1

محوطه باستانی شهر یری مشگین شهر مسقف می شود

مدیر کل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی و باستانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اجرای طرح عملیات پوشش سقف محوطه باستانی شهر یری مشگین شهر خبر داد.
سیدهادی احمدی روئینی در بازدید از این محوطه باستانی به خبرنگار ایرنا گفت: به همین منظور 20 میلیارد ریال اعتبار اولیه در نظر گرفته شده و همزمان با هفته میراث فرهنگی اجرای این طرح عملیاتی می شود.
وی با تقدیر از پیگیری مسئولان استانی بویژه امام جمعه اردبیل در زمینه ساماندهی این محوطه افزود: سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری این محوطه را به عنوان پایگاه ملی باستان شناسی در ایران انتخاب کرده است.
او اظهار داشت: انتخاب یک مجموعه تاریخی و اثر باستانی به عنوان پایگاه ملی بمنزله قرار گرفتن آن در لیست آثار برجسته و شاخص تاریخی کشور است
وی همچنین ادامه داد: با انتخاب این منطقه به عنوان پایگاه ملی، اعتبارات قابل توجهی به این مجموعه اختصاص خواهد یافت که می تواند در توسعه صنعت گردشگری منطقه بسیار ارزشمند باشد.
وی همچنین مرمت سنگ افراشته ها را از اولویت های اصلی این محوطه بیان کرد و از همکاری چند دانشگاه و موسسه علمی برای مرمت سنگ افراشته ها خبر داد.
محوطه باستانی شهر یری مشگین شهر با وسعت 400 هکتار در 25 کیلومتری شمال شرقی مشگین شهر و در بالا دست روستای پیرازمیان واقع شده است.
بر اساس نتایج بدست آمده از سه فصل کاوش های باستان شناسی در این منطقه قدمت محوطه باستانی شهر یری مشگین شهر به 6 هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط می شود.