1

ضرورت رسیدگی به وضعیت خبرنگاران استان اردبیل/ خبرنگاری شغل نیست، عشق است

خبرگزاری فارس- اردبیل؛ سرویس فرهنگی: در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، «محمود صارمی» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید، به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.
خبرنگار کسى است که با اتکاء به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذرانیدن دوره آموزش تخصصى و همچنین با توجه به مسؤولیت اجتماعى که این حرفه بر عهده او مى‌گذارد، وظیفه کسب، تهیه، جمع‌آورى و تنظیم اخبار و انتقال آنها را از طریق وسایل ارتباط جمعى به مخاطبان بر عهده دارد.
تنها خبرنگار است که علی‌رغم ناملایمات از نبرد در جبهه فرهنگی دست برنداشته و بی‌مهری‌های مسؤولان در وی اثر ندارد. آنان به خوبی می‌دانند این جهادگر رسانه، تنها یک رزمنده نیست بلکه کوهی استوار است که هزاران طوفان نمی‌تواند وی را از رسالتش بازدارد.
می‌نویسیم تا مردم نیز بدانند که جایگاه خبرنگار در اردبیل به معنی واقعی دیده نشده، کاش جامعه بداند که خبرنگار از آن همه شکوه و عظمتش از برخی مسؤولان تنها یک حرف به یاد دارد: « ورود خبرنگار به این جلسه ممنوع است»، کاش این دسته از مسؤولان نیز بدانند که خبرنگار رسالتش اطلاع‌رسانی است.
خبرنگاری، صرفا شغل نیست، بلکه خندیدن با دلخوشی‌های مردمی است که به آنان عشق می‌ورزیم وگریستن آرام و پنهان برای همه آلام و دردهایی است که جز اشک نمی‌توان برایشان کاری کرد.
عدم وجود امنیت شغلی برای خبرنگاران
نگاهی گذرا به قانون مطبوعات نشان می‌دهد که در این قانون ۴۸ ماده‌ای تنها ماده ۴۶ به امنیت شغلی خبرنگاران اشاره مستقیم دارد، جایی که قانون‌گذار تصریح کرده صاحب امتیاز و مدیر مسؤول موظفند کلیه کارکنان نشریه را بیمه نمایند تا در صورتی که به حکم دادگاه یا رأی هیأت نظارت یا به هر دلیل‌ دیگر نشریه تعطیل گردید، تا زمان اشتغال مجدد، طبق مقررات قانون کار، حقوق قانونی آنان پرداخت شود.
وجهه خبرنگاران واقعی از خبرنگارنماها تمایز یابد
نادر پرستار در گفتگو با خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: بعد از انقلاب در اردبیل تا مدتی کل بار خبری استان برعهده روزنامه‌های سراسری بود و نشریات محلی در عرصه خبری حضور نداشتند که رفته رفته روزنامه‌های محلی در اردبیل متولد شدند.
وی افزود: در ابتدا افراد علاقه‌مند به حوزه رسانه در اردبیل بسیار کم بود به‌طوری‌که تعداد آن ها کم‌تر از تعداد انگشتان دست بود اما با ظهور نشریات محلی جوانان برای حضور در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی راغب‌تر شدند.
این پیشکسوت رسانه استان اردبیل تصریح کرد: بعد از راه‌اندازی نمایندگ‌ خبرگزاری جمهوری اسلامی در اردبیل به مرور زمان کل خبرگزاری های رسمی کشور نیز اقدام به ایجاد نمایندگی در اردبیل کردند و بر این اساس تعداد خبرنگاران نیز در استان افزایش یافت.
وی بیان کرد: ایجاد نشریات محلی و خبرگزاری‌ها نقش بسزایی را در ارتقای تمام ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و بیان مطالبات مردم داشت و سبب شد استان اردبیل در تمام حوزه‌های ذکر شده پیشرفت کند.
افزایش بیش از حد نشریات به ضرر حوزه خبر تمام شده است
پرستار اذعان کرد: متاسفانه با گذشت زمان و با افزایش کمیت نشریات و ورود افراد غیرمتخصص به حوزه رسانه و نگاه صرفا اقتصادی کیفیت خبر در اردبیل را با چالش مواجه کرد و تاثیرگذاری مطالب و نقش مطبوعات در حوزه‌های مختلف کم‌رنگ شد.
وی تصریح کرد: با توجه به کثرت نشریات محلی در استان اردبیل بحران مدیر مسؤولی به‌وجود آمده است و خبرنگار به معنی واقعی که قادر به تولید مطلب و نوشتن باشد و وظیفه اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهد بسیار کم است.
 پیشکسوت حوزه رسانه استان اردبیل با اشاره به گسترش صفحه مجازی در کشور بیان کرد: نشریات باید پرداخت به اخبار خاص را در دستور کار قرار دهند و از تکرار اخبار و اتفاقات تکراری پرهیز کنند تا بتوانند در برابر گسترش صفحات مجازی قد علم کنند، زیرا که تکرار اخبار بی‌محتوا نمی‌تواند درمانی مفید برای مشکلات استان باشد.
آموزش خبرنگاران در دستور کار مسؤولان ذی‌ربط قرار گیرد
پیشکسوت حوزه رسانه استان اردبیل در خصوص ارتقای سواد رسانه‌ای بیان کرد: آموزش درست و اصولی خبرنگاران باید در دستور کار مسؤولان ذی‌ربط قرار گیرد و میدان عمل برای خبرنگاران جوان و علاقه‌مند مهیا شود.
وی افزود: نیاز ضروری است تا خبرنگاران واقعی از خبرنگارنماها تمایز یابد زیرا که با تحقق این موضوع اعتماد مردم را به حوزه رسانه افزایش می‌دهد و بسیاری از مشکلات خبرنگاران را حل می‌کند.
پرستار گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه رسانه عدم ساماندهی خبرنگاران است و نیاز است تا خانه مطبوعات استان به این موضوع ورود کند و برقراری و ایجاد هماهنگی با ارگان‌ها و ادارات مختلف را بهبود بخشد تا وجهه خبرنگاران واقعی برای همگان نمایان شود.
وی اظهار کرد: آرشیوهای دهه ۶۰ و ۷۰ نشان می‌دهد مطبوعات استان اردبیل در تولید محتوا سرآمد است که امیدوارم مطبوعات استان به روزهای اوج خود برگردد و تولید محتوا در دستور کار نشریات قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل؛ ساماندهی خبرنگاران و شناسایی افراد متخصص و علاقه‌مند به حوزه خبر و حل مشکل بیمه خبرنگاران توسط مسؤولین می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد و توسعه حوزه خبر داشته باشد و همچنین برخورد مناسب و ارزش‌دهی به خبرنگاران توسط مسؤولان و مدیران مختلف حداقل‌ترین خواسته این قشر است.