1

بیانیه انجمن دیده‌بان طبیعت اردبیل در رابطه با طرح “پاکبانان محرم

انجمن دیده بان طبیعت اردبیل بیانیه ای در ارتباط با طرح پاکبانان محرم منتشر و به مراحل تشکیل و پاگیری آن اشاره کرد.قضاوت در مورد چگونگی اجرای طرح در محرم سال جاری با خوانندگان عزیز خواهد بود
متن بیاتیه بل شرح زیر است:
یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلى یَوْمِ الْقِیامَهِ
نظر به حواشی صورت گرفته در رابطه با طرح “پاکبانان محرم اردبیل” و اجرای آن به صورت همزمان و جداگانه توسط انجمن دیده‌بان طبیعت اردبیل و شهرداری جهت تنویر افکار عمومی و پاسخ به ابهاماتی که در این رابطه وجود دارد نکاتی را به استحضار می‌رساند:
۱. انجمن دیده‌بان، سازمانی غیردولتی، غیر‌سیاسی و غیرانتفاعی است که از بدو تاسیس در سال ۱۳۹۴ به اجرای طرح‌های زیست‌محیطی و فعالیت‌های مدنی عام‌المنفعه اشتغال دارد. طرح پاکبان محرم، یکی از ده‌ها طرح اجرا شده توسط این انجمن است که در سال‌های اخیر، به همت جوانان عاشورایی پایتخت حسینیت ایران در حاشیه مراسم باشکوه محرم اجرا و در سایه توجهات حضرت حق، با اقبال و استقبالی ملی مواجه شده است.
۲. اجرای این برنامه در محرم امسال اما با حواشی پدید آمده پیرامون حق مالکیت طرح و ورود نهادهای شبه دولتی برای بهره‌مندی از ثمرات درختی که حاصل سال‌ها تلاش مردم و جوانان این خطه بود، در هاله‌ای از غبار سیاست و مصادره و فرصت‌طلبی، خدشه‌دار شد. این چند سطر، شاید تلاشی برای ابهام‌زدایی از این ماجرا باشد یا به نظر برسد، اما در واقع گلایه‌نامه‌ای است که به امید زدودن غبار خستگی و بهت جوانان پای کار و پاک‌ دل مجری این برنامه نوشته می‌شود. همان‌ها که امسال هم مثل همه این چند سالی که از آغاز طرح پاکبان می‌گذرد آمدند، لباس سبز خادمی آقا را پوشیدند، شهر را پاک کردند و رفتند. این‌بار هم با لبخندی روی لب اما علاوه بر آن، بهتی در دل که نشان از بی‌اعتنایی همراه با بی‌خبری از بازیچه‌های چرخ بازیگر سیاست داشت.
۳. حضرت آیت‌الله عاملی امام جمعه گرانقدر اردبیل در جلسه‌ای ایده اجرای طرح پاکبانان محرم اردبیل را با شهردار اردبیل که در آن زمان چند ماه از انتخابش به این سمت می‌گذشت مطرح می‌نمایند. همزمان درخواست برگزاری طرح توسط انجمن به استانداری ارائه شده بود. با تماس معاون فرهنگی وقت شهرداری با مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری جهت طرح موضوع و جلب همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد این دو مجموعه یعنی شهرداری اردبیل و انجمن دیده‌بان به هم معرفی می‌شوند.
۴. این طرح در یکم آبان سال نود و چهار، همزمان با تاسوعای حسینی متولد شد و هماهنگی اجرای آن طی یک جلسه یک ساعته با حضور آقایان کیومرث اوچی و صادق پناهی صورت گرفت. چند روز مانده به اجرا روابط عمومی شهرداری در جریان قرار گرفت و برای پشتیبانی مسئول شد.
۵. بسیاری از اشخاص و مجموعه‌های دیگر طی پنج سال اخیر در اجرای طرح مشارکت داشته‌اند که به جهت تعدد آنها از ذکر اسامی اجتناب می‌شود.
۶. در همان سال انجمن از شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل به جهت اجرای طرح لوح سپاس دریافت کرد و این رویداد انعکاس کشوری در برنامه‌های تلوزیونی پر مخاطب داشت که از آن جمله می توان به برنامه میلیونی پایش اشاره کرد.
۷. از سال سوم با حذف معاونت فرهنگی از چارت شهرداری، روابط عمومی که پیشتر نقش پشتیبانی را در طرح ایفا می‌کرد به عنوان جایگزین، نقش مستقیم اجرا را از طرف شهرداری عهده‌دار شد که در آن زمان مسئولیت آن با جناب آقای نادر جلیلی بود.
۸. مشکلات ایجاد شده پیرامون مالکیت معنوی طرح از سال چهارم و با تغییر روابط عمومی شهرداری نقش جدی به خود گرفت چرا که آنان باور داشتند شهرداری که هزینه اجرای طرح را تامین می‌کند نیازی به جلب مشارکت دیگران را ندارد.
۹. امسال در پنجمین سال اجرا هیچ جلسه هماهنگی برگزار نشد و شهرداری اردبیل راسا و بدون اطلاع انجمن فراخوان خود را منتشر نمود.
۱۰. به جهت پاسداشت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و دفاع از شان آنان انجمن رویکرد خود را پاکبانی اندیشه قرار داد و تصمیم گرفت نشان دهد که سازمان‌های مردم نهاد دارای قدرت کافی برای اجرای مستقل برنامه‌های خود هستند و نیازی به مجموعه‌هایی چون شهرداری ندارند.
۱۱. با اخذ مجوز از شورای محترم تامین طبق سنوات گذشته توسط انجمن ثبت‌نام صرفا با ارسال پیامک به شماره رسمی انجمن آغاز شد و با عنایت و توجهات حضرت حق تعداد داوطلبان شرکت کننده در تصاویر ثبت و منعکس شده قابل ارزیابی است.
۱۲. در مقابل شهرداری اردبیل غرفه‌ ثبت‌نام خود را در پیاده‌راه عالی‌قاپو دایر کرد. با استفاده از آرشیو سال گذشته اعضای انجمن تبلیغات گسترده تلوزیونی با نام شهرداری پخش شد. بنرهای فراخوان در سطح شهر نصب گردید. نا‌امید کننده‌تر از همه اینها تلاش همه جانبه برای منصرف نمودن شهروندان برای همکاری با انجمن بود که از طریق کانال‌های تلگرامی وابسته به جدیت دنبال شد.
۱۳. تنها هزینه صورت گرفته صرفا برای تهیه کاور انجام یافت چرا که اعضای انجمن توسط ایستگاه‌های صلواتی سطح شهر پذیرایی شدند. غرفه‌ و بنری در سطح شهر مستقر نشد. کیسه‌های زباله توسط خیرین تامین شد. انعکاس اخبار توسط اعضا و نیز وجهه ملی انجمن انجام یافت و همه چیز با اوج قناعت و طبق روال اسلامی محقق شد.
۱۴. شهرداری اردبیل که با وجود وعده بیمه و ناهار، ثبت‌نامی کمتر از انجمن با یک خط سیمکارت داشت نیروهای خدماتی خود را با کاور سبز به میدان آورد و از اعداد یک‌هزار در مصاحبه‌ها استفاده کرد که به نوعی خط بطلان بر فعالیت داوطلبانه بود.
۱۵. به صراحت اذعان می‌دارد با توجه به انتشار تصاویر کاورهای رها شده در سطح شهر و بسیاری حواشی دیگر که به احترام ماه محرم از ذکر آنها معذوریم مسئولیت افرادی که با کاورهای شهرداری در شهر حضور یافتند بر عهده انجمن نیست.
۱۶. پیام واضح شهرداری اردبیل به جامعه این بود که من شریک قابل اعتمادی نیستم و بهتر است هیچ شخص، مجموعه یا سمنی طرح مشترکی را با من اجرا نکند چرا که روزی آن را به نام خود مصادره خواهم کرد.
۱۷. انجمن دست تمامی کسانی را که خالصانه و آگاهانه برای پیشرفت کهن شهر اردبیل تلاش می‌کنند می‌فشارد، برای تمامی افرادی که نا‌آگاهانه مانع فعالیت کنشگران راستین قرار گرفته‌اند بیداری آرزو می‌کند و برای آنانی که عمدا سد راه حقیقت شده‌اند طلب بخشش می‌نماید.
۱۸. همچنین اذعان می‌دارد در رابطه با ایجاد کانال‌های ناشناس که نسبت به تخریب سازمان‌یافته برگزارکنندگان اقدام نموده بودند حق پیگیری قضایی را برای خود محفوظ می‌داند.
۱۹. انجمن امیدوار است مجموعه شهرداری و شهردار محترم در کنار رقابت با یک سازمان مردم نهاد برای بهبود وضعیت محل دپوی زباله، به روز و استانداردسازی سیستم جمع‌ آوری پسماند و بهبود وضعیت معیشت رفتگران محترم نیز وقت و هزینه بگذارند.
۲۰. در انتها از حمایت‌های معنوی حضرت آیت‌الله دکتر سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم اردبیل، شورای محترم تامین استان و شهرستان اردبیل، فرماندار محترم، مدیرکل محترم دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل محترم ورزش و جوانان، مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست محترم دانشگاه محقق اردبیلی و معاونت محترم امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کمال قدردانی را می‌نماید. همچنین دست تمامی زحمت‌کشان اصلی طرح یعنی هشتصد و سیزده ثبت نام کننده امسال و همچنین هزاران شهروندی که طی چهار سال اخیر برای ارتقا مدنیت دارالاشاد اردبیل تلاش کرده‌اند و نیز تمامی عزیزانی که در شکل گیری این جنبش زیست‌محیطی از دیار شیخ صفی الدین اردبیلی سهم داشته‌اند به گرمی می‌فشارد‌.