1

نشریات ورزشی و رکورد شکنی مرادی

وقتی سهراب مرادی دلاور مرد ایران زمین سه مدال طلای خوش رنگ را از مسابقات جهانی آمریکا کسب کرد دوست داران واقعی ورزش خوشحال شدند و به غیرت و تعصب و دلاوری این مرد اصفهانی درود فرستادند.
شکستن رکورد وزن۹۴ کیلوگرم بعد از ۱۷ سال افتخار بزرگی بود که توسط این جوان با غیرت نصیب ورزش ایران اسلامی شد. افتخاری که سهراب برای ایران اسلامی کسب کرد برای همیشه در تاریخ وزنه برداری جهان ماندنی شد. برخورد نشریات و روزنامه های ورزشی کشور با این موفقیت جای سوال بسیاری می تواند داشته باشد.
بررسی روزنامه های ورزشی۱۴ آذر ماه نشان می دهد که به جز یک روزنامه که این موفقیت را زینت بخش صفحه اول خود کرده بقیه در صفحات اول و تیتر اصلی جایی برای سکوی اول وزنه برداری جهان در نظر گرفته نبودند.
واقعا جای تاسف دارد که مدعیان روزنامه نگاری ورزشی و مدافعان جایگاه ها و موقعیت ها و پرچم داران تحول در علوم ارتباطات فقط شعار می دهند و در عمل ماهیت واقعی خود مبنی بر سوار شدن بر موج احساسات مخاطبان را به نمایش می گذارند.
وقتی بعضی از اساتید روزنامه نگاری و دل سوزان ورزش در مورد نشریات زرد تدکر می دهند و گسترده شدن دایره فعالیت آنها را آفتی برای ورزس و پیشرفت و توسعه آن قلمداد می کنند به طرق مختلف مورد بی مهری قرار گرفته و حضرات برای متوقف کردن افشاگری های آنها از هر روشی استفاده می کنند.
زرد بودن نشریه که شاخ و دم لازم ندارد. وقتی در نشریه ای خبر میزان آمادگی یک فوتبالیست و یا احتمال برگشتن بازیکنی به یک تیم و یا آرایش موی یک جوان پا به توپ تازه به دوران رسیده به خبر رکورد شکنی یک وزنه بردار و قهرمان ملی ترجیح داده می شود آیا نباید در صداقت و احساس مسئولیت مدعیان روزنامه نگاری سالم و پیش قراولان اصلاح ورزش کشور شک کرد؟
وقتی در یک نشریه ،سودآوری اولین و آخرین هدف باشد و زمانی که برای یک نشریه مقاصد اقتصادی در اولویت اهداف قرار بگیرد باید انتظار رفتارهای چندگانه و حرکت های سوال برانگیز را داست.
روزنامه نگاری زرد همواره تلاشش را بر این استوار می سازد که با تکیه بر احساسات زود گذر و تب دار به داستان سرایی بپردازد و با استفاده از تاکتیک های خاص از جمله بزرگ نمایی و شایعه و …. احساسات عوام و مخاطبان را برانگیزد و به آن چه می خواهد دست پیدا نماید.
روزنامه نگاری زرد همه چیز را فدای مقاصد اجتماعی می کند. منافع ورزش ،حق ورزشکاران،حقوق مربیان و خلاصه واقعیت های موجود در ورزش در پای اهداف مغرضانه و شخصی و سودآوری قربانی می شوند و از همه ی این ها تاسف آور رفتارهای طلب کارانه ی مروجین روزنامه نگاری زرد هستند که حرف و عمل آنها در یک مسیر قرار نگرفته و خبر رنگ موی یک بازیکن دست چندم فوتبال بر خبر کسب سه مدال طلای خوش رنگ و رکورد شکنی در دنیای وزنه برداری ترجیح داده می شود.