1

برگزاری مراسم طشت گذاری ماه محرم در اردبیل

مردم حسینی و ولایتمدار اردبیل با برگزاری مراسم طشت گذاری به استقبال ماه محرم رفتند و عزاداری های سالار و سرور شهیدان را در منطقه آغاز کردند.
از 27 ذیحجه و آغاز مراسم طشت گذاری شهر سیاهپوش می شود و بیرق های سرخ و سیاه در همه گذرگاه ها و خیابان های اردبیل نصب می شود و با پارچه های سیاه سر در منازل ، مغازه ها و مساجد حال و هوای دیگری در شهر حاکم می شود.
مراسم طشت گذاری بر اساس یک سنت دیرینه از 27 ذیحجه تا اول ماه محرم در مساجد اردبیل با نظم و ترتیب خاصی برگزار می شود. در اولین روز از این مراسم و در مسجد جامع، حسینیان اردبیل پذیرای میهمانان زیادی از نقاط مختلف کشور می شوند.
در مراسم طشت گذاری بعد از برگزاری آئین دستجات عزاداری هر محله و در انتهای مراسم که معمولا نزدیک به اذان مغرب است طشت هایی از جنس برنز و مس که به شکل دایره است و در روی دوش ریش سفیدان حمل می شود، وارد مسجد شده و در حالی که حاضران در مسجد به احترام طشت ها  به پا می خیزند و در جلو آن ها دسته سینه زنی با شعار “الدخیل یا ابالفضل” سینه می زنند  بعد از دور زدن مسجد، در محل مخصوص قرار می گیرند و بلافاصله از آب پر می شوند و دعای مخصوص خوانده می شود . حاضران در مسجد از آب طشت ها به عنوان تبرک استفاده می کنند. 
مراسم طشت گذاری بر اساس اسناد موجود از دوران صفویه در اردبیل برگزار می شود و قدمتی چندین ساله دارد. در سال های اخیر برگزاری این مراسم در سایر نقاط آذربایجان و حتی کشور نیز مورد توجه قرار گرفته و هم زمان با اردبیل در سایر نقاط  نیز نسبت به برپایی این مراسم اقدام می کنند.
مراسم طشت گذاری اردبیل با توجه به نفوذ اجتماعی و فرهنگی آن از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی به عنوان اثر معنوی ملی به ثبت رسمی رسیده است.