1

حقوق شهرداری، سفارش مسئولین، حمایت از سرمایه گذاری

در ایام کرونایی و تشویق مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی، بحثی به نام هتل 5 ستاره در شورابیل به یک سوژه روز تبدیل شده است.

هتل 5 ستاره برای جذب گردشگر و افزایش ماندگاری مسافران و گردشگران مطرح است و در این امر شک و تردیدی وجود ندارد.

حمایت از سرمایه گذاران نیز سال هاست که در لا به لای سخنان مسئولان استان برای خودش جا باز کرده و به امروز و دیروز و اصولگرا و اصلاح طلب مربوط نیست.

انتخاب گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه استان حاصل تراوشات فکری مجموعه مدیریتی امروز استان نیز نیست. از اولین روزهای استان شدن اردبیل تا به امروز زیر علم آن سینه ها زده شده و اینکه تا چه حد مسئولان در ادعای خود در این ارتباط موفق عمل کرده اند باید با تکیه بر آمارها و واقعیت ها و مستندات سخن گفته شود.

می گویند از سفره ای که به نام حمایت از سرمایه گذاران پهن شده است سرمایه گذاران غیر بومی بیشتر از سرمایه گذاران بومی بهره مند می شوند.

امیدواریم که چنین نباشد و این ادعاها در همان حد حرف و مباحث مربوط به فضای مجازی باشد ولی احیانا اگر روزی سرمایه گذار بومی قد علم بکند و از نامهربانی ها بگوید حتما جای گله بیشتری از مسئولین خواهد بود.

البته این روزها در نوشتن و پرداختن به مسائلی که موافق میل مسئولین و قدرقدرتان نباشد باید خیلی احتیاط کرد چرا که چماقی به نام شکایت و احضار را باید در بالای سر بیشتر احساس کرد اما چه باید کرد که گاهی بیان برخی از حرف ها اجتناب ناپذیر می شود.

حمایت و پشتیبانی از سرمایه گذاران امری ستودنی است ولی عقل حکم می کند که حمایت نباید اولا بیش از حد معقول باید و ثانیا حق و حقوق منطقه و دستگاه های ذیربط نادیده گرفته نشود.

فردی که به عنوان سرمایه گذار از برخی پارامترها از جمله قیمت زمین و سقف عوارض و آماده سازی بهره مند می شود باید از اهلیت کافی و رزومه ای پربار در ارتباط با زمینه فعالیت داشته باشد.

اتفاق افتاده بحث نادیده گرفته شدن اهلیت در واگذاری ها ضررو زیان جبران ناپذیری را متوجه استان کرده است. در نظر گرفتن تجربه چنین مواردی از خسارات احتمالی در آینده جلوگیری می کند.

حال سؤال این است که آیا طرح واگذاری و تغییر کاربری قسمتی از زمین های همیاری اردبیل در شورابیل که به تأیید شورای شهر رسیده در بر گیرنده منافع شهر و شهرداری بوده است؟

در این ارتباط علیرضا غریبی رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر به موارد قابل توجهی اشاره کرده است:

” این اجحاف در حق شهرداری است که به جای48 درصد سهم شهرداری از کاربری مصوب، 17 درصد اختصاص یابد در حالی که در تعرفه سال 99 کاربری مشخص شده 48 درصد می باشد.

“سازمان همیاری که خود کمک کار شهرداری اردبیل است با همراهی سرمایه گذار در اجرای این پروژه گردشگری ورود پیدا کرده و ما نیز به نوبه خود در پرداخت هزینه های آماده سازی، عوارض ساخت و صدور پروانه تخفیف لازم را ارائه می کنیم و دیگر نیازی نیست برخی از حقوق مسلم شهرداری در اجرای این پروژه نادیده گرفته شود”.

“سازمان همیاری باید در اجرای این پروژه مشارکتی حق قانونی شهرداری را که سهم 48 درصدی از کاربری است به معنای واقعی پرداخت کند و در نقطه مقابل شهرداری نیز با اخذ مجوز از شورا همه حمایت ها را در کمک و همراهی این سرمایه گذار انجام می دهد”.

آن هایی که امروز در رأس کار هستند و قدرتی در دست دارند و با یک امضاء می بخشند و می گیرند و می فروشند بدانند که فردا در مقابل خداوند بزرگ پاسخگو هستند. حفاظت و دفاع از سرمایه نسل آینده منطقه برای آن ها وظیفه ای بزرگ است که سبک شمردن آن مطمئنا عواقب وخیمی را به دنبال خواهد داشت.

یک سؤال

در چند روز گذشته در خبرها و مصاحبه های متعددی که از تغییر کاربری و واگذاری این زمین ها در فضای مجازی منتشر شده اصلا به قیمت فروخته شده و میزان تخفیف اعمال شده اشاره ای نشده است. مردم که نامحرم نیستند، شفاف سازی در این قبیل موارد به منزله خشک کردن سرچشمه شایعات است. یا حق.