1

فضول باشی و آفتابه و لگن

مدت ها بود که از توفیق زیارت و هم نشینی فضول باشی محروم بودم. خبری از وی نبود. فکر می کردم که یا تطمیع شده و یا از ترس، زبانش بند آمده است. هر چه بیشتر سراغش را می گرفتم کمتر نشانی از او به دست می آوردم.
اما چند روز پیش به طور اتفاقی به هم رسیدیم. .خواست که میدان را خالی کند ولی چون چاره ای ندید برای لحظات کوتاهی توقف کرد و بدون مقدمه گفت: نتایج نمایندگان فوتبالِ موفق و سربلند استان را در رقابت های لیگ دسته سه پیگیری می کنی؟
گفتم: می خواهی چه بگویی؟ انتظار داری که این تیم ها شق القمر بکنند و پیروزی را پشتِ پیروزی در کارنامه شان به ثبت برسانند؟
گفت : تو هم راست می گویی. اما من حرفم این است آماری که در زمان حرف زدن از فوتبال و موفقیت هایش ارائه می شود با نتایجی که تیم های آن به دست می آورند زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد.
گفتم: تو اشتباه می کنی، قدرت درک تو  از اتفاقات روی داده در فوتبال پائین است. وقتی می گویند فوتبال به توسعه پایدار رسیده است باید بپذیری. تو چه می فهمی که توسعه پایدار فوتبال یعنی چه؟ مگر دانش تو در آن حدی است که بتوانی در مورد ویژگی های فوتبال اردبیل اظهار نظر بکنی؟ مهم نیست که در لیگ های سطح بالا تیم داشته باشیم، اهمیت ندارد که زیر ساخت های قوی داشته باشیم، مهم این است که من باشم، من حکم بگیرم و پست های از دست رفته ام را به دست آورم.
گفت: حالا باید من به تو بگویم که یواش تا من هم بتوانم با تو همقدم بشوم. یعنی  معتقدی وقتی تو در تشکیلات فوتبال باشی همه چیز حل است و فوتبال مشکلی ندارد؟
گفتم: بدان و آگاه باش، فوتبال ما هیچ ایرادی ندارد. شکر ، همه چیز در جای خودش است. آن هایی که شعار مبارزه برای فوتبال را می دادند تا به حکمی می رسند همه چیز را فراموش شده تلقی می کنند. آن ها حتما بهتر می دانند، کارشاس هستند و آگاه به امور ، وقتی می گویند همه چیز خوب است یعنی خوب است. وقتی بگویند که نخبگان مهر شش گل نخورده است و با هفت گل پیروز شده باید بگویی درسته و وقتی بگویند شاهین کوثر دو بر یک مغلوب نشده بلکه سه بر یک پیروز شده باید سر تعظیم فرود آوری و باید هر آماری که دادند و به هر موفقیتی که اشاره کردند بپذیری و حق سخن گفتن اضافی را نداشته باشی.
فضول باشی که از تعجب کم مانده بود چشم هایش از حدقه بزند بیرون گفت: تو هم راست می گویی فوتبال ما در موقعیتی قرار دارد که باید بگوییم آفتابه و لگن هفت دست ، شام و نهار هیچی. همه چیز بر وفق مراد است و فوتبال ما روزهای افتابی را پشت سر می گذارد همین کافی است پیروزی و سربلندی در میادین کیلوش چند؟