1

مطبوعات و افکار عمومی

مطبوعات رکن شاخصی در جهت دهی به افکار عمومی محسوب می شود. این روزها چه بلایی بر سر مطبوعات آمده که خیلی ها از مرگ آن سخن می گویند؟

کسانی که علیرغم همه مشکلات موجود بر سر چاپ و توزیع، قدمی پس نکشیده و در میان ادعاها و سم پاشی ها و حملات، در عین پختگی عمل می کنند و ادامه حیات مطبوعات را وظیفه بزرگی برای خود به حساب می آورند، انسان های بزرگی هستند که باید مورد حمایت قرار بگیرند.

فضای مجازی و ویژگی های آن، میدان را برای یکه تازی دشمنان مطبوعات آماده کرده است. تازه از راه رسیده های پرادعا به طرق مختلف می خواهند با متزلزل کردن جایگاه مطبوعات برای خود موقعیت و آبرویی دست و پا بکنند و از کنار آن به اهداف مادی و منفعت طلبانه دست یابند.

مطبوعات را موج برخواسته از فضای مجازی نمی تواند به گوشه رینگ هدایت بکند. درختی که از ریشه قوی برخوردار باشد توان مقابله با هر حادثه غیر مترقبه را می تواند داشته باشد و مطبوعات ، رسانه ای است که به این زودی ها در مقابل پیام رسان های فضای مجازی دست تسلیم بالا نمی برد.

هنور دوران طلایی مطبوعات کشور در زمان انقلاب از یادها فراموش نشده است. همه برای تهیه اش مشتاق بودند و با طیب خاطر ساعت ها برای ورق زدن و خواندنش وقت می گذاشتند.

محتوی مطبوعات در آن روزگار غنی و صفحه به صفحه اش خواندنی بودند. انگار کلمات به کار  رفته در مطبوعات نفس می کشیدند و گرمای برگشان همه را از خود بی خود می نمودند.

مطبوعات در جامعه و در نزد افکار عمومی از قدر و قیمت بالایی بهره مند و حرمت قلم مثال زدنی و بی بدیل بود. معامله ای در کار نبود و در بین اهالی مطبوعات قلم فروشی دست نیافتنی.

مردم آمال خود را در کلمات مطبوعات می دیدند و آن را تریبونی برای بیان حقایق و ناظری قابل اعتماد در جامعه تلقی می کردند.

آن هایی که به دنبال کسب درآمد از ادعای رسانه ای بودن در فضای مجازی هستند می خواهند به هر روش و وسیله ای که بوده باشد ناکارآمدی مطبوعات و عدم استقبال مردم از آن را بر سر زبان ها بیاندازند.

دلسرد کردن فعالین مطبوعات از انجام وظیفه هدفی جز بی توجهی آن ها به مسائل مهم  جامعه ندارد اما مسلما مطبوعات در سایه تلاش کسانی که عاشقانه در این عرصه فعال هستند به حیات خود ادامه داده و موقعیت از دست رفته را به دست خواهند آورد.

مطبوعات موقعی می تواند از درد زخم ناشی از ضربات تبهکاران و خیانت نامحرمان خلاص یابد که از خودی ها ضربه نخورد.

اگر خود فعالین صادق عرصه مطبوعات حرمت همدیگر را پاس بدارند و فضای آن را از آفات خطرناک پاک بکنند و دوستان را از نااهلان جدا بکنند مقبولیت را به دست می آورند و اعتماد مخاطبان را جلب می نمایند.