1

تاج و منحرف کردن افکار عمومی از فاجعه ای به نام قرارداد ویلموتس

قرارداد ویلموتس و نقش وزیر ورزش و جوانان و مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند در این ماجرا به بحث گسترده در محافل ورزشی و فوتبالی تبدیل شده است.

به دنبال افشاگری تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال در یک برنامه تلویزیونی و ادعای وی مبنی بر معرفی ویلموتس توسط وزیر ورزش بر مبنای نامه مرکز تجاری و فرهنگی ایران و هلند موارد مطرح در مورد این مربی بلژیکی در مسیر تازه ای قرار گرفته است.

مرکز تجاری و فرهنگی ایران و هلند که سه گزینه برای تصدی سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد داده است دارای چه تخصصی و چه فعالیتی در این ارتباط می باشد که به خود اجازه دخالت در این امور داده و وزیر نیز با قبول نوشته های آن ها، نامه مربوطه را به فدراسیون فوتبال ارجاع داده است؟

تاریخچه مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند نشان می دهد که این مرکز در شهریور ماه سال 1395ر و همزمان با مسافرت سلطانی فر معاون وقت رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی به کشور هلند افتتاح شده است.

فعالیت این مرکز بیشتردر سه شاخه اصلی شامل مرکز تجاری ایران و هلند، مرکز فرهنگی ایران و هلند و نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی متمرکز است و بر اساس بررسی های انجام یافته در مورد ورزش این مرکز تنها برگزاری تورهای ورزشی در وظایف مهم اش گنجانده شده است.

مدیریت این مرکز را نیز که در حال حاضر در یک ساختمان سه طبقه در شهر لایوردروپ هلند مستقر می باشد یک فعال صادرات صنایع دستی به نام مازیار تشکری بیمجانی است.

با شرح مختصری که از وظایف و چگونگی تشکیل این مرکز بیان شد آیا طرح سؤالی مبنی بر چگونگی دخالت آنها در انتخاب سرمربی تیم ملی قابل توجیه نیست؟ اصلا چرا باید وزیر ورزش و جوانان نامه یک تاجر صنایع دستی را در مورد پیشنهاد سرمربی تیم ملی فوتبال بپذیرد و آن را جهت بررسی به فدراسیون فوتبال ارجاع بدهد.

به نظر می رسد که ضرورت دارد وزیر ورزش و جوانان در مورد ادعاهای تاج شفاف سازی بکنند. تاج با مطرح کردن این مسئله و قرار دادن وزیر ورزش و جوانان در نوک حملات می خواهد با منحرف کردن افکار عمومی از چگونگی عقد قرارداد با این مربی بلژیکی، خود و دوستان و یاران همیشگی اش را از گناه بزرگی که اتفاق افتاده تبرئه بکند و توپ را تمام و کمال در میدان وزارت ورزش و جوانان و وزیر آن بیندازد.

تاج اگر در کشیدن پای وزیر به قضیه ویلموتس صادق است می بایست به چگونگی قرارداد منعقده و امتیاز های مختلف داده شده به ویلموتس نیز پاسخگو باشد. آیا گنجاندن بندهای مختلف در قرارداد نیز حاصلی از سفارش ها و تأکیدهای وزیر ورزش بوده یا آنها حاصلی از ابتکارات و هوش سرشار فدراسیونی هاست؟

وقتی قرارداد مربی بلژیکی مورد بررسی قرار بگیرد نکاتی در آن وجود دارد که می توانند ضرری میلیاردی به فوتبال ایران اسلامی وارد نمایند. اگر فدراسیون فوتبال در پرونده مطرح شده در فیفا محکوم گردد محتویات قرارداد نشان دهنده وارد شدن میلیاردها تومان ضرر وزیان به بیت المال می باشد.

در قرارداد مارک ویلموتس آمده است که فدراسیون فوتبال ایران موظف است برای هر سال مبلغ ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو خالص را به وی پرداخت کند. براساس این قرارداد مبلغ کل دریافتی ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ۷ میلیون و ۸۷۵ هزار یورو خالص است که باید به صورت سالانه و هر سه ماه یک قسط به این مربی بلژیکی پرداخت شود.

نکته دیگر در قرارداد سرمربی تیم ملی این است که مالیات آن برعهده فدراسیون فوتبال است و این فدراسیون باید اسناد و مدارک کامل پرداخت مالیات را به مارک ویلموتس ارائه دهد!

در این قرارداد اشاره شده است که علاوه بر حقوق، فدراسیون فوتبال متعهد می‌شود که مبالغی را به عنوان پاداش به سرمربی تیم ملی پرداخت نماید. در تبصره یک این قرارداد آمده است که مبلغ ۶ هزار یورو بابت هر برد و مبلغ ۳ هزار یورو بابت هر تساوی در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ به سرمربی تیم ملی پرداخت می‌گردد. جالب اینکه قید شده است که مبلغ فوق می‌بایست قبل از مسابقه رسمی بعدی پرداخت گردد.

در تبصره دو این بخش هم آمده است که فدراسیون فوتبال می‌بایست ۱۰ درصد از مبالغ دریافتی از فیفا را به سرمربی تیم ملی ایران پرداخت نماید. در تبصره سه این بخش آمده است که در ایام جام جهانی، فدراسیون می‌بایست ۱۰ درصد پاداش‌های پرداختی فیفا را در همان ایام به سرمربی تیم ملی پرداخت نماید!

ضمن اینکه دستیاران سرمربی تیم ملی هم به طور جداگانه با فدراسیون فوتبال قرارداد امضا خواهند کرد و هر کدام مبلغ قراردادشان را به صورت جدا دریافت خواهند کرد.

حال تاج باید در کنار مطرح کردن نامه مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند و دستور وزیر ورزش و جوانان در هامش این نامه به شاهکاری به نام بندهای مختلف قرارداد اشاره می کرد و می گفت که چه کسانی در عقد چنین قرارداد شرم آور مؤثر بوده اند.

مطمئنا افکار عمومی و دوستداران فوتبال ایران اسلامی با یک برنامه و علم کردن یک نامه همه تقصیرها را به گردن وزارت ورزش و جوانان نمی اندازند. چرا که تاج و دوستان وی مقصر اصلی در عقد قراداد و ذکر بندهای تعهد آور آنچنانی هستند.

اگر فدراسیون جمهوری اسلامی ایران در پرونده ویلموتس محکوم شود جریمه و غرامت در نظر گرفته شده نباید از بیت المال پرداخت شود. کسانی که با هزینه بیت المال مسافرت ها رفته و در عقد قرارداد این چنینی مؤثر شده اند باید به پرداخت غرامت محکوم بشوند. در این راه تاج، دوستان وی و به طور کلی کسانی که در استان ها و جامعه فوتبال و ورزش سنگ تاج ها و کفاشیان ها را به سینه زده و با رأی خود زمینه هرچه بیشتر حضور این قبیل افراد در فوتبال را فراهم کرده اند در زمره واردکنندگان خسارت به بیت المال می توانند قرار بگیرند.