1

شایستگی اردبیل برای میزبانی جام جهانی کشتی فرنگی

اردبیل برای میزبانی مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی اعلام آمادگی نموده و شهر کرمان رقیب جدی اردبیل برای دست یابی به این میزبانی است.
این که اردبیل بتواند در اخرین روزهای سال جاری و در اوایل سال 96 میزبانی چندین مسابقه مهم در رشته های مختلف از جمله والیبال، کشتی فرنگی، شطرنج، فوتسال و بوکس را بر عهده بگیرد اقدامی در خور تحسین و شایسته می باشد .
در میان همه رشته های ورزشی، کشتی در سطح استان از یک جایگاه خاصی برخوردار بوده و به نوعی ورزش اول استان به شمار می رود. کشتی از جمله رشته های ورزشی است که در بعد از انقلاب با معرفی چهره های برتر و توانا به جامعه ورزشی، اردبیل را به قطب بزرگی در کشتی فرنگی کشور و آسیا تبدیل کرد . هر چند که عوامل مختلف از جمله ناکارآمدی مسؤولین کشتی استان در مقطعی این رشته زیبا و دوست داشتنی را به بی راهه کشانداما باتلاش هایی که برای تقویت پایه های آن در سطح استان انجام می پذیرد، اراده برای پشتوانه سازی حاکم گردیده است. به جرئت می توان گفت که کشتی اردبیل برای کار بیشتر و شبانه روزی به شرط تامین امکانات، نیاز دارد . امید است مسؤولان برای کشتی این منطقه و برگرداندن جایگاه واقعی آن با دیدی مثبت و با دستانی باز بنگرند و حال وروز آن را هر روز بهتر از دیروز بکنند.
رقیب اردبیل برای کسب میزبانی مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی رزومه ای قابل قبول در این رشته ندارد. کفه افتخارات ، اقدامات و میزبانی های اردبیل در کشتی کاملا و به طور چشمگیری سنگینی می کند و می توان گفت که در شهر کرمان و اردبیل در این ارتباط قابل مقایسه نمی باشند.
اردبیل در سال های گذشته برای مسابقات کشتی در رده های مختلف سنی میزبانی موفق و سربلند بوده است. میزبانی سال 71 اردبیل در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی کشور بزرگسالان از یاد و خاطره دوستداران کشتی و دست اندرکاران فدراسیون فراموش نشدنی است. اردبیل از جمله شهرهای انگشت شمار کشور است که در آن رقابت های کشتی با استقبال بی نظیر تماشاگران مواجه می شود که نمونه آن را دست اندرکاران کشتی کشور در رقابت های مختلف از جمله در سال 71 از نزدیک مشاهده کرده اند.
همچنین اردبیل در آذر ماه سال 75 برای مسابقات کشتی فر نگی قهرمانی کشور جوانان میزبان بود. در آن سال علی رغم سردی هوا ، اردبیلی های میهمان نواز برای پذیرایی از کشتی گیران دیگر استان ها تلاش کردند و همه آنها با رضایت کامل اردبیل را ترک کردند.
اردبیل به دفعات رقابت های جام بین المللی روز کودک را میزبان بوده و در میزبانی برای این مقطع سنی هم نمره قبولی دریافت کرده است. کهن شهر اردبیل برای برپائی اردوهای آمادگی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی نیز بارها آغوش گرم و مهربان خود را گشوده است که از مهم ترین آنها اردوی آمادگی المپیک بارسلون کشتی فرنگی در سال 71 می باشد.
علاوه بر ویژگی های یاد شده ، اردبیل جزء استان هایی است که در همه رقابت های قهرمانی کشور در رده های مختلف سنی حضور می یابد و شرکت دو دوره نماینده استان در لیگ کشتی فرنگی کشور از جمله اقدامات مناسب و قابل توجه اردبیل در رشته ورزشی کشتی است.
اردبیل کلکسیونی از نام آوران کشتی فرنگی کشور و آسیا را در اختیار دارد و مربیان صاحب نام و صاحب سبک استان از جمله افتخارات این رشته به شمار می روند. افزون بر این ها وجود مواهب خدادادی و طبیعی و هوای سالم و پاک و عاری از هر گونه آلودگی و مراکز اقامتی مناسب و آثار باستانی و تاریخی و بهره بردن از امکانات تفریحی از جمله آب های گرم شانس اردبیل را برای میزبانی به طور قابل توجهی بالا می برد.
اگر مسؤولین فدراسیون کشتی بخواهند بر اساس واقعیت های موجود در بحث میزبانی رقابت های جام جهانی کشتی فرنگی حق را به حقدار بدهند بدون شک اردبیل شایسته ترین و محق ترین شهر برای میزبانی این رقابت ها می باشد.
مجموعه ورزشگاه شش هزار نفری جهان پهلوان حاج حسین رضازاده که در نوع خود یکی از زیباترین و کامل ترین مجموعه های ورزشی سرپوشیده در کشور است می تواند به عنوان یکی از عوامل توجیه مسؤولین برای میزبانی این رقابت ها می باشد. سالن های تمرینی جنبی و امکانات پزشکی و فیزیوتراپی آن که اخیرا بازسازی و تجهیز شده اند، این مجموعه را برای میزبانی رقابت های مختلف آسیایی و جهانی شایسته کرده است.
شهر کرمان در مقایسه با پیشینه اردبیل در معرفی قهرمانان، میزبانی و دیگر مسایل مربوط به کشتی توان برابری با این استان را نمی تواند داشته باشد. رایزنی مناسب مسؤولین کشتی استان و اداره کل ورزش و جوانان و رابطه خوب مدیر کل با برادران خادم همراه با ادله و مدارک می تواند این شهر تاریخی را برای برگزاری رقابت های مهمی چون جام جهانی کشتی فرنگی معرفی نماید. بدون شک تلاش در این راستا می تواند نتایج مثبتی برای ورزش و کشتی استان به دنبال داشته باشد.