1

مبارزه با فساد و اعتماد مردم به قوه قضاییه

اقدامات قوه قضاییه در برخورد با عوامل فساد و بررسی عملکرد مدیران اجرایی با استقبال خوب مردم در سطح کشور مواجه شده است.

مردم امیدوارند که این بار مبارزه با کسانی که به صراحت نسبت به آرمان های انقلاب خیانت کرده و با زراندوزی از راه ناصواب تیشه به ریشه ملت بزرگوار ایران اسلامی زده اند نتیجه ای مثبت به دنبال داشته باشد.

هر وقت خبری در ارتباط با دستگیری متهمی در عرصه فساد منتشر می شود موج رضایت را می توان در چهره تک تک مردم دلاور ایران مشاهده کرد.

هر کسی که متهم به فساد اداری و مالی باشد شکی نیست که باید محاکمه شود. وظیفه دستگاه های نظارتی مگر چیزی غیر از شناسایی خائنین و عاملین فساد و تشکیل دادگاه صالحه است؟

مردم در ماه های اخیر به طرق مختلف نشان داده اند که حامی و پشتیبان دستگاه های نظارتی و قوه قضاییه در بررسی بحث مهم و قابل توجهی به نام فساد می باشند. در این میان موضعگیری برخی از دولتمردان و نگرانی آن ها از بابت ورود دستگاه قضا به بررسی عملکرد مدیران اجرایی و اظهار نظر های مختلف می تواند جای تعجب داشته باشد.

وظیفه همه افراد در هر پست و مقام و موقعیتی حمایت از مبارزه با فساد و برخورد قاطع و سخت گیرانه با عوامل ناامنی اقتصادی می باشد. برای مردم فرقی نمی کند که متهم در مورد فساد چه کسی بوده و به چه فردی وابسته باشد. اکثریت مطلق جامعه خواستار اجرای عدالت و جلوگیری از تضییع بیت المال و ممانعت از یکه تازی اندک افراد در فضای ناسالم اقتصادی هستند. آیا عمل کردن به خواسته مردم کار مثبتی است یا نه و برخورد با سوء استفاده کنندگان از موقعیت و اعتماد، کار غیر قانونی و نامناسبی است؟

در ماه های اخیر برخی از دولتمردان در ارتباط با چگونگی مبارزه با فساد سخن گفته اند و دکتر روحانی رئیس جمهور نیز در جشنواره شهید رجایی به مواردی اشاره نموده است.

روحانی در جلسه یاد شده گفت: رانت چگونه ایجاد می شود؟ شما فکر می کنید با دادگاه و دستگاه قضایی فساد از بین می رود؟ هر کسی که این فکر را می کند اشتباه کرده است. دستگاه قضایی آخرین مرحله است. البته اگر کسی تخلف کرده است باید محاکمه شود اما در مرحله آخر. با بگیر و ببند و دادگاه ، فساد برطرف نمی شود.

اگر بازداشت متهمان و برپایی دادگاه در مبارزه با فساد و ریشه کن کردن و یا کاستن از گسترش آن مؤثر نباشد پس چه چیزی می تواند در این ارتباط نقش تعیین کننده داشته باشد؟

دولت و دستگاه های اجرایی برای این که قطار فساد به ایستگاه پایانی نرسد چه اقداماتی انجام داده اند؟ چرا این اقدامات مؤثر واقع نشده اند؟ وقتی هر روز بحث جدیدی در فساد مطرح می شود و زوایای تازه ای از این موضوع خود را نشان می دهد آیا نباید دستگاه های نظارتی و قوه قضائیه وارد عمل شوند و به وظیفه ذاتی و قانونی عمل نمایند؟