1

هر کس با من نیست، از من نیست

یکی از بزرگ ترین آفات ورزش ما دلبستگی جمعی از مسئولین به بحث هرکس با من نیست، از من نیست می باشد.
جمعی از کسانی که در ورزش و هیأت های ورزشی صاحب قدرت بوده و مسئولیتی را بر عهده گرفته اند معتقدند هر کس با من و باند من همراه است حق است.
این گونه به مسائل اعتقاد داشتن و پافشاری بر چنین افکار پوسیده یکی از اعمال نیک و پسندیده به نام انصاف را در دل انسان از بین می برد.
بزرگان توصیه کرده اند که “سیدالاعمال الانصاف” یعنی آقا و سرور همه اعمال انصاف است. اگر کسی که در نظام اسلامی ما صاحب کوچکترین پست و مقام و جایگاه باشد و نتواند از انصاف دفاع نموده و آن را در موضعگیری ها و اقداماتش مورد نظر قرار بدهد کار پسندیده ای انجام نداده و مطمئنا در دراز مدت با شکست و رسوائی مواجه می شود.
انسان منصف هر چیزی را که به خودش روا می دارد باید حق همسایه اش نیز بداند. منصف را در لغت به معنی دو نیمه کننده آورده اند. هر کسی که در شرایط مساعد و در مقام تصمیم گیری نتواند وظیفه بسیار مهم دونیمه کننده را ادا بکند او را نمی توان داد دهنده نام نهاد و به چنین فردی اعتماد کردن کاری بیهوده و عبث می تواند باشد.
رسول مکرم خدا در روایتی می فرماید: آن چه برای خود نمی پسندی ، برای دیگری هم مپسند و آن چه برای خود دوست داری، برای برادرت نیز دوست بدار، تا در قضاوتت عادل باشی و در عدالتت دادگر و نزد آسمانیان دوست داشتنی و در دل های زمینیان منصف.
آدم منصف هیچگاه در اجرای قانون و گردن نهادن به واقعیت ها از راه راست منحرف نمی شود. فرد منصف همیشه برای رسیدن به اهداف اصل قانونمداری را مورد توجه قرار می دهد.
بسیار بد و زشت می شود که سنگ قانون را تا زمانی که به نفع ما و دوستان و همراهان ما باشد به سینه بزنیم و آن جا که قانون و اجرای آن را بر خلاف منافع خود ببینیم با استفاده از قدرتی که در اختیار داریم طوری عمل کنیم که قانون بی قانون.
مسئولان و دست اندرکاران هر اموری که شعار موفقیت و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف متعالی را سر می دهند و احترام به قانون و اجرای آن را فقط در حرف خلاصه می کنند می توانند بزرگ ترین خیانت ها را در حق جامعه انجام بدهند.
قانون شکنی جزئی و کلی ندارد. مسئولی که نمی تواند عدالت را در حوزه مدیریتی خود ساری و جاری بکند و در عمل بر خلاف ادعایش رفتار نماید مدت زمان زیادی نمی تواند دوام بیاورد چرا که به مرور چهره زشت و بی قانونی اش بر همه برملا می شود و آبرویی برایش باقی نمی ماند.
امیدواریم رعایت انصاف و گردن نهادن به قانون و مقررات و رعایت بی طرفی در اِعمال قانون در سال 98 در بین هیأت های ورزشی استان از یک جایگاه والا برخوردار باشد. انشااله.