1

برنگار؛ هویت در خطر

ایرنا- اردبیل :تا همین چندی پیش وقتی که هنوز خیل جامعه آلوده فضای مجازی نشده و با گرفتن یک گوشی در دست و با راه‌اندازی کانال و گروه مجازی انبوه خبرنگاران غیرحقیقی خلق نشده بودند، خبرنگاری شغلی گران‌سنگ و تاثیرگذار بود.
تا همین چندی پیش ؛ خبر، منشاء تولید و  پدید آورنده آن گران‌سنگ و تاثیرگذار بود، خبری  که منتشر می‌شد با توجه به رعایت اصول و حرفه خبرنویسی و رعایت امانت‌داری و وفاداری به منبع خبر حکم حجت را داشت، خبری که از قلم یک خبرنگار تراوش می‌شد و به مخاطب می‌رسید به راحتی مورد پذیرش قرار می‌گرفت.
خبرنگاران تا چند سال پیش که حریمشان توسط خیل لشکر مجازی مورد تعدی قرار نگرفته بود برای  ورود به این عرصه آزمون‌های علمی و عملی سختی را سپری می‌کردند، کار در سازمان‌های خبری بویژه از نوع معتبر آن نیز منوط به داشتن مدرک مرتبط و یا گذراندن دوره‌های تخصصی بود، تجربه سالیان فعالیت در این عرصه عامل و اساس ارتقا و شهرت خبرنگاران بود.
اخبار زرد در قاموس خبرنگاری جایی نداشت، خبر بدون منبع و غیرمستند جایگاهی در میان اخبار انتشاری سازمان‌های معتبر خبری نداشت و صحت خبر سند لیاقت و حرفه‌ای بودن خبرنگار بود، تا همین چندی پیش خبرنگار جماعت تعدادشان بسیار اندک بود و این حرفه سخت و زیان‌آور را با مخاطرات روحی و جسمی با جان دل به پیش می‌راندند.
فضای مجازی و جادوگر کوچکی به نام موبایل اما این روزها همه چیز را به هم ریخته و در این میان بیش از همه چیز هویت خبر و خبرنگاری به شدت مورد تهدید قرار گرفته است.
مرز شایعه و خبر حقیقی به هم ریخته و نوعی آنارشیزم بر فضای رسانه‌ای حاکم شده است، در این بازار مکاره به راحتی و با هر نوع سلیقه افراد وارد صحنه شده و به تولید و ارائه انواع محصول می‌پردازند و در این میان زردی بدجوری فضای خبری  را آلوده ساخته است.
هیچ مرز و حدی برای ورود انبوه فعالان مجازی در حوزه نشر خبر وجود ندارد و انبوه اطلاعات و اخبار درست و نادرست، مستند و غیرمستند بر فضای رسانه‌ای کشور سایه افکنده است، اکنون همه خبرنگار شده‌اند و جالب اینکه تازه به دوران رسیده‌ها با دکان مجازی و اخبار زرد خود مسئولان را مورد تهدید  قرار داده و به زور برای خود نام نشانی برپا می‌کنند.
فضای مجازی و خبرنگاران مجازی با هویت‌زدایی از این شغل مقدس بدجوری به پیش می‌رانند، خبرنگاران اصیل و حرفه‌ای آرام آرام در گوشه‌ای بایکوت شده و مجازی ها با کمک سرعت و زردگرایی خود و در مواقعی پرده‌دری فضا را در اختیار خود می‌گیرند .
در این میان ارگان‌های فرهنگی و  متولیان رسانه همچنان در برابر این سیل هویت‌برانداز منفعل عمل کرده و گویا هنوز  قصدی برای ساماندهی فضای مجازی و تعیین حریم قانونی برای فعالیت خبرنگاری در این فضا ندارند.
فضا بدجوری زرد شده و هویت حرفه‌ای رسانه متعهد به شدت به مخاطره افتاده و باید جنبید که اگر دیر شود دیگر از حرفه‌ای‌گری در حوزه خبر و رسانه چیزی باقی نخواهد ماند.