1

بقعه تاریخی شیخ جبراییل اردبیل با ۵۰ میلیارد ریال ساماندهی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اعلام کرد: بقعه تاریخی شیخ جبراییل در محله کلخوران اردبیل با صرف ۵۰ میلیارد ریال اعتبار ساماندهی شد.
نادر فلاحی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به بهسازی و مرمت این مکان تاریخی در آستانه تخریب در مدت یک سال گفت: طرح مرمت این مجموعه در سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل در تابستان به بهره برداری می‌رسد.
وی اظهار کرد: در طرح مرمت و ساماندهی بقعه شیخ جبراییل، عملیات مرمت بنای تاریخی، اجرای فضای سبز، محوطه سازی، احداث ساختمان‌های خدماتی، نورپردازی محیطی و احداث رواق‌ها انجام شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین افزود: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته برای الحاق مجموعه تاریخی شیخ کلخوران به پایگاه جهانی شیخ صفی، تمامی عملیات در این مجموعه از جمله مرمت، نورپردازی و اجرای فضای سبز به صورت فنی و تخصصی صورت گرفته است.
بقعه شیخ جبرئیل که مرقد پدر شیخ صفی الدین اردبیلی، جد خاندان صفوی و تنی چند از بزرگان دوره صفوی به شمار می‌رود، در محله (روستای سابق) کلخوران اردبیل واقع شده و یکی از بناهای کم نظیر منتسب به خاندان صفوی است که طرح ساماندهی جامع آن از تابستان سال گذشته آغاز شده و به اتمام رسیده است.
به روایت تاریخ، این بنای تاریخی محل مهاجرت و سکونت جد خاندان صفوی و در واقع مهد شکل گیریاندیشه‌های صفویه بوده است.
بقعه شیخ جبرئیل که روستای همجوار خود به نام کلخوران را مشهور کرده، به استناد کتب تاریخی در زمان سلاطین صفوی ساخته شده و در زمان شیخ صدرالدین پسر شیخ صفی و همزمان با گنبد الله الله بقعه شیخ صفی احداث شده است.
در قسمت اصلی بقعه مقبره سه تن از اجداد شیخ صفی از جمله شیخ جبرئیل پدر شیخ صفی، شیخ قطب‌الدین جد او و صلاح‌الدین برادر شیخ جبرئیل قرار دارد.
در محوطه بقعه معروف به باغ شیخ برخی افراد مهم سیاسی و مذهبی دفن شده‌اند که مهمترین آنها مقبره کوچک با سر در بسیار کوتاه و کم‌عرض سید حمزه پسر امام موسی کاظم و برادر امام رضا (ع) است.
بخش‌هایی از این بنای تاریخی در طول سال‌های گذشته تخریب شد و ساماندهی و تعیین تکلیف وضعیت نگهداری این اثر ارزشمند تاریخی به مطالبه عمومی مردم و مسئولان استان تبدیل شده بود که در یکسال گذشته مرمت و بازسازی شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در ادامه بیان کرد: هم اکنون ۲۳ کارگاه مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در حوزه میراث فرهنگی در استان اردبیل فعال شده که این حجم از فعالیت در حوزه میراث فرهنگی در بین استان‌های کشور کم نظیر است.
وی با اشاره به اینکه مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی سال گذشته و امسال مورد مرمت اساسی قرار گرفته است، اضافه کرد: نورپردازی داخلی، مرمت و تثبیت نقوش داخلی چینی خانه و مرمت گره چینی‌های صحن که برای اولین بار در این مجموعه انجام گرفته، از جمله فعالیت‌های شاخص در حوزه میراث فرهنگی بوده است.
وی همچنین از سرعت گرفتن عملیات احیای سر در عالی قاپو به عنوان ورودی مجموعه جهانی شیخ صفیالدین اردبیل خبر داد و گفت: این طرح از سال گذشته آغاز شده و پیش از موعد مقرر به بهره برداری خواهد رسید.