1

باز هم اما و اگر در لیگ فوتبال استان…..

دیدار دو تیم فوتبال هیر و گرمی در چارچوب رقابت های به اصطلاح لیگ برتر استان در ورزرشگاه علی دایی ناتمام ماند.

بر اساس فیلمی که از درگیری های این دیدار در فضای مجازی منتشر شده داور به طور واضح، آشکار و روشن مورد ضرب و شتم قرار گرفته و صحنه های بسیار زشت و زننده در ورزشگاه حادث شده است.

هفته گذشته مشابه صحنه های ورزشگاه علی دایی در جریان دیدار دو تیم شهرداری بیله سوار و میعاد پارس آباد نیز مشاهده شد. بعد از اتفاق بیله سوار نوشتیم و گفتیم اگر کمیته انضباطی هیات فوتبال استان قاطعانه در ارتباط با عاملان درگیری تصمیم نگیرد در ادامه رقابت ها درگیری های بیشتری را شاهد خواهیم شد . پیش بینی ما یک هفته بعد این بار در ورزشگاه علی دایی رنگ واقعیت به خود گرفت.

آیا در ساختار هیات فوتبال استان کمیته ای به نام کمیته انضباطی وجود دارد؟مسؤول این کمیته کیست؟ اگر این کمیته وجود خارجی دارد تصمیمات اتخاذ شده آن در یک سال گذشته چه بوده است؟ به چه دلیلی در ارتباط با اتفاقات هفته گذشته تاکنون اعلام رای نکرده است؟ آیا فیلمی که از بیله سوار در فضای مجازی پخش شد غیر واقعی و ساختگی بود که حضرات در مورد اتفاقات به نمایش در آمده در آن حرفی نزدند و اقدامی نکردند.

وقایع ورزشگاه علی دایی را چگونه توجیه خواهیم کرد؟ حمله هایی که به داوران صورت گرفته و ضربه های مشتی که به سوی داور این مسابقه حواله می شود آیا وافعیت ندارد ؟ نا تمام ماندن بازی نیز ساخته ذهن دشمنان هیات فوتبال استان است؟

باید پذیرفت مادامی که کارها و اقدامات در راستای رسیدن به برخی از اهداف غیر فوتبالی باشد و منافع فوتبال بر منافع شخصی ترجیح داده شود و تا آن موقعی که هدف وسیله را توجیه بکند و تا زمانی که راضی نگاه داشتن این و آن برای فرداها در نظر باشد بروز اتفاقاتی شبیه ورزشگاه های بیله سوار و علی دایی در فوتبال ما دور از ذهن نبوده و نیست.

مشتی را که داوران در ورزشگاه علی دایی و بیله سوار خوردند مشت هایی هستند که بر پیکر فوتبال استان و مسؤولین ورزش منطقه فرود آمده است. برخورد با ناهنجاری هایی که در دو هفته گذشته در فوتبال ما رخ داده است وظیفه همه کسانی است که به نوعی در ورزش استان می توانند دستی در آتش داشته باشند. این که هیات فوتبال استان به هر ترتیبی که بخواهد رفتار کند اصولی است؟ کدام ارگانی باید بر عملکرد آن نظارت داشته باشد؟ اداره کل ورزش و جوانان در این میان چه نقشی دارد؟ اگر دو پرونده یاد شده مورد بررسی قرار نگیرد و خاطیان آن به سزای اعمال خود نرسند باید در انتظار حادثه های دیگری در این رقابت ها بود.

تامین امنیت ورزشگاه

قانون صراحت دارد که اگر در یک مسابقه ورزشی کادر پزشکی و نیروی انتظامی حضور نداشته باشند ناظرین و داوران حق شروع مسابقه را ندارند. اگر فیلم بازی ها در بیله سوار و ورزشگاه علی دایی بازبینی شود اثری از مامورین نیروی انتظامی در ورزشگاه ها نیست.داوران و ناظرین بازی بر اساس چه حکم و دستور و موافقت و  تبصره ای مجوز برگزاری بازی بدون حضور نیروی انتظامی را صادر می کنند؟ می توان موارد متعددی از مصاحبه های مسؤولین فوتبال را پیدا کرد که مدعی اجرای قانون و مقررات در فوتبال شده اند آیا لزوم حضور نیروی انتظامی در رقابت ها تاکید قانون نیست که آقایان خط قرمز بر روی آن می کشند تا خاطیان در جریان رقابت ها آزادانه رفتارهای غیر اخلاقیرا به نمایش بگذارند؟

اگر اتفاق ناخوشایندی در جریان رقابت ها به وقوع پیوندد مسؤولیت آن را چه کس و یا چه کسانی بر عهده خواهند گرفت؟ عجب دل و جراتی دارند ناظرین و داوران این رقابت ها که ریسک بزرگی چون عدم حضور نیروی انتظامی را به جان می خرند و به انجام مسابقات تن می دهند.

وقوع ناهنجاری های مختلف در رقابت های لیگ به اصطلاح برتر استان جای سؤال زیادی می تواند داشته باشد. در مسابقاتی که باخت و ناکامی تاثیری در نزول تیم ها به دستجات پایین ندارد کتک خوردن داور چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

فوتبال استان با وضعیت موجود راه به جایی نخواهد برد. نیازی به موضعگیری های نادرست در قبال کسانی که به واقعیت های فوتبال می پردازند، نیست. مسلما اگر کارها اصولی پیش برود و مسابقات در فضایی ایده آل و در چارچوب قوانین انچام پذیرد چه کسی می تواند حقایق را وارونه جلوه بدهد؟ ولی وقتی دو هفته متوالی در یک دوره از رقابت ها حاشیه حرف اول را بزند بازگویی آنها دشمنی با هیات و یا این و آن نبوده و نیست و نخواهد بود؟