پسرفت چه  می باشد و نقش هیات فوتبال استان در وضعیت به وجود آمده و سقوط فوتبال اردبیل چه بوده است؟

اگر در سال 93 بیان این حرف حقیقت نبوده و یک نوع مانور برای بزرگ جلوه دادن عملکردها بوده است آیا نمی توان گفت که چرا از زبان یک مسؤول باید سخنی غیر واقعی جاری شود؟

استانی که در سطح رقابت های پایه کشوری فقط در رده نونهالان و امیدها نماینده داشته باشد و از جوانان و نوجوانان در این رقابت ها از داشتن تیم و نماینده بی بهره باشد چگونه می تواند ادعای پیشرفت و نمونه بودن بکند؟

استانی که رقابت های فوتبالش فقط در یک سطح برگزار شود و بر روی آن عنوان لیگ برتر گذاشته شود چگونه می تواند ادعای پویایی فوتبال منطقه را داشته باشد؟

در سطح بندی مسابقات فوتبال در کشور و استان ها مراتبی تعریف شده است که باید مورد توجه همه دست اندرکاران مربوطه قرار بگیرد . در هر استانی باید مسابقات در سطوح مختلف از جمله دسته سه،دو ، یک و برتر انجام بپذیرد تا در پایان فصل با صعود و سقوط تیم ها از سطوح، وضعیت تیم ها برای رقابت های فصل بعد مشخص گردد. در استان ما تیم هایی که در لیگ به اصطلاح برتر حضور پیدا می کنند چگونه این امتیاز را به دست می آورند و بر اساس چه معیار هایی به این مهم دست پیدا می کنند؟ مسابقات فوتبال در سطوح دیگر چگونه و در چه زمانی برگزار می شود؟ در فصل گذشته چه تیم هایی از لیگ برتر استان به دسته یک سقوط کردند و چه تیم هایی از دسته یک به برتر رسیدند؟

آیا استانی که مسابقات فوتبالش در رده باشگاهی بزرگسالان فقط در یک سطح و آن هم با عنوان به اصطلاح برتر برگزار می شود می تواند ادعای برتری در سطح کشور داشته باشد؟

امکان آن وجود دارد که ما نمی توانیم و بصیرت لازم برای دیدن موفقیت های فوتبال منطقه را نداریم. شاید به قول برخی از دست اندرکاران فوتبال استان آدم مغرضی هستیم و ظرفیت لازم برای تحمل موفقیت های فوتبال را نداریم. آیا بهتر نیست که برای آگاهی عموم، صعود و سقوط کننده های فوتبال برتر و دسته یک باشگاه های استان در سال گذشته را اعلام بکنند و تو دهنی محکمی به ما بزنند؟