1

خبردار ای عزاداران حسینون یاسی باشلاندی

خبردار ای عزاداران حسینون یاسی باشلاندی
اولونسون عالمه اعلان حسینون یاسی باشلاندی
اردبیلی های عاشق از روز شهادت سفیر سالار شهیدان به استقبال ماه محرم می روند و آغاز عزای حسینی را اعلام می کنند.
امسال نیز شکوه و عظمت دسته عزاداری محله عالی قاپو در مسیر محلات شش گانه کم نظیر بود. آن همه جمعیت را کسی وادار به حضور در مسیر عزاداری نکرده بود . همه با عشق و با به تن کردن پیراهن سیاه آمده بودند تا در اعلام عزاداری و آغاز مصیبت حسین(ع) و یاران و حامیانش سهیم باشند.
مردم اردبیل عشق به حسین را با همه دنیا عوض نمی کنند. دوست داشتن حسین برای آن ها امری نهادینه شده است.
عشق صادقانه و خالصانه به سالار و سرور شهیدان کربلا می تواند خوشبختی و سعادت هر دو جهان را تضمین نماید. دلبستگی به حسین(ع) قادر است زندگی انسان ها را دچار تحولی خیره کننده نماید و آن ها را در دنیا و آخرت روسفید کند.
مردم اردبیل از همان روز اولی که چشم به جهان باز می کنند تا آخرین لحظه حیات با یاد حسین(ع) و به نام او نفس می کشند و بی دلیل نبوده و نیست که مرحوم منزوی گفته است:
آنام دیل اورگدنی گونده یا حسین دییرم
محرمی صفری اینیمه قرا گییرم
براساس یک سنت دیرینه در شب شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) دسته زنجیرزنی محله عالی قاپو به نمایندگی از همه حسینیان اردبیل به ترتیبی که از نیاکان و پدران ما به ارث رسیده است در مسیری مشخص و از پیش تعیین شده به حرکت در می آیند و امسال چه شکوهی داشت این جمع عزاداران حسینی.
چه سری در عزای حسینی نهفته است که هر سال شکوه آن نسبت به سال و سال های گذشته بیشتر و بیشتر می شود.
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست
وین چه شمعی است که جان ها همه پروانه اوست
کم کم و تا فرا رسیدن آئین طشت گذاری شهر سیاهپوش خواهد شد. پیراهن های سیاهی که بر تن همه اقشار این شهر جا خوش می کند و بیرق های سرخ و سیاهی که بر در منازل و مغازه ها برافراشته می شود همه و همه یک پیام دارند.فرا رسیدن محرم و آغاز عزاداری های دلبند زهرا(س).
و مردم اردبیل چه خوب به وظیفه عمل می نمایند وبرای خوشنودی مادری دلشکسته و داغدیده مجالس عزای مثال زدنی برگزار کرده و به این ترتیب در ایام شهادت آقا و مولایمان حسین(ع) به مادرشان زهرای اطهر(س) تسلیت می گویند.
اقامه عزای حسینی نعمت بزرگی است که خداوند بزرگ به مردم مسلمان ایران و بخصوص اردبیلی های عاشق ارزانی داشته است. امیدواریم در سایه لطف الهی، همه دوستداران حسین(ع) امسال نیز توفیق حضور در عزاداری ها و درک عاشورا را داشته باشند. انشااله.