1

مرور درس عاشقانه زیستن در مراسم شام غریبان هیأت مکتب الشهدا

سالار و سرور شهیدان آقا حسین بن علی(ع) با برافراشتن پرچم حماسه کربلا و عاشورا مدرسه ای را بنا نهاد تا مردمان در آن به نیکوترین و والاترین تربیت نبوی دست پیدا کنند.
حسین(ع) در آغاز نهضت و به هنگام حرکت از مدینه به سوی مکه در وصیت نامه اش نوشت “من می خواهم به خوبی ها سفارش و از زشتی ها جلوگیری کنم و به سیره جدم محمد (ص) و سیره پدرم علی بن ابی طالب(ع) رفتار نمایم” و حسین (ع) با بنیان گذاشتن چنین مدرسه ای اسلام را زنده کرد.
عاشقان حسین (ع) و کسانی که در اندیشه پیروی از آن بزرگوار هستند باید در مدرسه حسینی، روح شان اوج بگیرد و انقلاب کربلایی در درونشان رخ بدهد. آن هایی که عاشق اهل بیت(ع) هستند باید از مسیر منطق و معرفت پا به عرصه احساسات ناب و خواسته های اصیل بگذارند تا حسینی بشوند.
در عزاداری های محرم و در اشک ریختن ها و سیه زدن ها باید از شور به شعور رسید. شور حسینی اعجاز می آفریند و زمانی که احساس و تفکر دو بال شعور و معرفت آدمی شوند روح را تا عرش بالا می برند.
دل واله نهضت حسین(ع) است
جان محو تماشای حسین (ع) است
دل های همه خداپرستان
کانون محبت حسین(ص) است
مجالس عزاداری اگر با غنای محتوایی آمیخته شود و برنامه هایی بر پایه حریت و آزادگی که از ضروری ترین اساس مدرسه حسینی است به مورد اجرا گذاشته شود بهترین زمینه برای سیر آدمی به سوی کمالات را فراهم می کند.
در مجالسی که جوانان با شور وشوق حضور می یابند باید پیام های مهم عاشورا تبیین گردد و بیشتر درس های نهفته در مکتب عاشورا مورد توجه قرار گیرد.
اخلاص، صداقت، یکرنگی و یکپارچگی عزاداران حسینی در اردبیل مثال زدنی است و توجه عزاداران به حفظ سنت ها و با ممانعت از هرگونه آسیب برای رونق بخشیدن به مراسم مختلف از ویژگی های مهم دستجات عزاداری به شمار می رود.
در استان ما عزاداری برای سرور و سالار شهیدان با جسم و جان و روح وروان مردم پیوندی عاطفی، عمیق و جداناشدنی ایجاد کرده و به این علت است که در این منطقه مراسم دهه اول ماه محرم هر سال باشکوهتر از سال های قبل برگزار می شود.
در کنار عزاداری محلات مختلف، فعالیت برخی از هیأت ها در دهه اول ماه محرم نیز چشمگیر است. هیأت مکتب الشهدا با حضور جوانان ولایی و حسینی و با برنامه های متنوعی که اجرا می کند امید است بتواند با الهام از مدرسه حسینی سهمی هرچند ناچیز در تربیت و پرورش آینده سازان ایران اسلامی داشته باشد.
مراسم شام غریبان هیأت مکتب الشهدای اردبیل امسال با حضور دو نفر از پیرغلامان حسینی و از مداحان خوشنام و قابل احترام حال و هوای دیگری داشت.
جوانان مکتب در کنار بزرگان در شبی که سخت تر از آن را نمی توان در تاریخ پیدا کرد به خوبی با بازماندگان حادثه کربلا همنوائی کردند.
جوانان هیأت مراسم شام غریبان که یادآور آوارگی اهل بیت امام حسین(ع) و اسیران و کودکان بازمانده از واقعه کربلاست را با ناله ها و گریه ها و سوز و گدازشان برپا نمودند و در عزای شهادت مظلومانه شهدای کربلا اشک ماتم و عزا از دیده ها جاری کردند.
قدر این جوانان را باید دانست. جوانان با چشمانی اشکبار و با نوای حسینیم وای حسینیم وای و در حال قیام از حاج رحیم حیدری و حاج قدرت جوادی استقبال کردند و نشان دادند که تا چه اندازه به کسانی که در به اهتزار درآوردن پرچم عزای حسینی در منطقه نقش دارند، اهمیت قائل بوده وحفظ حرمت شان را واجب و لازم می دانند.
و دو پیر غلام چقدر زیبا اهمیت بودن در کنار جوانان متعهد و عاشق را دریافتند و با نوحه سرائی و قرائت اشعاری ناب از شعرای نامی بر شکوه و عظمت مجلس افزودند.
دو پیر غلام حسینی چنان با تسلط مرثیه سرایی کردند که اگر تا صبح مجلس را ادمه می دادند از همراهی جوانان و شوق آن ها برای گریه بر حسین و یارانش بالاترین لذات روحی و معنوی را می بردند.
حاج قدرت جوادی مداح پیشکسوت و پدر دو شهید گرانقدر، اشعار زیبایی از ساتید مرحوم منزوی، مرحوم مضطر و مرحوم حسان قرائت کرد و تحسین جوانان را برانگیخت.
حاج رحیم حیدری زمانی که با صدای دلنشین از تاج الشعرا مرحوم یحیوی خواند:
قاب قوسیندن اولکه چخوب اسری گیجه سی
ساربان کسدی اونون مثلنی دعوا گیجه سی
مجلس را حالتی دیگر بخشید.
مرحوم یحیوی در وصف حماسی صحنه های کربلا تبحر حاصی داشته است. آن مرحوم در به تصویر کشیدن واقعه کربلا و سرودن اشعار حماسی تا به آن حد بوده که او را فردوسی زمان لقب داده اند.
و ادامه داد:
آرترور واهمه نی عربده نهر فرات
مله شور وحشی نیستاندان اوجالمش نعمات
توکولوب یرده پاریلدار او سنق اسلحه جات
سوورور تپراقی یل یای گونی گرما گیجه سی
و ببینید که آمدن ساربان به قتلگاه را با چه مهارتی بیان می کند:
او هیاهوی خطرگه ده باخ اول سنگدله
هرچه آختاردی سالا بیلمدی بیر غارت اله
علی اوغلی منی مأیوس دیدی ایتمه بیله
گلمشم قسمت آلام منده بو اضحی گیجه سی
بولدی وار محضر شهده اونا سهمیه نهان
تحفۀ بانوی سلطان عجم دانه نشان
ایلدی اول بدوی فکر خیانت او زمان
شاه اونا مانع اولوب محنت عظمی گیجه سی
داد او غدار حسین اللرینی قطع ایلدی
تازه دن اول یارالی پیکری قانه بله دی
گوردی بر ناله گلور وا ولدی وا ولدی
بو گیجه اولدی سنیچون گنه دنیا گیجه سی
و مجلس عزای باشکوهی که با شور وشعور حسینی همراهی می کرد به پایان رسید تا گردانندگانش برای افزودن بر غنای مراسم بیشتر و بیشتر مصمم شوند. التماس دعا.