1

دکوراسیونی به نام کمیته پیشکسوتان

زیبایی و زحماتی که امسال برای برگزاری مسابقات فوتسال جام رمضان شهرستان اردبیل کشیده شده بود در سایه اخبار بی توجهی به صاحبان اصلی فوتبال اردبیل در مراسم پایانی مسابقات قرار گرفت.
در میان همه اقداماتی که در رونق بخشیدن به تجمع های فوتبالی می تواند مؤثر باشد اهمیت دادن به پیشکسوتان و حفظ حرمت و جایگاه آن ها از مهم ترین ها تلقی می شود و بنابراین رفتاری که در چهارشنبه شب گذشته با بزرگان فوتبال اردبیل شد اقدامی ناپسند ، مذموم و غیر قابل قبول است . دوستداران واقعی فوتبال از حرکت یاد شده دلگیر هستند و ناراحت، و به جا خواهد بود که مسئولین فوتبال استان برای عذرخواهی از جامعه فوتبال و عرض ارادت واقعی و نه صوری و فریبکارانه اقدام عملی بکنند.
در کنار این بحث نباید از حق گذشت که امسال مسابقات فوتسال جام رمضان نسبت به سال گذشته مطلوب و قابل قبول برگزار شد . هرچند از سوی برخی ها برای ناکام گذاشتن هیأت فوتبال شهرستان اردبیل سنگ اندازی هایی انجام پذیرفت و در پشت پرده با حرکت های مزورانه و روباه صفتانه مانور داده شد ولی مسابقات تا روز آخر با موفقیت پیش رفت و ای کاش آن حرکت شب آخر و ممانعت از حضور پیشکسوتان در جایگاه مخصوص انجام نمی شد.
یکی از کارهای مثبت هیأت شهرستان به کارگیری داوران جوان و میدان دادن به آینده سازان داوری اردبیل بود. زمانی که داوران فوتسال و نامی اردبیل به هیأت شهرستان پشت کردند و به دلایل مختلف سوت زدن در دیگر رقابت ها از جمله مسابقات فوتسال کارگری را به رقابت های هیأت شهرستان ترجیح دادند دست اندرکاران هیأت به خوبی از عهده کار برآمدند و با ابتکار و برنامه ریزی رقابت ها را به ایستگاه پایانی رساندند.
برخورد نامناسب با صاحبان اصلی فوتبال چند روزی است که به بحث اصلی در میان فوتبالی ها تبدیل شده است. در یک جمع دوستانه که حبیب کوهی رئیس کمیته پیشکسوتان هیأت فوتبال استان نیز حضور داشت بحث های زیادی در رابطه با سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن در فوتبال استان و رنگ باختن و نخ نما شدن نقشه های تفرقه آمیز در ایجاد فاصله بین اهالی فوتبال انجام شد.
حبیب کوهی به عنوان رئیس کمیته پیشکسوتان مورد خطاب دوستان حاضر در جمع قرار گرفت و از او در رابطه با موضعگیری پیشکسوتان در قبال این رفتار سؤال شد. او ضمن قدردانی از زحمات برگزار کنندگان جام رمضان معتقد بود که حفظ حرمت پیشکسوتان و توجه به جایگاه رفیع آن ها کوچکرین کاری است که باید در جمع های فوتبالی انجام پذیرد.
تعجب وقتی بیشتر می شود که به توسط رئیس کمیته پیشکسوتان در جریان قرار بگیری که در مسائل مربوط به پیشکسوتان، کمیته هیچ کاره بوده و رئیس هیأت خود شخصا به رتق و فتق امور بپردازد و فقط عنوانی برای عده ای عطا شود.
این بحثی است که دوستداران فوتبال بارها به آن اشاره کرده اند ولی هر بار به نحوی مورد محبت تیم هوادار و سینه چاکان رئیس قرار گرفته اند . وقتی کمیته پیشکسوتان اختیاراتی نداشته باشد و بازی های دوستانه، مراسم تجلیل و … بدون اطلاع کمیته و هماهنگی با آن صورت بگیرد پس فلسفه تشکیل چنین کمیته و ابلاغ دادن به فردی به نام رئیس آن چه بوده است.
آیا جای تعجب ندارد که با وجود کمیته پیشکسوتان ، رئیس هیأت فوتبال استان برای امور مربوط به کمیته ورود بکند و بدون هماهنگی با رئیس کمیته برنامه های زیادی را ترتیب بدهد؟
در هفته ای که گذشت دو دیدار دوستانه بین پیشکسوتان اردبیل با تیمی از تبریز و تالش برگزار شد. این دیدارها در ورزشگاه تختی بدون حضور آمبولانس، پزشکیار و نیروی انتظامی انجام شد. اگر اتفاقی برای پیشکسوتان در این بازی ها پیش می آمد چه کسانی مسئولیت را بر عهده می گرفتند؟ آیا در حالی که رئیس هیأت فوتبال استان نیز در جمع تیم قرار داشته رفتار برخلاف مقررات و چشم پوشی از بدیهی ترین اصول یک مسابقه دهن کجی به قوانین نیست؟ چرا مسئولین ورزشگاه و اداره ورزش و جوانان برای یک مسابقه انتخابی حضور و آمبولانس را ضروری می دانند و لی در دو دیدار دوستانه به ان کار حساسیت نشان نمی دهند؟
در آن جمع از زبان رئیس کمیته پیشکسوتان استان حرف هایی شنیده شد که به طور کامل ترسیم کننده حاکمیت روحیه خود محوری در فضای هیأت استان بود. اینکه برای تجلیل از پیشکسوتان برنامه ریزی می شود و جلسات هماهنگی برگزار می گردد ولی از رئیس کمیته پیشکسوتان استان برای حضور در این جلسات دعوت نمی شود تعجب آور و سؤال برانگیز نیست؟
وقتی موقعیت سیاسی و ورزشی کوهی مورد بحث قرار گرفت معتقد بود هرچند که وی در عرصه سیاست به عنوان لیدر شاخه استانی یک حزب فعالیت می کند ولی در کمیته پیشکسوتان نگاه فقط نگاه ورزشی بوده و می خواسته به عنوان عضو کوچکی از جامعه فوتبال و با استفاده از ارتباطات موجود قدم های مؤثری برای ارتقای جایگاه پیشکسوتان بردارد که متأسفانه با دخالت های آشکار و بی توجهی های قابل توجه رئیس هیأت فوتبال استان این امر محقق نشده است.
وی حرف جالب دیگری نیز زد و افزود: مسئولین کمیته ها در هیأت فوتبال استقلال عمل ندارند حتی سخنان و پیشنهاد آن ها در جلسات توسط روابط عمومی از قول رئیس منتشر می شود و گویا وی علاوه بر مسئولیت ریاست ، سخنگوی هیأت نیز می باشد.
به هر حال حبیب کوهی معتقد بود که اگر در روند کارها بهبودی حاصل نشود در یک نشست مطبوعاتی برخی از حقایق فوتبال استان را بازگو خواهد کرد.