1

اردبیل یکی از ۱۰ استان برتر کشوری در اجرای سامانه نوین آبیاری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: اردبیل جزو ۱۰ استان برتر کشوری در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار محسوب می‌شود به طوری که در یکسال گذشته عملیات مربوط به اجرای شبکه‌های آبیاری فرعی در سطح بیش از ۲۱ هزار هکتار با موفقیت، شتاب و دقت اجرا شده و هم اکنون نیز آماده بهره‌برداری است.

خلیل نیکشاد در آیین معارفه مدیر جدید آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: علاوه بر این هم اکنون افزون عملیات اجرایی شبکه‌های آبیاری فرعی در سطح ۲۳ هزار هکتار نیز در دست اجراست.

وی با تاکید بر ادامه برنامه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار در استان بیان کرد: بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی مستعد در نقاط مختلف استان با شرایط آب و هوایی مختلف شناسایی شده است که به زودی برای مطالعات تکمیلی اجرای سامانه‌ نوین آبیاری در اختیار مشاوران قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، در این آیین ضمن قدردانی از خدمات کریم فکور، شهروز ملاطفی نیا به عنوان سرپرست مدیریت آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل منصوب شد.

امسال در ارزیابی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و با صعود ۲۰ پله‌ای از رتبه ۲۹ به رتبه ۹ کشوری ارتقاء یافته است.

مهمترین طرح آب و خاک و شبکه آبیاری تحت فشار در سطح استان در منطقه مغان و در قالب طرح پایاب سد خداآفرین و به مساحت ۳۵ هزار هکتار در دست اجراست.

هم اکنون ۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی برای اجرای شبکه آبیاری در سطح استان اردبیل در دست مطالعه قرار دارد.

در ۴۰ سال گذشته در ۱۱۳ هزار و ۷۶۸ هکتار از ۲۵۰ هزار هکتار اراضی آبی استان اردبیل شبکه فرعی آبیاری احداث شده که این شبکه‌ها سالانه از هدر رفت ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی در داخل مزارع و در مسیر انتقال جلوگیری می‌کنند.

استان اردبیل با سه دشت مهم اردبیل، مشگین‌شهر و مغان، دارای ۷۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۲۲۵ هزار هکتار آن اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی می‌باشد.

این استان ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، دامی و باغی تولید می‌کند و در تولید ۱۲ محصول حایز رتبه اول تا هشتم کشوری است.

محصولات کشاورزی تولیدی استان اردبیل حدود چهار درصد مجموع تولیدات کشاورزی ایران بوده و بیش از ۲۹ درصد از تولید ناخالص استان متعلق به بخش کشاورزی این استان است.

هم اکنون ۱۲۰ هزار نفر در بخش کشاورزی استان اردبیل مشغول به کار هستند و بر اساس آمار، ۳۳ درصد از مجموع افراد شاغل استان در بخش کشاورزی در امر تولید انواع محصولات مشارکت دارند