1

حاج محمد باقر منصوری مداحی مخلص و انسانی صادق

در شبی که ملائک روی بام جواد(ع) نشسته و مردم حسینی اردبیل در تدارک برپائی مراسم عزاداری این امام همام بودند خبر درگذشت یکی از ستایشگران اهل بیت(ع) آن ها را با غم و اندوهی سنگین مواجه نمود.

باور کردن درگذشت حاج محمد باقر منصور برای اردبیلی های حسینی بسیار سخت بود. او جوانی پاک، مؤمن و متعهدی بود که خدمت در دربار با عظمت ارباب را افتخاری بزرگ برای خود قلمداد می نمود.

تحمل سنگینی این داغ بزرگ برای هیأتی ها، جوانان پرشور حسینی و برای سالخوردگان و پیشکسوتان عرصه مداحی بسیار سخت و طاقت فرساست.

مرحوم حاج محمد باقر منصوری نمونه  واقعی از انسان مسلمان شیعه و عاشق اهل بیت(ع)بود. او شخصیتی بسیار متین، باوقار و در عشق و علاقه اش به سالار شهیدان محکم و پابرجا بود.

مرحوم منصوری از دوران کودکی و 9 سالگی حنجره اش را وقف اهل بیت(ع) نمود. او برای اقامه عزای حسین(ع)و یارانش همواره پیشقدم می شد.

دلسوخته سالار شهیدان در شهر ارومیه و بعد از حضور در مراسم یادبود شهدا و عزاداری امام جواد(ع) جان به جان آفرین تسلیم کرد.

حسینیان اردبیل در غم از دست دادن شعرای بزرگی چون استاد تقایی و استاد معزی عزادار بودند که خبر درگذشت مداح گرانقدری چون حاج محمد باقر منصوری برای آن ها ساعات و لحظات تلخی را رقم زد.

مگر می توان ارادت و عشق او به حسین(ع)، صداقت و یک رنگی اش در رفتار و کردار، ادب و بزرگواری اش در برخورد با بزرگان و عزاداران و نوحه های ماندگار و آهنگ های سنتی و جانسوز و سبک شور آفرینش در مداحی را فراموش کرد.

امسال در ایام عزاداری دهه ماه محرم جای خالی این عاشق سفر کرده کاملا احساس خواهد شد. منصوری جایگزین ندارد. هیأت سینه زنی محله اوچدکان امسال چگونه دوری مداح بزرگشان را تحمل خواهند کرد؟

نام حاج محمد باقر منصوری در کنار اساتید و ستارگان مداحی استان ولایتمدار اردبیل چون مؤذن زاده ها، شاپور امانی ها، حاج غلام ترابی ها، حاج داودی ها، مرحوم تمدنی ها و … به عنوان سندی ماندگار و پرافتخار برای اثبات عشق این مردم به یادگار باقی خواهد ماند. روحش شاد و یادش گرامی باد.