1

اجرای قانون تنها راه مبارزه با بی نظمی در فوتبال

اتفاقی که جمعه گذشته در جریان یکی از دیدارهای لیگ برتر استان بین دو تیم خوب میعاد پارس اباد و شهرداری بیله سوار رخ داد این بازی و به طور کلی لیگ برتر استان را تحت شعاع خود قرار داد و موجب بروز مسائل و بیان اظهاراتی شد که برازنده فوتبال ما نیست.
وقوع چنین اتفاقاتی تلخ و حرکات ناشایست در جریان رقابت ها به هیچ وجه نمی تواند به صلاح فوتبال ما باشد. این گونه حرکات لطمه به حیثیت ورزش و دست اندرکاران فوتبال و حتی هواداران آن در سطح استان وارد می کند.
برای این که بتوان مانع از تکرار حرکت های شرم آور در فوتبال استان شد باید مسئولان امر برای حاکم کردن فضای سالم و امن در فوتبال تلاش بکنند و فضا را برای غوغاسالاران ،منفعت جویان و حاشه سازان تنگ نمایند. این امر محقق نمی شود مگر این که قانون به طور کامل و با قدرت اجرا بشود و متخلفین به سزای اعمال خود برسند.
مطمئن ترین و تنهاترین راهی که می تواند برای همیشه دامن مسابقات فوتبال و فوتسال استان را از این گونه حرکت ها نجات بدهداجرای قاطع و بدون مماشات قانون است. قانونی که محور آن “عدالت” باشد. این و آن نشناسد و تاثیر برخی ارتباطات را به صفر برساند.
حفظ حرمت فوتبال در درجه اول با متولی آن است.رخ دادن حوادثی که می تواند اصل فوتبال ،اعتبار و سلامت آن را با خطر مواجه نماید نیاز به برخورد قاطع و اقدامی مدبرانه از سوی دست اندرکاران و متولیان امر است.
وقتی عملی ناپسند برای چندمین بار در جریان مسابقات روی می دهد و در مورد مسببان آن به خوبی و درستی تصمیم گیری نمی شود زمینه برای رشد شایعات و گمانه زنی ها فراهم می شود. پذیرفتنی نیست که برخی ها مدعی باشند که وابستگی های چندی شاید در برخوردهای قانونی مانع ایجاد می نمایند.
چنانچه بعد از وقوع هر حادثه حکم صادر شود و به خوبی مسائل مورد رسیدگی قرار بگیرند جای هیچگونه اظهار نظر و احیانا سواستفاده ها باقی نمی ماند.
ذکر چند نمونه از حوادث فصل گذشته که در مورد آنها تصمیم مقتضی اتخاذ نشد می تواند دلیل محکمی بر نبود قاطعیت در برخورد با مسائل حاشیه ای باشد.
فصل گذشته در بازی نماینده بیله سوار و پارس آباد در بیله سوار اتفاقاتی رخ داد . ابتدا یکی از بازیکنان با اعلام هیات استان تا اطلاع ثانوی محروم شد ولی در بازی بعدی با تصمیم رئیس سابق هیات فوتبال استان و بدون برگزاری جلسه کمیته انضباطی با سپردن تعهد کتبی مجوز بازی دریافت کرد.
همین جریان می تواند در دل خود ده ها سوال را داشته باشد. از جمله این که چگونه رئیس سابق نقش کمیته انضباطی را بازی کرده و حکم از راه دور صادر کرده است؟ اگر قرار بر بخشیده شدن بود چه لزومی داشت محرومیت تا اطلاع ثانوی اعلام می شد؟
در جریان دیدار نماینده بیله سوار و ساوالان یوردوم مشگین شهر در بیله سوار مسائلی پیش آمد و تنی چند از مشگین شهری ها آسیب دیدند. به موقع عکس های مختلفی در این حادثه در اختیار همه قرار گرفت ولی آیا در این ارتباط کمیته انضباطی تشکیل شد؟گزارش داور و ناظر بازی چگونه بود؟چرا رسیدگی به این مسئله هر روز به بهانه ای پشت گوش انداخته شد تا مسابقات به پایان رسید و وقتی ساوالان یوردوم قهرمان شد حادثه بیله سوار را فراموش کرد و پیگیری نشد.
و یا زمانی که مسئول فوتبال استان در جریان رقابت های فوتسال مورد بی مهری و بی احترامی قرار گرفت چه تصمیمی در مورد آن اتفاق اتخاذشد؟
حال باید منتطر ماند و دید که کمیته انضباطی چگونه به این موضوع رسیدگی می کند. آیا باز هم این اتفاق به زمان سپرده می شود تا در آستانه برگزاری مجمع انتخاباتی نارضایتی برخی ها فراهم نشود؟