1

گل محمدی برند کشاورزی خلخال می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با ترویج کشت و پرورش گل محمدی در بین کشاورزان و توسعه کشت گل محمدی در اراضی دیم ، این محصول با ارزش کشاورزی به عنوان برند خلخال معرفی خواهد شد.

بهبود علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خلخال بدلیل داشتن شرایط لازم از جمله ارتفاع مناسب از سطح دریا، اراضی مستعد کشاورزی و رطوبت پایین از مناطق بسیار مستعد کشور برای کشت گل محمدی بوده و تلاش می‌شود تا با حمایت‌های لازم از دانش آموختگان رشته کشاورزی از جمله ارائه نهال یارانه‌دار و پرداخت تسهیلات بانکی کشت آن در منطقه رونق گیرد.

او اظهارداشت: ایران از نظر میزان تولید اسانس گل محمدی رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده و در این میان استان‌های اصفهان، کرمان، فارس و آذربایجان‌شرقی نیز به ترتیب چهار استان برتر کشور در تولید محصول کشاورزی گل محمدی هستند.

وی گفت: برغم قرار گرفتن نام خلخال در لیست ۴۰ منطقه مستعد برای پرورش گل محمدی در کشور و وجود مناطق مستعد این شهرستان برای کشت و پرورش این محصول، بی‌توجهی در گذشته موجب شده تا در حال حاضر تولید گل محمدی خلخال از حد انتظار پایین‌تر باشد.

وی افزود: برداشت محصول گل محمدی از مزارع زیر کشت این محصول در مناطق مختلف این شهرستان آغاز شده و با توجه به شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های بسیار مناسب پیش‌بینی می‌شود از ۱۲۰ هکتار گلستان بارور گل محمدی ، ۷۰ تن محصول برداشت شود.