1

اپیدمی استقبال

استقبال از نمایندگان در حوزه انتخابیه بحث جدیدی است که از دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در سطح استان به مورد اجرا گذاشته می شود.

وقتی علی نیکزاد با رأی نمایندگان مردم به عنوان نائب رئیس دوم انتخاب شد در اولین سفر بعد از کسب این عنوان به اردبیل از طرف اعضای ستادش در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفت.

بر اساس روایت اطرافیان این نماینده، استقبال انجام یافته در فرودگاه به دلیل موفقیت او در رسیدن به پست نائب رئیسی مجلس بود. عنوانی که برای اولین بار در تاریخ منطقه نصیب نماینده اردبیل شده بود.

بعد از این استقبال، هوادران، طرفداران و دوستداران دیگر نمایندگان نیز به تکاپو افتادند و برای عقب نماندن از قافله استقبال، مراسم مشابهی را ترتیب دادند. مراسمی که جز اتلاف وقت، هزینه اضافی و در مواردی ایجاد مزاحمت برای دیگر شهروندان نفع دیگری برای جامعه نمی تواند داشته باشد.

برخی ها بر کوره استقبال چنان می دمند که به قربانی کردن گوسفند نیز اقدام می نمایند. آیا مسافرت نماینده ای برای سرکشی به امور جاری حوزه انتخابیه نیاز به استقبال دارد؟ آیا در هر هفته ای که نماینده به حوزه انتخابیه مسافرت بکند استقبال ها ادامه خواهد داشت؟

جلوگیری از رفتارها و حرکت هایی که ضرورتی ندارد آیا می تواند توجیهی داشته باشد؟ وظیفه نماینده در ایام تعطیلی مجلس، حضور در حوزه انتخابیه و دیدار با مردم منطقه است، در این میان استقبال چه معنی و مفهومی داشته و چه جایگاهی در ارتباط متقابل مردم و نماینده می تواند داشته باشد.

برای هر کار و اقدامی بایدتوجیه مناسبی وجود داشته باشد. کاستن از تشریفات و محدود کردن دامنه مسائل فرعی و پرداختن به اصل موضوع می تواند نقشی در  رفع مشکلات و گشودن گرهی از ده ها گره موجود در جامعه مؤثر باشد. دست زدن به اقداماتی که دلایل کافی برای انجام آن وجود نداشته باشد مشکل آفرین می شود و اگر بپذیریم که کار فقط حرف زدن و بیان حرف های بی پایه و بدون پشتوانه نیست می توان جهت اقدام عملی برای جلب رضایت مردمی انقلابی، متعهد و جسور گام های مؤثری برداشت.

وقتی دلیلی محکم و قاطع و روشن برای اثبات یک اقدام و یک ادعا وجود نداشته باشد پناه بردن به آغوش توجیه، تنها وسیله ای برای رها شدن از فشارهای جانبی است.