1

برای راه‌اندای تله‌سیژ خلخال ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه‎گذاری می‌شود

مشاور طرح تله‌سیز تفرجگاه اندبیل خلخال گفت: برای راه‌اندازی تجهیزات تله‌سیژ این منطقه ۶۰۰ میلیارد ریال از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی هزینه خواهد شد.
علی شکرابی در جریان بازدید استاندار اردبیل از تفرجگاه اندبیل خلخال  افزود: در صورت فراهم شدن نیازهای پروژه از جمله تجهیزات پروژه راه‌اندازی تله‌سیژ تفرجگاه اندبیل بین ۱۶ تا ۱۸ ماه زمان خواهد برد.
وی بیان کرد: پیش از این در سال ۸۷ طرح راه‌اندازی تجهیزات تله‌کابین اندبیل توسط شرکت مشاوره طرح‌های تله سیژ وتله‌کابین کشور مطالعه و قرار بود این پروژه توسط شهرداری خلخال اجرا شود اما این مهم عملیاتی نشد.
او اظهار کرد:در سال ۹۷ به درخواست استاندار اردبیل دوباره  طرح راه‌اندازی تله‌سیژ در این تفرجگاه ازسوی این شرکت آغاز و طرح مطالعه شده در اختیار سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرار گرفت.
وی  گفت: در حال حاضر بخشی از ماشین‌آلات از اتریش خریداری و به داخل کشور حمل شده،کار مشاوره طرح انجام یافته و با توجه به استعداد برفی منطقه در صورت بارش ۳۰ تا ۴۰ سامتیمتر برف در این منطقه می‌توان از پیست اسکی اندبیل به عنوان یک پیست مناسب برای برگزاری تمرینات و مسابقات اسکی بصورت استاندارد استفاده کرد.
شکرابی با بیان اینکه طول مسی تله سیژ اندبیل هزار و ۶۰۰ متر و بالابرهای آن چهار نفره طراحی شده است، اظهار کرد: در صورت راه اندازی این تجهیزات تله سیژ اندبیل به عنوان دومین تله سیز استان اردبیل خواهد بود که می‌تواند با دو هدف گردشگری و ورزشی در زمستان و تابستان مورد استفاده  شهروندان و گردشگران قرار گیرد.
وی افزود: در حال حاضر ۴۷ خط تله‌سیژ و تله‌کابین با اهداف گردشگری تابستانی و زمستانی در مناطق مختلف کشور از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کنند.
وی از فعالیت ۱۱ خط تله‌سیژ در تهران ، ۲ خط در همدان ،یک خط در اصفهان ،یک خط در آلوارس سرعین اردبیل ، یک خط در شیراز ، یک خط در شهمیرزاد سمنان و یک خط در قزوین به عنوان خطوط فعال در کشور یاد کرد و گفت: با نصب و راه‌اندازی چند خطوط جدید از جمله خط تله‌سیژ تفرجگاه اندبیل تعداد تله‌سیژهای کشور از ۱۷ مورد به ۲۲ خط خواهد رسید.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۶ خط تله‌کابین در تهران ، ۲ خط در نمک آبرود چالوس ، یک خط در لاهیجان ، یک خط در همدان ، یک خط در شیراز و یک خط در اصفهان فعال بوده و خطوط در حال نصب و راه‌اندازی تله‌کابین‌های کرمان ،لنگرود و کیش بزودی به جمع خطوط فعال اضافه خواهند شد.
او با بیان اینکه راه‌اندازی خطوط تله‌سیژ و تله‌کابین در مناطق مختلف کشور بر اساس نیازهای گردشگری و نوع و نحوه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت می گیرد، به هزینه‌های بسیار بالای خرید تجهیزات این امکانات تفریحی از کشورهای خارجی و مشکلات مربوط به اعمال تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی راه‌اندازی خطوط تله‌سیژ متوسط نیازمند ۶۰۰ میلیارد ریال و تله کابین ۹۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.