1

فرصت های از دست رفته استان در بحث گردشگری ورزشی

تاج رئیس فدراسیون فوتبال در روزهای اخیر ممنوعیت برپایی اردوهای آمادگی تیم های فوتبال باشگاهی در خارج از کشور را اعلام کرده است.
از این به بعد تیم ها مجبور خواهند بود اردوهای آمادگی پیش فصل و نیم فصل را در داخل کشور برگزار بکنند تا به این ترتیب از خروج ارز و اقدام به کاری غیر ضروری جلوگیری به عمل آید.
استان اردبیل و شهر گردشگری سرعین از مناطقی است که در سال های اخیر مورد توجه تیم های فوتبال کشور برای برپائی اردوهای آمادگی قرار گرفته است. یکی از پیشقراولان معرفی استان و سرعین برای این منظور علی دائی است. او هر وقت که سرمربیگری تیمی را بر عهده داشته بدون استثنا اردوی آمادگی را در سرعین برگزار کرده و این امر بهترین معرف برای سرعین بوده و از این نظر دائی برای رونق گردشگری استان خدمت کرده است.
در سال های اخیر و بخصوص از دهه هشتاد تاکنون در روزها و هفته های منتهی به آغاز رقابت های لیگ برتر و لیگ یک فوتبال تعدادی از تیم ها به دلیل برخی از ویژگی ها از جمله آب و هوای مطلوب، ارتفاع از سطح دریا، وجود مواهب طبیعی و منحصر به فرد و هزینه های پائین، استان اردبیل را برای اردوی آمادگی انتخاب می کنند.
از همان روزهای اولی که بحث کمپ های تیم ملی و راه اندازی آن در سرعین مطرح شد تا به امروز علاقه مندان به رشد و توسعه استان مطلب نوشتند، فریاد زدند و التماس کردند که مسئولین در این ارتباط اقدام مؤثر و عملی به عمل آورند ولی متأسفانه گوش شنوایی برای شنیدن و اراده ای برای انجام این مهم مشاهده نشده است.
اولین جرقه این کار در زمان ریاست علی آبادی بر سازمان تربیت بدنی و استانداری علی نیکزاد زده شد و قراردای مبنی بر تهیه زمین مورد نیاز توسط استان و اختصاص بودجه توسط سازمان منعقد گردید.
به دنبال پیگیری مسئولین و استاندار وقت از سوی سازمان تربیت بدهی مبلغ 5 میلیارد ریال برای دیوارکشی به حساب اداره کل استان واریز شد که بعد از رفتن نیکزاد از استانداری تاکنون این امر به طور جدی پیگیری نشد و بدین ترتیب یکی از فرصت های مناسب برای گسترش گردشگری ورزشی با بی توجهی مسئولین از دست رفت.
اگر مسئولین دلسوز و عاشق خدمت به موقع نسبت به تحقق آن اقدام می کردند با ممنوعیت برگزاری اردوهای خارج از کشور ، اردبیل می توانست به قطب بزرگی در گردشگری ورزشی تبدیل بشود و صد ها علاقه مند به فوتبال و ده ها تیم های فوتبالی را میزبانی بکند و از اثرات مثبت و منافع سرشار گردشگری ورزشی برخوردار گردد.
کسانی که موجب از دست رفتن چنین فرصت گرانبهایی شده اند باید معرفی شوند و حداقل در ارتباط با کم کاری و عدم دوراندیشی و در نظر نگرفتن منافع استان از مردم عذرخواهی بکنند.
حال که برنامه های توسعه ای مسئولین استان روی کاکل گردشگری می چرخد عدم توجه به بحث کمپ های ورزشی در سرعین سؤال برانگیز است. وقتی برای برگزاری شش مسابقه در سه روز سر و دست می شکنیم و هزینه می کنیم و آن را در جذب گردشگر داخلی و خارجی و معرفی استان مؤثر قلمداد می کنیم بی تفاوتی در قبال بحثی چون کمپ های تیم ملی در سرعین جای بحث زیادی می تواند داشته باشد.
آیا سرمایه گذاری در کمپ های تیم ملی رونق گردشگری ورزشی پایدار برای استان را به ارمغان نمی آورد؟آیا نمی تواند به اندازه شش مسابقه در سه روز مؤثر باشد؟ چه دلیلی وجود دارد که از دهه 80 تاکنون مسئولین رغبتی برای سرمایه گذاری در این بخش نشان نداده و فقط به وعده بسنده نموده اند.؟
در حالی که این روزها کل حرکت ها و برنامه ریزی های استان حول محور گردشگری می چرخد قرار گرفتن بحث گردشگری ورزشی در لیست برنامه ها و سرمایه گذاری اصولی و علمی در آن مورد انتظار می باشد.
کسانی که بحث گردشگری ورزشی را فقط در برگزاری یک دوره مسابقه بین المللی سه روزه خلاصه کرده و به حد کافی در مورد آن انرزی صرف کرده و هزینه می کنند آیا می توانند به اهداف خود دست پیدا نمایند؟
امید است متخصصین و بخصوص عزیزانی که در ارتباط با مدیریت ورزشی و گردشگری ورزشی صاحب نظر هستند در مورد تأثیر سرمایه گذاری در ایجاد کمپ های تیم ملی گردشگری ورزشی و جذب گردشگر در طول سال و اثرات مثبت و مفید آن در مقایسه با دیدارهای بین المللی مقطعی اظهار نظر بکنند تا بلکه مسئولین برای تلاش در مسیر صحیح گردشگری ورزشی تشویق و ترغیب شوند.