1

کمیت محوری و نتیجه گرایی آفات ورزش

سال جدیدی آغاز و روزگار دیگری شروع شده است. زندگی ادامه دارد و خوشبختانه برای جبران کوتاهی ها و دست یافتن به اهداف و ترمیم خرابی ها و … فرصت هنوز باقی است. قدر فرصت هایی که در اختیار مان قرار دارد را باید به خوبی بدانیم و از لحظه به لحظه آن در جهت بهبود امور و سرو سامان دادن به وضعیت موجود، بهترین استفاده ها را بکنیم. انسان نباید و اصلا این حق را ندارد که وقت را به بطالت بگذراند. باید همیشه و همواره به سوی بهترین حال و حالات حرکت کرد. حرکت به سوی بهترین ها وظیفه و تکلیفی است که بر عهده ما به عنوان انسان و آن هم انسان موحد و مسلمان قرار دارد. عمر، نعمت گرانبهاست که باید آن را جدی بگیریم و برای بهره برداری بهینه از آن و در جهت جلب رضای خالق و مخلوق فرصت ها را از دست ندهیم و عمر را به بازی و سرسری سپری نکنیم.
ناگفته پیداست در این میان کسانی که دارای مسؤولیت های اجتماعی بوده و خدمت به مردم و جامعه را پذیرفته اند، کاری بس سنگین و طاقت فرسا باید داشته باشند. آنها از یک طرف باید در برابر عمر و سرمایه های خدادادی مربوط به خود جوابگو باشند و از طرف دیگر لازم است در قبال عمر و سرمایه های مادی و معنوی دیگران یعنی مردم هم احساس مسؤولیت بکنند و با درک اهمیت این موضوع دیگر برای این قبیل افراد فرصتی برای هدر دادن و تلف کردن عمر و به بطالت گذراندن ایام و کارهای معطل مانده را پیش از این معطل کردن، نیست. لازم است آنهایی که مسؤول هستند و بار سنگین مسؤولیت های اجرایی را پذیرفته اند، کمربندها را محکم ببندند، آستین های همت را بالا ببرند و جهاد گونه در سالی که پیش روی ماست برای خدمت و انجام وظیفهء قابل قبول و ایده آل مسؤولیت ها قیام بکنند و برای رسیدن به این هدف شب و روز نشناسند و هیچگونه یاس و نومیدی بر خود راه ندهند.
و اما در ورزش باید بپذیریم که کارهای معطل مانده و به نوعی روی هم انباشته زیاد است و بارها از سوی دلسوزان و کسانی که برای ورزش و آینده جوانان و نوجوانان منطقه حساسیت داشته و اهمیت قائل هستند برای به سامان رساندن کارها و لزوم قرار گرفتن آنها بر روی ریل پیشرفت تاکید شده است.
کارهایی که باید انجام بپذیرد و تکلیف نهایی آنها روشن و مشخص بشود عزمی جدی و جهادی را طلب می کند. دل بستن به برخی از آمارها و خوابیدن در باد آنها در شاءن و اندازه مردم همیشه در صحنه استان نبوده و نیست . مردم استان با توجه به پیشینه و تاریخ پرافتخار آن لایق بهترین ها هستند. مردمی که وابسته به منطقه ای هستند پرافتخار، فرهنگی ، تاریخی و … و بنابر این دلیلی نمی تواند داشته باشد که در ورزش، جزء استان های محروم و کم برخوردار تلقی شود. ممکن است که آمارها یک چیزی را بیان کنند و واقعیت ها نشان دهنده بحث دیگری باشند. باید پذیرفت که ورزش استان در سال های اخیر علی رغم کارهای عمده و قابل توجهی که در آن انجام شده، نتوانسته است به خوبی و در حدی قابل قبول انتظارات را برآورده نماید.
ورزش استان سرافراز و سربلند اردبیل لایق بهترین هاست. ورزش استان از یک سرمایه عظیم، قابل اعتماد و تمام نشدنی به نام سرمایه انسانی برخوردار می باشد. سرمایه های غنی، ارزشمند و غیر قابل انکار که می توانند در صورت رهبری درست و اصولی به عنوان نقطه عطفی بزرگ در ایجاد تحول و حرکت چشمگیر در ورزش نقش بسیار مهم و حیاتی بازی نمایند. استعداد های جوان ، پشتوانه مردمی و نعمت های خدادادی و وضعیت آب و هوایی مطلوب همه و همه حکایت از این دارند که ورزش استان می تواند و حق دارد که اوج بگیرد، صعود بکند و برای کشور و منطقه افتخارآفرین باشد.
برای این که ورزش استان به آنچه که لیاقتش را دارد دست پیدا بکند در کنار همه عوامل و سرمایه های انسانی و غیر انسانی ، همت و حربهء تدبیر و برنامه ریزی باید بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به کار آید و عزم ها برای شتاب دادن به حرکت ورزش جزم شود
برای فائق آمدن به مشکلات موجود و اصلاح راه ها و روش های غلط و غلبه یافتن بر خود محوری ها و نگاه های تک بعدی لازم است کار از درون آغاز شود و با جدیت هرچه تمام و بدون در نظر گرفتن منافع شخصی، باندی، گروهی و جناحی نسبت به آسیب شناسی و شناخت ضعف ها و موانع درونی موجود اقدام گردد.
مدیریت جهادی
برای موفقیت در سروسامان دادن به ورزش استان و تقویت نقاط مثبت و از بین بردن نقاط منفی نیاز به مدیریت جهادی است. در سالی که گذشت به بهانه های مختلف در نشریه به لزوم حاکمیت مدیریت جهادی در ورزش استان بارها اشاره کرده و بر اهمیت آن تاکید نموده ایم. یکی از بزرگ ترین آفات ورزش ما حاکم بودن مدیریت ”کمیت محور“ و ”نتیجه گرا“ است. این که گفته می شود ورزش، همه مجموعه هایی است که می تواند در ورزش مورد توجه قرار بگیرد و منظور فقط یک هیات ورزشی و یا بخشی از اداره کل نبوده و نیست .
در ورزش استان باید مدیریتی اعمال شود که حکایت از اراده مصمم و عزم جزم و تدبیر نماید و این مدیریت را مدیریت جهادی می گویند.
یکی از اساسی ترین نیاز ورزش در بخش مدیریتی آن، قاطعیت و عمل کردن در مسیر درست و بدون رودربایستی است . اگر در مجموعه ای از مجموعه های ورزش، ضعفی و مشکلی مشاهده شود و دلایل عدم پیشرفت و کسب نتایج مطلوب مشخص گردد و عوامل سنگ اندازی ها، باند بازی ها و تفرقه افکنی ها معین شود ولی برخورد قاطعی در میان نباشد برای بهبود امور نباید امیدی داشت. اگر در داخل یک مجموعه وحدت و همدلی حاکم نشود و هر بخشی از آن در راه هدفی معین و مشخص تلاش را در سرلوحه کارها قرار ندهد موفقیت به آرزویی دست نیافتنی تبدیل می شود.
از همین امروز باید حمایت و پشتیبانی از مجموعه هایی که کارنامه ای قابل قبول دارند در دستور کار قرار بگیرد و در مقابل، برخورد با آنهایی که کاری جز معطل کردن ورزش و سنگ اندازی در راه پیشرفت و تعالی آن و ترجیح دادن منافع شخصی و باندی بر منافع جمع و ورزش ندارند با قاطعیت پیگیری شود تا بتوان با قدرت و با تمام وجود، ورزش استان در مسیر بزرگی و رسیدن به حق خود در عرصه های مختلف قهرمانی و تحقق اهداف قرار بگیرد.
ورزش ملک شخصی و موروثی افراد نبوده و نیست. آویزان شدن از ورزش و چشم بستن بر روی واقعیت ها ضربه ای بزرگ بر آیندهء آینده سازان این منطقه است. عده ای بر این باور هستند که ورزش و رشته های مختلف ورزشی باید در ید قدرت آنها باشد و دیگران هیچ قدرت تصمیم گیری و اظهار نظر در ارتباط با آنها نداشته باشند. با صاحبان این قبیل افکار پوسیده و تنگ نظرانه باید مبارزه کرد و میدان عمل آنها را محدود کرد و چهره های جوان، صادق، پرانرژی و معتقد به حرکت جمعی و منافع جمعی را پروبال داد و به آنها مسؤولیت سپرد.
امیدواریم سال 96 سال حرکت استان به سوی ورزش با کیفیت باشد. باید تلاش شود در ورزش اصل قربانی فرع و کیفیت فدای کمیت نشود. اگر ورزش استان از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد حتما پیروزی و موفقیت به دنبال آن خواهد بود. باید دست از خودفریبی و الکی خوشی و به اصطلاح کارهای گلخانه ای برداریم و رو به سوی ورزش با کیفیت بیاوریم و همه این ها در سایه اعمال مدیریت جهادی می تواند برای ورزش استان محقق شود و آینده درخشان، قابل توجه و افتخارآفرینی برای آن ترسیم نماید.