1

نگاهی کوتاه به لیگ برتر فوتبال استان در فصل۹۹-۹۸

گفتیم که در آخرین روزهای سال 98 از لیگ به اصطلاح برتر فوتبال استان اطلاعاتی به دست آورده و در اختیار علاقه مندان قرار بدهیم. اولین اقدام رفتن به سراغ سایت هیأت فوتبال و یا کانال هیأت در فضای مجازی بود. سایت را که چه عرض کنم ولی در کانال نیز اطلاعاتی که بتواند برای نوشتن مطلبی به درد بخورد پیدا نشد.
فکر کردم که اداره کل ورزش و جوانان و روابط عمومی آن بتواند به برخی از سؤالات ما جواب بدهد . این تیر ما نیز به سنگ خورد و در نهایت دست به دامن همکار رسانه ای، اکبر رزمی شدیم. وی که مسئولیت رابط عمومی هیأت فوتبال استان را در اختیار دارد بیش از حد انتظار ، تلاش کرد و در نهایت جدولی شامل نام تیم ها، تعداد بازی ها و امتیاز آن ها را در اختیار ما قرار داد و در کانال تلگرامی هیأت فوتبال نیز منتشر کرد.
تشکر از رزمی
بحث جدول رده بندی لیگ برتر فوتبال استان در سال های اخیر به یک معمایی تبدیل شده بود. معمولا هیأت فوتبال استان به هر دلیل و علتی که بر ما پوشیده است رغبت چندانی به ارائه جدول در پایان هر هفته رقابت ها و حتی پایان مسابقات نشان نمی داد و روی این اصل در فصل های گذشته جدول رقابت های لیگ برتر فوتبال استان محرمانه ترین و سری ترین جدول لیگ های دنیا نامگذاری شده بود.
امسال محبت اکبر رزمی به کمک علاقه مندان به فوتبال استان آمد. از این همکار عزیز صمیمانه قدردانی می کنیم. قرار گرفتن جدول لیگ برتر در کانال هیأت فوتبال چنان با استقبال دوستداران فوتبال مواجه شد که در برخی از کانال ها از این امر تحت عنوان رونمایی جدول لیگ برتر یاد کردند.
امید داریم رزمی عزیز با عادی شدن اوضاع و آغاز مسابقات، در پایان هر هفته نسبت به انتشار نتایج و جدول رده بندی لیگ اقدام نماید و وظیفه اطلاع رسانی خود در این ارتباط را به نحو احسن انجام و بر ورزشی نویسان استان نیز محبت بکند.
سرمایه فوتبال استان
بر طبق جدول منتشر شده در رقابت های لیگ برتر فوتبال، هشت تیم حضور دارند. بیله سوار و مشگین شهر هر کدام با دو تیم رکورددار تعداد تیم ها در این رقابت ها هستند و به دنبال آن ها، پارس آباد، نمین، سرعین و اردبیل هر کدام با یک تیم در لیگ به اصطلاح برتر استان اعلام حضور کرده اند.
ساختار لیگ به صطلاح برتر استان می تواند در دل خود هزاران پیام و نکته در ارتباط با وضعیت فوتبال منطقه دشته باشد. در استانی که رقابت های فوتبالش در رده بزرگسالان فقط در یک سطح و آن هم تحت نام لیگ برتر و با حضور هشت تیم از 6 شهرستان برگزار می شود، آیا سؤال برانگیز نیست؟عدم حضور نمایندگان شهرستان هایی چون خلخال ، گرمی، کوثر و نیر چگونه توجیه می شود؟ شاید من نگارنده این سطور از آگاهی کامل در ارتباط با فوتبال برخوردار نباشم ولی آیا نمی توان سؤال کرد در استانی که توسعه پایدار فوتبالش را مدعی هستند و یا در استانی که در سال های اخیر هیأت فوتبالش یک بار در سطح کشور به مقام دوم رسیده و بار دیگر در بین استان های کم برخوردار برنده مدال نقره شده است چنین وضعیتی می تواند قابل قبول باشد؟
تعداد بازی تیم ها
جدول نشان می دهد که هفته ششم این رقابت ها برگزار شده است ولی وجود نابسامانی در تعداد بازی تیم ها و عقب افتادن سؤال برانگیز مسابقات برخی از تیم ها می تواند نشان دهنده خیلی از مسائل و از جمله بی نظمی در ادامه رقابت ها باشد.
بر اساس جدول اعلام شده، تیم فوتبال میعاد مغان تنها سه بازی انجام داده در حالی که شهرداری بیله سوار و پریزاد بیله سوار هر شش بازی خود را پشت سر گذاشته اند و سهم دو تیم مشگین شهری ساوالان یوردوم و مشگین نوین نیز 5 بازی بوده است.
وجود فاصله ای عمیق در تعداد بازی های انجام شده از فلسفه برگزاری یک دوره رقابت فوتبال با عنوان لیگ به دور است. عدالت و انصاف حکم می کند که هر وقت آغاز رقابت ها ممکن شد ابتدا دیدارهای عقب افتاده برگزار شود و زمانی که همه تیم ها به سقف شش بازی انجام یافته رسیدند بازی های هفته هفتم آغاز شود.
ناگفته پیداست اگر غیر از این عمل شود و با عقب افتادن بازی ها برخی از تیم ها از سایه امنی برخوردار گردند باید در بی طرفی برنامه نویسان و برگزارکنندگان رقابت ها شک کرد.
فوتبال شهر اردبیل
در جدول اعلام شده فقط نام یک تیم از شهر اردبیل به نام ذوب آهن به چشم می خورد. عجب پیشرفتی داشته فوتبال در این شهر!!زمانی نه چندان دور تیم های این شهر در رقابت های باشگاهی استان آذربایجان شرقی و جام حذفی کشور چه بازی های زیبایی که انجام نمی دادند . آیا واقعا کفگیر فوتبال اردبیل به ته دیگ خورده است که امسال فقط یک تیم می تواند در مسابقات لیگ برتر استان حضور داشته باشد؟
شهری که با عنوان مرکز استان تنها یک تیم به لیگی که نه سقوطی دارد و نه امتیازی ، معرفی می کند آیا بهتر نیست که درِ هیأت فوتبال و اداره ورزش و جوانانش را تخته بکنند . به خدا اگر مسابقه حرف زدن ترتیب بدهیم ده ها و صدها نفر پیدا می شوند که هِی بگویند و از موفقیت ها و پیشرفت ها حرف بزنند و اعداد و ارقام خیالی را به رخ بکشند ولی أن چه دیده می شود و قابل روئت است آمارهای ساختگی نیست حضور فقط یک تیم از اردبیل در لیگ به اصطلاح برتر استان خود گویای همه چیز است.
گرفتار روزرگی
گرفتار شدن در دام روزمرگی و دل خوش کردن به عناوین اهدایی فدراسیون و طالقانی مسئول امور استان ها، آفت بزرگی برای فوتبال ما به حساب می آید. روراست بودن و واقعیت ها را با مردم در میان گذاشتن برای یک مسئول بزرگترین حسن به حساب می آید.
اگر ده ها بار هیأت فوتبال ما در سطح کشور اول بشود ولی تیم های ما توان حضور در یک دوره مسابقه را نداشته باشند و یا مسابقات استانی در یک سطح به نام لیگ برتر برگزار شود آن اول شدن ها پشیزی ارزش نداشته و در بهبود حال فوتبال مؤثر نخواهند شد.
خود را از دام روزمرگی نجات بدهیم و به معنی واقعی برای آینده برنامه ریزی بکنیم و خدمت به نسل اینده را در سر لوحه کارهای خود قرار بدهیم.
امیدواری
امیدواریم در سال جدید تحولی واقعی در فوتبال ما رخ بدهد و حداقل در ارتباط با برگزاری لیگ، حداقل ها رعایت بشود و برای راه اندازی مسابقات لیگ یک در کنار لیگ برتر تلاش های لازم به عمل أید. انشااله.