1

آدم های دو چهره و دل های بیمار

انسان به اقتضای غریزه حب ذات و طبیعت خود دوستی همواره مایل است در قلوب دیگران نفوذ کرده ، نزد آنان قدر و منزلت داشته باشد. به همین جهت تا هنگامی که این امر منشا رفتاری ناستوده یا گفتاری ناپسند نگردیده، نه مذموم است ونه بر خلاف مقتضای کمال و انسانیت، لیکن اگر به سبب وجود عواملی همانند فقدان جایگاه ارزشمند اجتماعی،، احساس حقارت درونی ،خود کم بینی و حسادت،از مسیر طبیعی خارج شده، عامل پیدایش رفتار یا گفتاری نکوهیده همچون تزویر،دروغ، نفاق و دورویی گردد،گرایشی ضد ارزش و عملی نامطلوب محسوب می شود.
برخی که فاقد وجهه شاخص اجتماعی هستند، یا تلقی مثبتی از توجه مردم به خود نداشته، در خود احساس حقارت می کنند، به جای آنکه با واقع بینی به استعدادهای درونی خویش التفات نموده و با کوشش و جدیت ، پایگاه و جایگاه واقعی خود را در میان مردم به دست آورند، به تزویر و نفاق و دورویی روی آورده، با دروغ و نیرنگ در صدد اغفال مردم بر می آیند تا به خیال خود حسن نظر دیگران را به خود جلب نموده، برای خویش آبرو و شخصیتی کسب نمایند
توجه به قابلیت های درونی و برخورداری از شخصیت واقعی و اعتماد به نفس و پرهیزکاری، وحدت و یگانگی رادر کردار و گفتار حکم فرما ، پندار و اندیشه را تنظیم و تصحیح، و لوح سینه و اعضا و جوارح آدمی را از دوگانگی و ناپاکی و نفاق و دورویی به شدت پاک و مبرا می سازد.
دورویی صفتی هلاکت بار و عملی بسیار قبیح و ناجوانمردانه است که در باره مفهوم آن گفته اند:مراد از آن دو رویی و دو زبانی است . مثلا در حضور کسی او را مدح و ستایش نموده و اظهار دوستی و نیک خواهی کنی ولی در غیاب او بر خلاف آن بوده، بلکه مذمت او نموده ، و در صدد اذیت او باشی.
روایت است که رسول خدا(ص) فرموده است: روز رستاخیز بدترین مردم نزد خدای بزرگ افراد دو رو هستند. و جای تاسف دارد که این درد بنیان برانداز و بلای خانمانسوز گریبانگیر بسیاری از کسانی است که به ظاهر اعتقاد به روز جزا داشته ، خدا را حاضر و ناظر رفتار و گفتارخود می دانند.
متاسفانه در جامعه ما کسانی برای رسیدن به امیال شخصی و دست یافتن به منافع مورد نظر دورویی را وسیله ای برای این کار قرار می دهند. کسانی که تا دیروز در تعریف و تمجید فردی داد سخن سر داده و در جمع مطلب نوشته و مدعی می شد به دلیل نرسیدن به هدف فورا تغییر رنگ و موضع داده و لب به بدگویی و تهمت زنی باز می کند و آنگاه چنان داد و فریاد راه می اندازد تا بتواند خود را محق جلوه دهد و با این کار سرپوشی بر رفتار و کردار و گفتارهای قبلی خود بکشد
برخی از این افراد که به تازگی در ورزش اردبیل به دنبال اهداف خاصی می گردند با توسل به ترفند های مختلف در فکر اجیر کردن رسانه ها برای مطرح شدن بودند و تا می توانستند از آنها تعریف کرده و سخن می گفتند و چون در عمل نتوانستند برخی ها را به چنگ آورند و مطابق میل و رفتارشان با کمک آنها در جامعه خودی نشان بدهند به دشمن به ظاهر مدعی تبدیل شده و هر آنچه شایسته خودشان است بر زبان رانده و در فضای مجازی منتشر می کنند،. و این تغییر رفتار در حالی صورت می گیرد که تا یک ماه قبل لحظه ای از تعریف و تایید غافل نبودند. در این حالت است که باید از شر چنین آدم هایی به درگاه خدا پناه برد و هدایت چنین افراد را از درگاه با عظمتش خواستار شد.
بار خداوندا: ما را از شر افراد از خود راضی و متکبر محافظت فرما.
پروردگارا: نقشه های کسانی را که برای خودنمایی آماده تهمت زدن بوده و بیشتر از حد و اندازه خود در فکرضربه زدن به دیگران می باشند به خودشان برگردان.
بار الهی جامعه ورزشی ما را از فکر و اندیشه کسانی که جز خود کسان دیگری را شایسته بودن در صحنه نمی دانند حفظ فرما.
پروردگارا کسانی که خود را اجل از دیگران می دانند و حقی برای دیگران نمی شناسند بصیرتی عطا بفرما تا حداقل بتواند خود را بیشتر و بهتر بشناسد.آمین یا رب العالمین.