1

هیأت مکتب الشهدا آمیخته ای از شور و شعور حسینی

اردبیل را شهر حسینی نامیده اند. بچه های اردبیل تا زبان باز می کنند و حرف زدن آغاز می کنند یا حسین از اولین کلماتی است که یاد می گیرند و ذکرش می کنند. در اردبیل همه عاشق حسین(ع) هستند و او را مولا و سرور خود می دانند و خدمت در آستانش را افتخاری بس بزرگ قلمداد می نمایند.
اینجا در طول سال عزاداری های سالار و سرورشهیدان استمرار پیدا می کند و عزاداری های ماه محرم با جلسات هفتگی هیأت های حسینی به عزاداری های محرم سال بعد پیوند زده می شود.
در اردبیل و در دهه اول ماه محرم وقتی اسم حسین در میان باشد همه آستین همت بالا می زنند و در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا بر عظمت عزای حسینی بیفزایند و برنامه های پربار و تأثیرگذار به مورد اجرا بگذارند. در اردبیل برای مردم همیشه در صحنه و حسینی آن، مهم ترین بحث برافراشته شدن لوای سید و سالار شهیدان و عظمت روزافزون مجالس عزاداری می باشد.
و چنین است که اینجا یعنی اردبیل را پایتخت حسینیت نامیده اند و محرم اش با حال و هوای خاص مقصد دوستداران ارباب در دهه اول ماه محرم محسوب می شود.
سنت عزادری اردبیل و تقسیم بندی شهر به شش محله بزرگ و ترتیب عزاداری آن ها در سطح شهر و بازار سرپوشیده در نوع خود بی نظیر است. تعصب مثال زدنی مردم برای حفظ سنت ها بدان حد است که علی رغم گذشت ده ها سال ، مردم همچنان به آدابی که از طرف نیاکان شان بنا نهاده شده پایبند هستند.
در کنار فعالیت دسته های عزاداری محلات مختلف شهر ، در سال های اخیر در سایه همت جوانان متعهد و دوستداران اهل بیت(ع) هیأت هایی فعال شده اند که مراسم عزاداری آن ها با رعایت برخی از آداب ضروری حال و هوای خاصی پیدا کرده و جوانان بیشتری از علاقه مندان به اهل بیت(ع) را جذب کرده اند.
یکی از هیأت های فعال در اردبیل هیأت مکتب الشهدا می باشد. مجالس عزاداری این هیأت که اکثریت اعضای آن را جوانان پاک سرشت، مؤمن و عاشق نظام و انقلاب تشکیل می دهند صفای دیگری دارد. حضور پرشور جوانان و رعایت اصول اولیه شرکت در مجالس عزاداری به نقاط قوت آن تبدیل شده و چنین است که فضای معنوی مجالس عزای آن هر روز توسعه پیدا می کند و در جذب هرچه بیشتر جوانان لایق و حسینی موفق عمل می نماید.
می گویند مجالسی که به نام اهل بیت(ع) برگزار می شود محل تشرف ولی اله الاعظم آقا امام زمان(ع) می باشد پس در چنین محافلی باید گستردگی ادب و اخلاق و رعایت حرمت و عزت در صف اول اقدامات باشد . مشاهده مجالس عزای هیأت مکتب الشهدا اثبات می کند که اعضا و خدمتگزارانش در تحقق این هدف بزرگ هیأت های مذعبی قدم های مؤثری برداشته اند.
معرفت و بصیرت از آداب اصلی و اساسی مجالس عزای حسین(ع) است . معرفت و بصیرت یعنی این که وقتی کسی با نمره ده به مجلس وارد شود نمره اش به هنگام خروج  به یازده برسد. یعنی این که شرکت کنندگان در یک مجلس عزا حتما باید به داشته های خود اضافه کنند و این امر ممکن نمی شود مگر این که گردانندگان هیأت ها به محتوی مجالس توجه نمایند.
در هیأت مکتب الشهدا و در دهه اول ماه محرم برنامه عزاداری با تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید آغاز می شود. یکی از روحانیون به سخنرانی می پردازد و در ادامه زیارت عاشورا قرائت می شود. سینه زنی بخش پایانی مراسم هر شب را تشکیل می دهد.
با این برنامه و اجرای اصولی و کامل آن همه شب مسلما بر اندوخته ها و آگاهی های جوانان حاضر در مجلس افزوده می شود و به این ترتیب یکی از مهم ترین آداب مجالس عزاداری حسین(ع) تحقق پیدا می کند.
عشق آفرینی یکی دیگر از آداب مجالس عزا می باشد. مطالبی که در چنین مجالسی گفته می شود باید بتواند عشق مردم به امام حسین(ع) را زیاد بکند. هیأت مکتب الشهدا با عملکردی که دارد و با ادامه موفقیت ها در راهی که انتخاب کرده نشان می دهد با گفته ها و سخنرانی ها و برنامه ریزی ها در رسیدن به هدفی بزرگ چون بالا بردن عشق مردم به ارباب کارنامه ای قابل قبول دارد.
بدون شک یک بار حضور در مراسم مکتب الشهدا می تواند دلایل مستند و قوی برای ادعاهای بالا را در اختیار قرار بدهد. جوانان ما در مقطع کنونی برای مصون ماندن از آسیب های احتمالی ناشی از برنامه ریزی های دشمنان به هدایت صحیح نیازمند می باشند. هیأت هایی چون مکتب الشهدا قادرند در تأمین نیازهای روحی و روانی و ابزار لازم برای پرورش استعدادها و دوری آن ها از دام دشمنان قسم خورده انقلاب نقش مؤثر و تعیین کننده ای داشته باشند.
برای همه گردانندگان مکتب سیدالشهدا و اعضای جوان، مخلص و عاشق آن از درگاه احدیت توفیق هرچه بیشتر در خدمت به مکتب پربار سالار و سرور شهیدان را آرزو می کنیم.