1

۲ هزار طرح روستایی اردبیل تسهیلات اشتغالزا دریافت کردند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل از پرداخت تسهیلات اشتغالزا به ۲ هزار طرح در حوزه روستایی و نهادهای حمایتی در سطح این استان خبر داد.
قاسم رحیمی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: این تسهیلات توسط بانک‌های کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید، توسعه تعاون و پست بانک و در قالب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به طرح‌های ارزیابی شده اشتغالزا در سطح استان اردبیل پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه تسهیلات اشتغالزای روستایی و عشایری در سه حوزه ایجادی جدید، توسعه‌ای و سرمایه در گردش برای متقاضیان قابل پرداخت است، افزود: ۶۰ درصد این تسهیلات برای طرح‌های نوع جدید، ۳۲ درصد برای طرح‌های توسعه و هشت درصد نیز برای طرح‌های متقاضی سرمایه در گردش پرداخت شده است.
رحیمی با تاکید بر اینکه در پرداخت تسهیلات به دنبال پول پاشی غیرمنطقی نیستیم، بیان کرد: تمام فرایند پرداخت این تسهیلات با ظرافت خاص طی می‌شود و بر همین اساس کمیته‌های شهرستانی و استانی و کارگروه‌های ویژه بر طرح‌های بهرمند از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری جهت جلوگیری از هرگونه انحراف نظارت می‌کنند.
دبیر کارگروه توسعه اشتغال استان اردبیل همچنین ارائه تسهیلات ترمیمی به ۶۱ طرح اشتغالزا به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال را یکی از نیازهای اصلی در جهت تکمیل و بهره برداری از طرح‌های اشتغالزا در سطح استان ذکر کرد.
او در خصوص روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری گفت: حوزه کشاورزی به خصوص پرورش دام سنگین و سبک با پوشش معادل ۷۲ درصد از طرح‌های ثبت شده در سامانه کارا، متقاضی اصلی تسهیلات اشتغال روستایی در استان اردبیل است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل همچنین گفت: همکاری دستگاه‌های بخشی و بانک‌های عامل در کمیته‌های فنی در جهت پالایش طرح‌ها و جلوگیری از هدر رفت منابع در سطح بسیار مطلوبی بوده است.
وی سهم اشتغال در بخش‌های عمده فعالیتی در استان اردبیل به ترتیب در حوزه‌های خدمات ۴۱ درصد، کشاورزی ۳۴ درصد و صنعت حدود ۲۵ درصد اعلام کرد.
وی همچنین از آغاز اجرای موافقت نامه سه ”توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار“ در سطح استان اردبیل خبر داد و گفت: خود اشتغالی زنان سرپرست خانوار و پیشگیری از ورود به چرخه حمایتی، بهبود معیشت و افزایش رفاه زنان سرپرست خانوار، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف و بنگاه‌های پیشرو از مهمترین اهداف کیفی پیش بینی شده در اجرای این موافقت نامه است.
رحیمی اظهار کرد: گروه مخاطب این موافقتنامه زنان سرپرست خانوار هستند و ایجاد اشتغال پایدار با اختصاص ۵۱۰ میلیارد ریال اعتبار سهم استان از محل اجرای این موافقتنامه پیش بینی شده که در قالب آن ۱۰۲ نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، استان اردبیل یک میلیون و ۳۴۰ هزار نفر جمعیت و ۶۵ هزار نیز بیکار دارد و نرخ رسمی بیکاری در این استان ۱۵.۸ درصد است.