1

نگاهی کوتاه به مصاحبه رئیس هیات فوتبال استان اردبیل

رئیس هیأت فوتبال استان اردبیل در جمع خبرنگاران ورزشی از احراز رتبه اول هیأت در بین استان های غیر برخوردار و از حضور 3 تیم از در لیگ دسته سه فصل پیش رو خبر داده است.
گزارش رئیس هیت مسائل قابل طرحی دارد که به چند مورد آن به طور خلاصه اشاره می شود.
تجلیل از خبرنگران
اقدام هیأت فوتبال استان برای تجلیل از خبرنگاران ورزشی اردبیل همزمان با گرامیداشت روز جهانی خبرنگاران ورزشی اقدامی قابل تقدیر است. در بین هیأت های ورزشی و دستگاه های مرتبط با ورزش، هیأت فوتبال استان تنها نهادی بود که برای تجلیل از قلم به دستان عرصه ورزش و جوانان آینده ساز رسانه استان برنامه ریزی کرد و به این ترتیب کار پسندیده ای را به مورد اجراء گذاشت.
حضور سه تیم در دسته سه
رئیس هیأت فوتبال استان گفته است که در فصل جدید فوتبال سه تیم از استان اردبیل در لیگ دسته سه حضور خواهد داشت. متأسفانه این موضوع به وضوح توضیح داده نشده است که آیا فقط در فوتبال برادران سه تیم حاضر خواهد شد و یا حضور فوتبال برادران و فوتسال برادران و خواهران در مجموع بیان شده است؟ در هر صورت شفاف سازی مهمترین نیاز این بخش از مصاحبه بوده که چنین نشده است.
مشکل ما بزرگنمایی هایی است که در بازی با کلمات در فوتبال ما صورت می گیرد و گاها تلاش می شود که گنجشک به جای قناری در ویترین عملکرد ها برای خود جا باز نماید.
ماده 35 اساسنامه
توجه به اساسنامه و در نظر گرفتن همه موارد آن مورد انتظار دوستداران فوتبال منطقه است. توسل به اساسنامه برای تأمین خواسته و نادیده گرفتن آن برای ادامه یک رویه غلط ، کاری مقبول و پسندیده نیست. رعایت عدالت و بی طرفی در اجرای اساسنامه و عمل به تک تک موارد آن می تواند نشان از صداقتِ در عمل به قانون مقررات جاری در فوتبال باشد.
اعمال تغییرات احتمالی در هیأت فوتبال شهرستان اردبیل بر اساس بند 11 ماده 35 اساسنامه حق طبیعی رئیس هیأت فوتبال استان می باشد. مسئولیت هر گونه تغییر در مدیریت فوتبال شهرستان ها به عهده رئیس هیأت فوتبال استان است اما رئیس هیأت فوتبال همچنانجه ماده 35 را وسیله ای برای اعمال قدرت و برکنار کردن رئیس هیأت شهرستان قلمداد نموده و به نیت و خواسته خود با توسل به اساسنامه لباس قانونی می پوشاند انتظار می رود که در همه موارد، اساسنامه را به اجرا بگذارد برای این که رئیس هیأت فوتبال حسن نیت خود را در ارتباط با عملی کردن قانون و مقررات در همه موارد نشان بدهد بند3 ماده 20 اساسنامه در مورد اعضای هیأت رئیسه و شرایط مورد نیاز اعضا و بند 2و3 در ماده 27 را مورد توجه قرار داده و همانند ماده 35 به این دو ماده نیز عمل نماید.
تناقض در عمل به اساسنامه و بندهای مختلف آن اعتماد جامعه فوتبال به گردانندگان هیأت استان را کاهش می دهد و این می تواند آسیب بیشتری به مجموعه مدیریتی فوتبال وارد نماید.
مقام اول استان های غیر برخوردار
کسب عنوان برتر در میان استان های غیر برخوردار یکی دیگر از خبرهایی بود که توسط رئیس هیأت استان به صراحت و با افتخار اعلام شد.
اول این که باز جای خوشحالی دارد که امسال کسب رتبه برتر بدون مانور بیشتر و مقامی در کل کشور و در بین همه استان ها اعلام نشد. خدا را شکر که طالقانی و کمیته امور استان های فدراسیون در این ارتباط یک قدم عقب نشستند و حداقل برای موقعیت استان در بین استان های کشور از عنوان غیر برخوردار استفاده نمودند.
هیأتی که آن سایت خبری فعال نداشته باشد و یا همه مکاتبات و ثبت نام تیم ها و امور مربوط به استفاده نمودند.
ثانیا رشد و توسعه فوتبال، توسعه نرم افزای و سخت افزاری و برنامه های عملیاتی هیأت فوتبال از پارامترهای دخیل در کسب این عنوان ذکر شده است.
اگر هیأت فوتبال استان با کسب امتیازهای لازم در پارامترهای یاد شده در بین استان های غیربرخوردار به مقام اول رسیده باشد باید به حال دیگر استان های این گروه نشست و گریه کرد. باید به ارزیابی ها و رابطه های حاکم بر آن و در صدافت کسانی که به این پارامترها امتیاز داده اند شک و تردید کرد.
استانی مسابقات استانی به روش سنتی انجام شود و یا منطقه ای که به گفته رئیس هیأت، مرکز استانش دو ورزشگاه متروک و غیر قابل استفاده داشته باشد از بابت توسعه نرم افزاری و سخت افزاری چه امتیازهایی را کسب کرده که در صدر گروه استان های غیربرخوردار قرار گرفته است.
27تیم در مسابقات کشوری
بنا به اعلام رئیس هیأت فوتبال استان در فصل جدید تعداد 27 تیم از استان در رقابت های کشوری حضور خواهند داشت.
کلی گویی و بزرگنمایی و برجسته سازی عنوانی چون رقابت های کشوری انحراف افکار عمومی از مسائل فوتبال را می تواند به دنبال داشته باشد. آیا بهتر نبود که در این ارتباط نیزتوضیح داده می شد که 27 تیم در چه مقاطع سنی و در کدام سطح از مسابقات شرکت می کنند؟
باید بپذیریم که شرکت کیلویی تیم ها در مسابقات مناطق که پائین ترین سطح رقابت های فوتبال است جای افتخار و بزرگنمایی نداشته و نخواهد داشت. آیا منطقی نیست که هیأت فوتبال گزارشی از عملکرد تیم های استان در رقابت های کشوری فصل گذشته را اعلام بکند تا در پایان فصل بتوان عملکرد تیم ها در دو فصل متوالی را مقایسه کرده و به یک نتیجه مطلوب از بابت رشد و توسعه فوتبال دست یافت؟