1

بازار داغ استعفاهای انتخاباتی

تنور استعفا برای اعلام آمادگی حضور در رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر داغ شده است.
افرادی که خود را در قد و قواره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی می دانند برای سبقت گرفتن از دیگران جهت گام گذاشتن در راه خدمت بی منت تلاش می کنند.
در لیست های احتمالی که از گروه ها و جناح های مختلف منتشر می شود اسامی مشتری های دائمی این صحنه باز هم به چشم می خورد. کسانی که بارها در معرض رأی مردم قرار گرفته و جوابی مناسب و مطابق میل دریافت نکرده اند گویا دوست دارند که همچنان در این راه استوار باشند و به رسم عادت هم که شده باشد به ترک این صحنه رضایت ندهند.
افرادی که حیات سیاسی خود را در دامن زدن به اختلافات گروه های سیاسی جستجو می کنند و بی هنرانی که هنرِ نداشته را در طرفداری کورکورانه و غیر منطقی از یک جناح و گروه خاص به کار می گیرند ، کسانی که آشنایی کامل با شیرجه زیر آبی دارند و آن هایی که نان و نام را در آشفتگی هرچه بیشتر این عرصه می دانند از هم اینک در تدارک پهن کردن بساطی هستند تا بتوانند هرچه بیشتر رشته الفت و دوستی و رفتار منطقی و انسانی بین هواداران کاندیداهای مختلف را پاره بکنند تا بلکه بتوانند در سایه رذالت و پستی از این میان برای خود سهمی جدا بکنند و همه چیز را فدای منافع شخصی نمایند.
باید به حال کسانی تأسف خورد که ناآگاهانه در دام چنین افراد از خدا بی خبر گرفتار می شوند و مانند یک عروسک کوکی در اختیار آن ها قرار گرفته و مطابق با میل و خواسته شان در مسموم کردن فضا و تهمت زدن به افراد و زیر پا گذاشتن حق و چشم بستن بر روی واقعیت ها میدان داری می کنند.
کسی که می خواهد کاندیدایی را در راه رسیدن به کرسی مجلس همراهی نماید نباید فکر و ذهن را برای به کارگیری روش های مذموم و ناپسند درگیر نماید. حرکت کردن در مسیری که مورد قبول قانون و مقررات و نظام و انقلاب باشد می تواند در معرفی درجه خلوص نیت و وفاداری افراد به شعارها و ادعاها دخیل باشد. مگر می توان پذیرفت که مثلا کاندیدایی از اخلاق مداری، تبعیت از قانون و عشق به مردم و نظام دم بزند و در عین حال گروه ها و افرادی را برای توهین به دیگران و تهمت زدن به رقبای احتمالی به خدمت بگیرد.
انتخابات مجلس شورای اسلامی میدانی بس بزرگ و طاقت فرسا برای سنجش خلوص و صداقت افراد و مدعیان خدمت بی منت به مردم است. همه کسانی که از شورای نگهبان صلاحیت برای حضور در انتخابات را اخذ می کنند به دور از هر گونه وابستگی های سیاسی و قومی قابل احترام می باشند. برنامه ریزی برای مقابله با کسانی که وارد این عرصه شده اند از طرف هر جناح و گروه و حزب و جبهه و … که بوده باشد کاری ناپسند ، زشت و به دور از اخلاق اسلامی می تواند باشد.
سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
همه کسانی که تا برگزاری انتخابات می خواهند به نوعی در تشویق و ترغیب مردم برای حضور در پای صندوق های رأی نقش داشته باشند و برای طرفداری از یک کاندیدا مصمم شده اند به کار بستن پند شیخ اجل سعدی شیراز لازم و ضروری است. ادعای اخلاق مداری، حفظ حرمت رقبا و نکوهش کردن تخریب باید در عمل به اثبات برسد.
امید می رود کسانی که با اعلام کاندیداتوری برای انتخابات مجلس فصل جدیدی در حیات سیاسی خود باز می کنند قبل از هر چیز اطرافیان، حامیان و دلبستگانشان را به رعایت دقیق مواردی که از آن ها حرف می زنند و مدعی می شوند دعوت بکنند و در سالم نگاه داشتن فضای رقابت از هیچ کوششی کوتاهی ننمایند .
نوربرت لش لاینتر در کتاب “چهارصد داستان حکیمانه برای خوشبختی” اشاره خوبی دارد به این که هر فردی را با فضایی که ایجاد می کند می توان به طور کامل شناخت.
شاگردی از استادش پرسید: خواهش می کنم به من بگو از کجا باید یک انسان خوب را تشخیص دهم؟
استاد جواب داد : تو نمی توانی از روی سخنان یک فرد تشخیص بدهی که او یک انسان خوب است. حتی از ظاهر او هم نمی توان به این شناخت رسید. اما می توانی از فضایی که از حضور او به وجود می آید ، او را بشناسی، چرا که هیچ کس قادر نیست فضایی ایجاد کند که با روحش سازگاری نداشته باشد.
فردسی بزرگ چه خوب گفته است:
بزرگی سراسر به گفتار نیست
دوصد گفته چون نیم کردار نیست