1

حیدر ی و مافیای فوتبال اردبیل

مجید حیدری مدیر عامل باشگاه آبی پوشان تهران در پیام صوتی که پنجشنبه شب در فضای مجازی منتشر شد برای چندمین بار مسایل مختلفی را مورد اشاره قرار داد تا به نوعی خود را از مقصر بودن در شر ایط پیش آمده برای نماینده فوتبال استان در لیگ دسته دوم تبرئه نماید و نوک تیز انتقاد سقوط فوتبال شهرداری را متوجه دیگران نماید.
پرداختن به مسایلی که حیدری در پیام صوتی به آنها اشاره کرده است فرصت کافی طلب می کند اما به طور خلاصه باید گفت که هیچکس نمی تواند منکر حرکات مثبت وی در شش ماه گذشته شود.. او علی رغم محدودیت زمان در آغاز فصل، تیم را جمع و جور کرد و روانه مسابقات نمود که این خود کاری مهم و طاقت فرسا بود.
در هفته های اول که هنوز موعد قول ها و قرارها و پرداخت هزینه ها نرسیده بود کارها بر وفق مراد بود. هم حیدری و هم دوستان نزدیک وی همه را به آینده امیدوار می کردند و در یک حساب سرانگشتی می توان گفت که بالای 90 درصد از دست اندرکاران ورزش و فوتبال مصمم بودند که تا آنجا که از دستشان بر آید به حمایت از باشگاه بپردازند.
مصیبت از زمانی شروع شد که باشگاه نتوانست به تعهدات خود به موقع عمل نماید و به دنبال امتناع بازیکنان از حضور در تمرینات ، بحث خارج از مجموعه باشگاه و دیگر افرادی که به نوعی در راستای تامین نیازهای جاری تیم خدمات ارائه کرده بودند، کشیده شد و تا امروز این حرف و حدیث ها و دامنه اعتراض ها گسترده شده است.
نقاط منفی و غیر قابل قبولی که بعد از آن حرکات خوب اول فصل دیده شد ناخودآگاه چون سرپوشی بر روی اقدامات مثبت حیدری عمل کرد و وی در این ارتباط نباید زیاد دلگیر باشد که چرا فقط نقاط منفی دیده می شود و کارهای مثبت باشگاه نادیده گرفته می شود.
برای چندمین بار باید تکرار بشود، حیدری در پشت پرده با هر کس و یا کسانی که جلسه برگذار کرده و قول مساعدت مالی و حمایت سخت افزاری گرفته است به خود وی و آنهایی که به او وعده داده اند مربوط است. از نظر حقوقی ، تیم با شرایطی به حیدری واگذار شده است که متاسفانه تا امروز به بندهایی از آن هم از طرف واگذار کننده و هم از طرف حیدری عمل نشده و قرارداد خود به خود فسخ شده است و باز بر اساس همان قرارداد تیم باید تا تعیین تکلیف در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار گیرد.
این همان قراردادی است که در زیر آن امضای عوامل شهرداری و شورای شهر و مدیر کل ورزش و جوانان دیده می شود. امضاهایی که در زیر آن قرارداد به هر مطالعه کننده ای چشمک می زنند تعهد آور است و اقایان مسؤول ضروری است که به تعهدات خود عمل نمایند.
حیدری مدعی است که اگر بازیکنان بر سر تمرین حاضر شوند تا 10 روز آینده می تواند کلیه بدهی بازیکنان و اشخاص را پرداخت نماید. مرتبطین با باشگاه نسبت به قول هایی که داده می شود با توجه به سابقه اعتمادی ندارند . برابر ادعای قبلی اگر عدم تسویه حساب شهرداری با فدراسیون و انتقال نیافتن مالکیت تیم به آبی پوشان مانع اصلی برای جذب اسپانسر و حمایت کننده مالی بوده است آیا در 8 روز آینده امکان تحقق این امر فراهم است؟ باشگاهی که در چهار ماه گذشته در وضعیتی مشابه با وضعیت فعلی نسبت به تامین مالی موفق نبوده است در فرصت اندک باقیمانده چه کار خارق العاده ای قرار است اتفاق به افتد؟
حیدری در فرازی دیگر از صحبت های خود مدعی فعالیت باندی به نام مافیای فوتبال اردبیل شده و اشاره کرده است که مافیای فوتبال امکان فعالیت از وی را سلب کرده و این باند با استفاده از روش های مختلف در ایجاد اختلال در روند عادی تیم و باشگاه وی تلاش می کند.
قبل از اینکه در ارتباط با این ادعای حیدری سخن بگوییم بهتر است اشاره ای به بحث مافیا در فوتبال داشته باشیم.
مافیا چیست؟ در اواسط قرن 19 میلادی به دلیل بی اعتمادی مردم به حکومت و سیستم قانونی و وابستگی مردم به افراد محلی قدرتمند انجمنی به نام انجمن مخفی خلافکاران در سیسیل ایتالیا به وجود آمد. مافیا از مجموعه هایی که به عنوان خانواده شناخته می شود تشکیل می شود که هر خانواده معمولا توسط فردی که پدرخوانده نامیده می شود اداره می شود.
مافیای فوتبال در ایران از زمانی که پول وارد این عرصه شد ، رشد کرد و فربه تر شد. کسانی که منافع شخصی را بر منافع جمعی ترجیح داده و خلاف مسیر آب شنا می کنند در قالب این باند تا آنجا که می توانند برای رسیدن به اهداف خود، ضربه به فوتبال می زنند.
در فوتبال پدرخوانده معنی و مفهوم خاص خود را دارد. معمولا پدرخوانده در فوتبال به کسی اطلاق می شود که بعد از جند سال حضور در صحنه به سمت و سویی می رود که همه چیز را تحت اختیار خود داشته و با حذف رقبا، قدرت مطلق را به دست بگیرد.
در فوتبال ایران به دنبال رواج فوتبال حرفه ای و ورود پول بی حساب و کتاب در آن بحث مافیا و پدر خوانده شکل جدی تری به خود گرفت و در سایه فعالیت اینچنینی افرادی بدون زحمت صاحب پول های بادآورده شدند و برای خود جایگاه و منزلتی دست و پا نمودند.
پدرخوانده ها و دار و دسته آنها همیشه جریانات حاکم بر فوتبال را در نظر گرفته و با نفوذ در همه زمینه های مربوطه امکان فعالیت بر خلاف خواسته و نظر خود را نداده و ناگفته پیداست که برای رسیدن به هدف از هر وسیله ای استفاده کرده و در این راه ملاحظه هیچ کار و کسی را نمی کنند.
از ویژگی های پدرخوانده در فوتبال این است که تا ببینند کس یا کسانی قصد بر هم زدن معادلات آنها را دارند بلافاصله در مقابلشان گارد می گیرند تا آنها را پس بزنند.
البته در کنار کسانی که بر تاثیر گذاری پدرخوانده ها در فوتبال ایران معتقدند، کارشناسانی هم هستند که اعتقاد به وجود پدرخوانده ندارند. به نظر آنها پدرخوانده به یکی دو نفر خلاصه می شود که همه چیز را در کنترل خود داشته باشند در حالی که مرکز قدرت در فوتبال ایران زیاد است و با وجود اهرم های مالی در دست افراد مختلف، آنها می توانند با تصمیمات خود فوتبال را متاثر بکنند.
با بیان خلاصه ای از وضعیت و تاریخچه مافیا و پدرخوانده فوتبال، آیا ادعای حیدری مسی تواند در سطح اردبیل صحت داشته باشد؟ ارتباط حیدری با مافیا فوتبال مورد ادعا چگونه و از چه زمانی آغاز شده است؟ آیا موضعگیری های حیدری بر خلاف نظر و خواست آنها موجبات برخورد و سنگ اندازی آنها را فراهم کرده است؟ مافیای مورد ادعا آیا در سطح فوتبال استان و در همه زمینه ها قدرت نفوذ و دخالت دارد و یا محدوده آنها تیم آبی پوشان و باشگاه مربوطه است؟ با تطبیق دادن ادعاهای حیدری با مفاهیم و چگونگی رفتار مافیا آیا می توان نسبت به شناسایی پدرخوانده فوتبال اردبیل اقدام کرد؟ مافیای مورد ادعای حیدری تا چه حد در سرنوشت فوتبال اردبیل و بخصوص نماینده آن در لیگ در سه چهار سال گذشته موثر بوده است؟ آیا بنا به ادعای انجام یافته، به آنهایی که مورد نظر حیدری است می توان عنوان مافیا را مورد استفاده قرار داد یا نفراتی هستند کم جنبه و بی خاصیت که فقط به دنبال منافع شخصی در مقاطع خاصی هستند؟
این ها سوالاتی است که بعد از صحبت های حیدری در اذهان ایجاد شده است و مسلما جریانات چند روز آینده می تواند در معرفی کسانی که حیدری از انها به عنوان مافیا یاد کرده است موثر باشد.
همچنین اگر حیدری به صراحت عوامل فعال در باشگاه ، مسؤولیت هر کدام الز آنها و چگونگی رفتار و کردار و برخورد آن عوامل با قضایا در شش ماه گذشته را در اختیار افکار عمومی قرار دهد شناسایی مافیا و پدرخوانده در صورت وجود خارجی کاری سخت نخواهد بود.