1

استقبال گردشگران از استان

استان اردبیل در تعطیلات پایان ماه مبارک رمضان میزبان تعداد قابل توجهی از گردشگران بود.
گردشگرانی که شهر هدف خود را یکی از شهرستان های استان انتخاب کرده بودند با هوشمندی مسئولین و تلاش آن ها کمتر با مشکلات مواجه شدند و تقریبا به جز ازدحام جمعیت در برخی از نقاط ، اقامت خوبی را در منطقه تجربه کردند.
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان در تعطیلات عید فطر یک میلیون و 200 هزار گردشگر ایرانی به منطقه مسافرت کرده اند. این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 105 درصد افزایش نشان می دهد.
روایت می کنند که در تعطیلات چهار روزه ظرفیت همه مراکز اقامتی در شهرهای گردشگر پذیر تکمیل بوده و حتی در برخی از مناطق چون سرعین از امکانات دیگر ادارات و ارگان ها نیز برای اسکان گردشگران استفاده شده است.
اقدام به موقع و مثبت مسئولین امر در تعطیلات عید فطر سال جاری در جهت خدمت اصولی و منطقی به گردشگران وقتی بیشتر لمس می شود که نگاهی به دوران استانداری استاندار مگا پروژه ها افکنده شود که در یکی از سال ها استان چگونه در قبال پذیرایی از گردشگران با بحران مواجه شد.در آن سال بیشتر مسافران بانارضایتی و ذهنیت نه چندان مطلوب استان را ترک کردند و مسئولین آن موقع استان و دیگر دست اندرکاران مربوطه نمره قبولی از مردم و مسافران نتوانستند اخذ نمایند.
و اما امسال علی رغم افزایش تعداد گردشگر و ازدحام مسافر داستان های گذشته تکرار نشد و با برنامه ریزی امکان پذیرایی و اسکان کامل مسافران فراهم گردید.
متأسفانه در مقاطعی از سال های اخیر در استان ما حرف زدن بیشتر از عمل رواج داشته است. وقتی اراده ای برای خدمت وجود داشته باشد و پای اراده در جای مستحکمی گذاشته شود می توان خدمات قابل توجهی در سطح جامعه انجام داد. رضایت هر گردشگر از ارائه خدمات در استان می تواند عاملی بسیار مهم در معرفی استان و فراهم آوردن امکان مسافرت های زیاد به استان موفق باشد.
اما یکی از دغدغه های دوستداران استان افزایش ماندگاری گردشگران در منطقه است. در گزارشی که ارائه شده متأسفانه اشاره ای به آمار گردشگران عبوری نشده است. تا زمانی که برنامه ریزی مسئولین در راستای افزایش ماندگاری به مرحله عمل نرسد و اثر خود را به طور کامل نشان ندهد افزایش آمار ورود به استان چندان نمی تواند امیدوار کننده باشد .