1

شکست اصلاح طلبان

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور گرم و صمیمی مردم استان در پای صندوق های رأی به پایان رسید.

شرایط حاکم بر جامعه و بخصوص بحث ویروس کرونا بهانه ای برای رواج شایعات مختلف بود. دشمن از هر فرصتی برای تشویق مردم برای عدم حضور در صحنه استفاده می کرد ولی در نهایت برنده این عرصه جز مردم قهرمان و همیشه در صحنه کس دیگری نبود.

نتایج انتخابات موضع مردم در قبال عملکرد و رفتار مسئولین و اعضای دولت را نشان داد. “نه” بزرگ و قابل توجه به اصلاح طلبان بر نارضایتی مردم از دولتیان مهر تأئید زد.

بعد از پایان انتخابات و ناامیدی اصلاح طلبان از راهیابی کاندیداهای خود به مجلس، حرف های مختلفی زده شد. هواداران جناح شکست خورده برای توجیه شکست به تکاپو افتادند و خواستند با چشم پوشیدن بر واقعیت های موجود، شکست را توجیه نمایند.

بهانه های مختلفی چون عدم حضور اصلاح طلبان در پای صندوق های رأی، رد صلاحیت ها و پناه بردن به دامن توجیه های متفاوت در راستای طبیعی جلوه دادن شکست را مطرح کردند.

آویزان شدن از کلمات و مباحث پیش پا افتاده برای شکست تاریخی اصلاح طلبان نمی تواند توجیهی به دنبال داشته باشد.

در شهرستان اردبیل همه نیروها و چهره های مطرح اصلاح طلبان دور هم جمع شدند و حتی برخی از آن ها رنج سفر به اردبیل را به جان خریدند تا در کنار هم و دست در دست یکدیگر از کاندیدایشان حمایت کنند اما نتیجه به دست آمده بی حاصلی تلاش ها را نشان داد.

پشت کردن مردم به اصلاح طلبان و رأی منفی به عملکردها و برنامه های آن ها نشان دهنده اوج نارضایتی از دولت وابسته به اصلاح طلبان است.

تا زمان شمارش آرا اصلاح طلبان و هواداران دوآتشه فقط به نفر اول بودن رضایت می دادند و چنان بر بوق و کرنا دمیده و از پیشتازی کاندیدایشان حرف می زدند که تعجب همگان را موجب می شد.

ادعاهای انجام یافته به همراه نتایج به دست آمده بر تحلیل نادرست اصلاح طلبان از روند انتخابات صحه گذاشت.

قبول شکست و اعتراف به آن در انتخابات می تواند در آرامش جامعه و هواداران ایفای نقش نموده و تلنگری برای بررسی اوضاع و نقاط ضعف ها باشد اما وقتی این ظرفیت در مجموعه ای وجود نداشته باشد بساط توجیه و سر هم کردن کلمات و نسبت دادن های عجیب و غریب پهن می شود.

در روزهای اخیر این امر در سطح استان و بخصوص شهرستان اردبیل کاملا مشخص است. برخی ها در بحث توجیه و سرپوش گذاشتن به واقعیت ها استاد مسلم هستند و آن چه در تحلیل های مختلف هواداران اصلاح طلبان دیده می شود عدم قبول شکست در انتخابات و گردن ننهادن به رأی قاطبه مردم شهیدپرور می باشد.

در جریان انتخابات مردم نشان دادند که با هیچ حزب و گروه و جناحی عقد اخوت نبسته اند. آن ها به دنبال افراد کارآمد و لایق و عملکرد ها هستند و چون خدمات دولت و عملکرد برخی از کاندیداها را مناسب تشخیص ندادند به انتخاب گروه جدیدی اقدام کردند و برای حل مشکلات جامعه امیدوار شدند.

منتخبین مردم باید از سرنوشت نمایندگان دوره های قبل عبرت بگیرند و به چیز دیگری جز خدمت به مردم و رفع مشکلات جامعه فکر نکنند . از وعده های بی پایه دوری بکنند و سطح توقع جامعه را بالا نبرند، با مردم روراست باشند و واقعیت ها را با آن ها در میان بگذارند، از بزرگ نمایی ها و آمارهای ساختگی و دروغین فاصله بگیرند و به فکر دنیای خود نباشند و آخرت را نقطه اوج آرزوها قرار بدهند.

جامعه برای چگونگی و علت رد صلاحیت برخی ها جواب قانع کننده ای دریافت نکرده است.ادعای بی گناهی و اشاره به ظلم شورای نگهبان و یا دیگر موارد این چنینی افکار عمومی را نمی تواند قانع بکند.

بر اساس قانون، کاندیداهای رد صلاحیت شده می توانند با مراجعه به شورای نگهبان از علل رد صلاحیت خود با خبر بشوند. انتشار دلایل رد برای شورای نگهبان منع قانونی دارد ولی نامزد ها می توانند این کار را انجام بدهند.

پس برای روشن شدن همه مسائل و جوابگویی به ده ها سؤال مطرح در این رابطه ، کاندیداهای رد صلاحیت شده برای اثبات بی گناهی دلایل را همراه با مستندات منتشر بکنند تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.