1

ریسک باغداری در خلخال به ۱۰۰ درصد رسید

فرماندار خلخال گفت: با توجه به تغییرات آب و هوایی در سال های اخیر و وارد شدن خسارات سنگین به بخش کشاورزی، ریسک باغداری در این منطقه به 100 درصد رسیده است.
به گزارش ایرنا، فریدون بابایی در نشست با اعضای نظام مهندسی کشاورزی خلخال افزود: در سال های اخیر خسارات سنگینی از جانب سرما زدگی محصولات باغی و همچنین خشکسالی به باغداران این شهرستان وارد شده و این امر لزوم جایگزینی و استفاده روش های جدید در تولید محصولات کشاوری و باغی را در این منطقه ضروری کرده است.
وی گفت: در حالی که سرمازدگی سردرختی باغ های میوه شهرستان بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش زراعت و باغداری منطقه وارد کرده، خسارات ناشی از سرمازدگی سرمای دیر رس بهار امسال نیز بیش از ۷۰ درصد محصول گردو را از بین برده و هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به باغداران منطقه خسارت وارد کرده است.
او همچنین اظهار داشت: با توجه به تغییرات آب و هوایی و اقلیم در طول سال های اخیر بنظر می رسد که استفاده از روش های جایگزین باغداری و کشاورزی قبلی از جمله توسعه کشت گلخانه ای محصولات کشاورزی در کنار حذف ریسک پذیری باغداری، می تواند موجب کاهش هزینه ها، افزایش سطح تولید و بهره وری بیشتر برای بهره برداران بخش کشاورزی باشد.
فرماندار خلخال افزود: علاوه بر حمایت از مجریان و متقاضیان راه اندازی و ایجاد گلخانه های تولید محصولات کشاورزی، برای خروج از تک محصولی و راه اندازی شهرک گلخانه ای و افزایش سطح تولیدات گلخانه ای در این شهرستان نیز تلاش می شود.
او بیان کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی به عنوان یک نهاد غیردولتی می تواند نقش مهمی در هدایت و راهنمایی بهره برداران بخش کشاورزی و راه اندازی گلخانه های تولید محصولات و همچنین فعالیت تعاونی های کشاورزی ایفا کند.
او با قدردانی از عملکرد سازمان نظام مهندسی کشاورزی خلخال گفت: با تغییر مدیریت در این نهاد و تشکیلات غیردولتی شاهد تحولات چشمگیر اخیر در بحث افزایش سطح رضایت مندی بهره برداران بخش کشاورزی و همچنین ارائه خدمات بهتر و بیشتر به کشاورزان و باغداران منطقه از سوی این سازمان هستیم.
بابایی همچنین با اشاره به ظرفیت بالای خلخال در اشتغال زایی در ۲ بخش کشاورزی و باغی افزود: انتظار از سازمان نظام مهندسی کشاورزی راه اندازی مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی و زمینه سازی برای افزایش و بهره وری تولیدات کشاورزی در این شهرستان می باشد.